1دانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه ، واحد آزادشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، آزاد شهر ، ایران
2نویسنده مسئول و استادیار گروه علوم اجتماعی ، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.
3استادیار گروه علوم اجتماعی ، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.
4استادیار گروه علوم اجتماعی ، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
چکیده
جامعه شناسی با توجه به نگرش متفاوت نسبت به مقوله اقتصاد ، کسب و کار ها در هر جامعه ای را ، بخش اصلی و مبنای اساسی از ظرفیت اقتصادی و اجتماعی آن می داند. تحقیق حاضر یک تحقیق کیفی بوده که هدف آن طراحی الگوی عوامل تأثیرگذار جامعه شناختی صندوق های کارآفرینی امید بر توسعه کسب و کارهای خرد بوده و براین اساس به شناسایی مفاهیم و عوامل نهفته در مضامین بیان شده در مصاحبه با افراد با تجربه از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. مشارکت کنندگان پژوهش، مدیران صندوق های کارآفرینی امید و مدیران کسب و کارهای خرد روستایی بوده وگردآوری اطلاعات از نوع مصاحبه های نیمه ساختاریافته و حجم نمونه به روش نظری انجام شد. که بر مبنای آن با 18 نفر در روستاهای استان گیلان در سال 1402 که 12 مدیر کسب و کار و 6 مدیر صندوق های کارآفرینی امید، به روش اصل اشباع نظری مصاحبه انجام شد. تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه با استفاده از تحلیل مضمون به ایجاد مدل و شناسایی 6 مؤلفه اصلی که عبارتند از رضایت اجتماعی، امنیت اجتماعی، عدالت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، همبستگی (انسجام) اجتماعی منجر شد. در نتیجه مشخص شد که 6 عامل اصلی مؤثر بر توسعه کسب و کارهای کوچک به لحاظ جامعهشناختی وجود دارند که میتوان به واسطه دریافت وام از صندوقهای امید وضعیت آنها را در جامعه بهبود بخشیده و در نتیجه، به عملکرد اقتصادی مطلوبتری دست یافت.
Designing a model of sociological factors of Omid entrepreneurship funds with thematic analysis approach in the villages of Gilan province
نویسندگان [English]
H. Habibi Machiani1؛ A. Eskandari Charati2؛ M.R. Naeimi3؛ R. Yazarloo4
1Department Of Social Sciences.Azadshar Branch.Islamic Azad University.Azadshar.Iran
2Corresponding Author Assistant Professor of Department Of Social Sciences.Azadshar Branch.Islamic Azad University.Azadshar. Iran.
3Assistant Professor of Department of Social Sciences.Azadshar Branch.Islamic Azad University.Azadshar. Iran.
4Assistant Professor of Department Of Social Sciences. Payame Noor University . Tehran . Iran
rezayazarloo@pnu.ac.ir
چکیده [English]
According to the different attitude towards the economy category, sociology considers businesses in any society as the main part and the basic basis of its economic and social capacity. The current research is a qualitative research, the purpose of which is to design a model of sociological influencing factors of Omid Entrepreneurship Funds on the development of small businesses, and based on this, to identify the concepts and factors hidden in the themes expressed in the interviews with experienced people, the method of theme analysis was used. has been The participants of the research are managers of Omid Entrepreneurship Funds and managers of small rural businesses, and data collection was done through semi-structured interviews and the sample size was done theoretically. Based on that, interviews were conducted with 18 people in the villages of Gilan province in 1402, including 12 business managers and 6 managers of Omid Entrepreneurship Funds, using the principle of theoretical saturation. Analyzing the data obtained from the interview using thematic analysis led to the creation of a model and the identification of 6 main components, which are social satisfaction, social security, social justice, social participation, social capital, and social solidarity. As a result, it was found that there are 6 main factors affecting the development of small businesses from a sociological point of view, which can improve their status in the society by receiving loans from Hope Funds and, as a result, lead to favorable economic performance. Terry got it.
کلیدواژهها [English]
entrepreneurship, loan payment, small business, social satisfaction