حسینی, هادی, صادقی, احمد. (1402). برآورد نیروی انسانی دانش آموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته های مکانیک بیوسیستم، مکانیزاسیون و ماشین های کشاورزی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 15(64), 122-138. doi: 10.22092/jaear.2023.362377.1946
هادی حسینی; احمد صادقی. "برآورد نیروی انسانی دانش آموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته های مکانیک بیوسیستم، مکانیزاسیون و ماشین های کشاورزی". سامانه مدیریت نشریات علمی, 15, 64, 1402, 122-138. doi: 10.22092/jaear.2023.362377.1946
حسینی, هادی, صادقی, احمد. (1402). 'برآورد نیروی انسانی دانش آموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته های مکانیک بیوسیستم، مکانیزاسیون و ماشین های کشاورزی', سامانه مدیریت نشریات علمی, 15(64), pp. 122-138. doi: 10.22092/jaear.2023.362377.1946
حسینی, هادی, صادقی, احمد. برآورد نیروی انسانی دانش آموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته های مکانیک بیوسیستم، مکانیزاسیون و ماشین های کشاورزی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; 15(64): 122-138. doi: 10.22092/jaear.2023.362377.1946
برآورد نیروی انسانی دانش آموخته دانشگاهی مورد نیاز در رشته های مکانیک بیوسیستم، مکانیزاسیون و ماشین های کشاورزی
1مربی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
2استادیار، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران
چکیده
یکی از مهمترین دغدغههای برنامهریزان، هماهنگی و سازگاری در بروندادهای نظام آموزشی با نیازهای بازار کار است. توسعه کمی و کیفی آموزش عالی میبایست متناسب با اهداف از پیش تعیین شده برای بهره مندی هرچهبیشتر از توان دانشآموختگان باشد. برنامهریزی آموزشی باید ضمن فراهم کردن نیازهای تخصصی بازار کار، از بیکاری و هدر رفت توان دانشآموختگان پیشگیری نماید. سازگاری بین نیازهای شغلی و توسعه کمی و کیفی آموزشهای عالی نقشی کلیدی در کسب شغلهای پایدار توسط دانشآموختگان بخش کشاورزی دارد. بنابراین دانشگاهها و مرکزهای آموزش عالی کشاورزی باید متناسب با تغییرات، دگرگونیها و چالشهای موجود در بخش کشاورزی نسبت به اجرای برنامههای آموزشی اقدام نمایند. در این مقاله با دیدمان کیفی و از نوع روایتی و با شیوه تحلیلی به برآورد نیروی انسانی دانشآموخته مورد نیاز در رشتههای مکانیزاسیون و ماشینهای کشاورزی پرداخته شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و بهلحاظ شیوه اجرا، مطالعهای-توصیفی است. محاسبه نسبت نیروی انسانی مورد نیاز در رشتههای مذکور با ایجاد گروه کانونی که متشکل از 10 نفر متخصص آموزش کشاورزی از دانشگاههای تهران، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و اتحادیه ماشینهای کشاورزی و صنعتی با استفاده از الگوی چگالی نسبتها انجام شد.
Assessment of the needs of university-educated manpower in the fields of mechanization and agricultural machinery
نویسندگان [English]
Hadi Hosseini1؛ Ahmad Sadeghi2
1Lecturer, Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2Assistant professor, Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]
One of the most critical concerns of planners is coordination and compatibility between the educational system's outputs and the labor market's needs. Higher education's quantitative and qualitative development should follow the predetermined goals to benefit as much as possible from graduates' abilities. Educational planning should provide the specialized needs of the labor market as well as prevent unemployment and waste of graduate abilities. Compatibility between job needs and quantitative and qualitative development of higher education plays a key role in getting stable jobs by agricultural graduates.
Therefore, universities and agricultural higher education centers should implement educational programs in accordance with the changes, transformations, and challenges in the agricultural sector. In this article, the estimation of educated manpower needed in the fields of mechanization and agricultural machinery with a qualitative and narrative type of view and with an analytical method was discussed. This research is applied in terms of scope and descriptive study regarding the execution method. The estimation of the required manpower in the mentioned disciplines using the ratio density model by developing a focus group consisting of 10 agricultural education experts. The focus group included participants with common traits/experiences from the universities of Tehran, Azad Islamic Tehran Science and Research Unit, Agricultural Mechanization Development Center, Agricultural Engineering Technical Research Institute, Agricultural Engineering and Natural Resources Organization, and Agricultural and Industrial Machinery Union.
