1نویسنده مسئول، استادیار پژوهشی، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
2دانشیار پژوهشی، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
3استادیار پژوهشی، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مراغه، ایران.
4استادیار پژوهشی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
5دانشآموختة کارشناسی ارشد. کارشناس و مسئول تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیة نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
6دانشآموختة کارشناسی ارشد.کارشناس و مشاور پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.
7دانشیار پژوهشی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.
8دانشیار پژوهشی، مؤسسه تحقیقات برنج کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران.
9دانشآموختة دکتری، محقق مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
چکیده
تجاریسازی دانش و فناوری، به عنوان حلقه اتصال تحقیقات و بازار، تلاشی به منظور کسب درآمد از نوآوری است که در حال حاضر، در اقتصاد دانشبنیان به شدت مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی چالشهای تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی کشاورزی در حوزه علوم زراعی و همچنین، راهکارهای تسهیل و تسریع تجاریسازی آنها بود. جامعه آماری مطالعه را کلیه اعضای هیئت علمی مؤسسات تحقیقات مرتبط با علوم زراعی در مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) (263N=) و مدیران عامل شرکتهای طرف قرارداد با این مؤسسات (91N=) تشکیل دادند. مطالعة توصیفی- همبستگی حاضر با روش پیمایش در سال 1400 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود و تحلیل دادههای جمع آوری شده با استفاده از فن تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی صورت گرفت و مهمترین چالشها و همچنین، راهکارهای تسهیل تجاریسازی دانش و فناوری مورد نظر در بخش کشاورزی شناسایی، طبقهبندی و اولویتبندی شد. چالشهای موجود در مسیر توسعه تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) از دیدگاه محققان و اعضای هیئت علمی مؤسسات مورد مطالعه در هفت عامل بدین شرح شناسایی و دستهبندی شدند: «ماهیت فناوریه»، «ضعف در قوانین، مقررات و سیاستهای حمایتی دولت»، «ساختار ضعیف اطلاعرسانی و تعامل با بخش خصوصی»، «ضعف در خط مشی، مدیریت و نیروی انسانی مؤسسات و مراکز»، «ضعف نظام آموزشی»، «خط مشی ضعیف سازمان تات در حوزه تجاری سازی» و «عدم احساس نیاز به تجاری سازی». از دیدگاه مدیران عامل شرکتهای مورد بررسی، شش عامل «ضعف در قوانین، مقررات و سیاستهای حمایتی دولت»، «ساختار ضعیف اطلاعرسانی و تعامل با بخش خصوصی»، «ماهیت فناوریها»، «محدودیت فعالیت شرکتهای بینالمللی در ایران»، «ضعف در توانمندی شرکتهای خصوصی» و «خط مشی ضعیف سازمان تات در حوزه تجاریسازی» به عنوان چالشهای توسعه تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی شناسایی شدند. راهکارهای تسهیل تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی مورد بررسی، از دیدگاه محققان، در شش عامل «تقویت نظام اطلاعرسانی و افزایش تعامل با بازار و بخش خصوصی»، «تقویت قابلیت تجاریشدن فناوریها»، «تقویت حمایتهای دولتی از تجاری سازی»، «توسعه نیروی انسانی و ساختار سازمانی در مؤسسات»، «حمایت از بخش خصوصی در راستای افزایش سرمایهگذاری» و «بازنگری در خطمشیهای سازمان تات» و همچنین، از دیدگاه مدیران عامل، در چهار عامل «تقویت حمایتهای دولتی از تجاریسازی»، «تقویت نظام اطلاع رسانی و افزایش تعامل با بازار و بخش خصوصی»، «تقویت قابلیت تجاریشدن فناوریها» و «مشارکت در توانمندسازی شرکتهای خصوصی» استخراج و طبقهبندی شدند. در ادامه، بر اساس چالشهای شناسایی شده، راهکارهایی پیشنهاد شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
1Corresponding Author and Assistant Professor, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
2Associate Professor, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
3Assistant Professor, Dryland Agricultural Research Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Maragheh, Iran.
4Assistant Professor, Sugar Beet Seed Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
5Master, Expert and Head of Commercialization of Research Achievements Office, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
6Master, Expert and Advisor of Agriculture and Natural Resources Science and Technology Park, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
7Associate Professor, Agricultural Research, Education and Extension Organizatio (AREEO), Tehran, Iran.
8Associate Professor, Rice Research Institute of Iran, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Rasht, Iran.
9Researcher, Seed and Plant Certification and Registration Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
چکیده [English]
Introduction: The commercialization of knowledge and technology, as a link between research and the market, is an effort to monetize innovation, which is currently highly regarded in the knowledge-based economy. The main purpose of this research was to identify the challenges of commercialization of agricultural research achievements in the field of agricultural sciences as well as the strategies to facilitate and accelerate their commercialization. Materials and Methods: The statistical population of this study consisted of all faculty members of research institutes related to agricultural sciences in Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO) (N=263) and the chief executive officers (CEOs) of companies contracted with the concerned research institutions (N=91). This descriptive-correlation study was conducted in 2021 using survey method. Questionnaire was used to collect data. The collected data were analyzed using exploratory factor analysis technique by principal component analysis method and the most important challenges as well as strategies to facilitate the commercialization of knowledge and technology in the agricultural sector were identified, classified and prioritized. Results and Discussion: Challenges in the development of commercialization of research achievements of AREEO from the perspective of the studied researchers and faculty members of the institutions were identified and categorized in seven factors, including: "the nature of technologies", "weaknesses in laws, regulations and government support policies", "weaknesses in the education system", "weaknesses in the policy, management and manpower of institutions and centers", "weak information structure and interaction with the private sector", "AREEO's weak commercialization policy", and " feeling unnecessary thr need for commercialization". Commercialization challenges of the AREEO's research achievements in the field of crop sciences identified from the perspective of CEOs of private companies were categorized into six factors including: "weaknesses in government support policies, laws and regulations", "weak information structure and interaction with the private sector", "nature of technologies", "restrictions on the activities of international companies in