ابراهیمی، اسداله، اسلامی، عبدالحسین، امیری، حمیدرضا، جهانپناه، بیژن و سید ناصرالدین حسینی، (1397). برنامه عملیاتی استقرار شبکه خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی. معاونت ترویج و آموزش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور. بنی عامریان، ل. ، زرافشانی، ک و رستمی، ف (1390). بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان رشته ترویج وآموزش کشاورزی: مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه نامه آموزش عالی، دوره جدید سال چهارم، (44)16، 23-41. باصری، بیژن، و اسفندیار جهانگرد. (1386). بررسی و تحلیل ظرفیت اشتغال زایی بخش کشاورزی ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 15(59)، 119-146. بی نام، 1399. سالنامه آماری کشور، انتشارات مرکز آمار ایران، سازمان مدیریت و برنامهریزی. بی نام، 1400. آمار دانش آموختگان، ثبت نام شدگان و دانشجویان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتشارات موسسه پژوهشهای برنامهریزی آموزش عالی. بینام، 1389. سند نقشه جامع علمی کشور، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری زیاست جمهوری. https://irimc.org/Portals/0/PDF/ScientificMap.pdf. بینام، 1401. گزارش نیازسنجی و مدیریت منابع انسانی آموزش عالی کشاورزی در زیربخش مکانیزاسیون و ماشینهای کشاورزی، ماده 21 قانون افزایش بهرهوری کشاورزی و منابعطبیعی، نیازسنجی و مدیریت منابع انسانی آموزش عالی کشور. موسسه آموزش و ترویج کشاورزی. پناهی، م.، پورکریمی، ج. و رمضان، م.، 1397. ارائه الگوی شایستگی حرفهای مدیران پژوهشی در سازمانهای پژوهشمحور، پژوهشهای مدیریت منابعانسانی، (1) 8،: 23-46. حسینیپور، ا . ورضایی، م . (1389). بررسی گرایش دانشجویان کشاورزی به کارآفرینی. مجله توسعه کارآفرینی. 10، 153-103. خانی پور، ام البنین، تاج الدین، عبدالرحیم، اخلاقی، سیدمحمدفرشید، زیرک آبدارلو، علی، و نویدی، محمدعلی. (1395). نظام آموزش فنی و حرفه ای در مهارت آموزی, اشتغال و توسعه پایدار. همایش مهارت آموزی و اشتغالSID https://sid.ir/paper/834288/fa دلعظیمی، فریده، امرایی، مجتبی، صادقیاقدم، فرشته،حسنوند، سوسن و ...، 1400. ﺳﺎﻟﻨﺎﻣﻪ آﻣﺎری وزارت ﺗﻌﺎون، کار و رﻓﺎه اﺟﺘﻤﺎعی. انتشارات مرکز آﻣﺎر و اﻃﻼﻋﺎت راﻫﺒﺮدی-وزارت ﺗﻌﺎون، کار و رﻓﺎه اﺟﺘﻤﺎعی زلالی، نعیمه، خسروی پور، بهمن، و زارع، عادل. (1394). تنگناها و چالش های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، -(33)، 73-88. سامیان، مسعود، موحدی، رضا، سعدی، حشمت الهو صالحیعمران، ابراهیم. (1390). مدل شایستگیهای حرفهای دانشجویان کشاورزی از دیدگاه خبرگان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی (55)12: 156-127. صفرقلی، امیرحسین، محمدی، اکبر، نجارتباربیشه، محمد و امین حاجیمحمدی، 1398. آمارنامه دریایی، انتشارات ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی. عباسی، 1398. طرح و برنامه جامع دوازده ساله ارتقاء کمی و کیفی وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی محصولات زراعی، باغی، جنگل، مرتع و منابع طبیعی، دام، طیور و شیلات. مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهادکشاورزی. علی بیگی، امیرحسین و بارانی، شهرزاد. (1391). اشتغال پذیری رشته های کشاورزی از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه تعاون و کشاورزی (2)21، 49-21. فلسفی، پیمان، و حسینی، سیدمحمود. (1390). مطالعه شاخص های پایداری مشارکت کشاورزان عضو تشکل های تولیدی- صنفی در زیست بوم های روستایی. کشاورزی بوم شناختی، 1(1)، 62-75. SID. https://sid.ir/paper/254767/fa کرانی، زهرا. (1400). مدل ساختاری توانمندسازی دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه رازی برای ورود به بازار کار. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی (56)13: 210-186. مردانشاهی، م.م.، (1396). عامل های تاثیرگذار بر صلاحیت راه اندازی کسب و کار دانش آموختگان رشته های کشاورزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9 (41), 96-109. نظرینوقابی، س.، مرادی، ز.، کرمیدهکردی، ا.، قاسمی ج.، پورطبیب، و.، 1399. طرح کشاورزان آینده ایران، انتشارت نشر آموزش کشاورزی، شابک: 3-902-520- 964- 97. Benirobin, P., Hamdi, M., Lambelanova, R., & Moenek, R. (2020). Determining the Ideal Strategy in Facilitating Employment to Increase Public Investment in Melawi Regency using the SWOT Method. International Journal of Science and Society, 2(4): 63-71. Kumar, A. and Kumar, V.A. (2014).Pedagogy in Higher Education of Agriculture. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152: 89-93. Patyka, N., Gryschenko , O., Kucher , A., Hełdak, M., & Raszka, B. (2021). Assessment of the Degree of Factors Impact on Employment in Ukraine’s Agriculture. Sustainability, 13(2), 564; https://doi.org/10.3390/su13020564. Zanganeh, N., Mostaghimi, M., Samiei, R., & Nasiri, M. (2020). Identify and prioritize the dimensions and components of sustainable employment with emphasis on general employment policies with fuzzy ANP model. Entrepreneurship in Agriculture, 7(2), 52-75, (in persian). Wang, s., Chan, K.-S., & Han, K.-G. (2019). Impacts of social welfare system on the employment status of low-income groups in urban China. Public Administration and Policy, 22(2), 125-137.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 385
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190
سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب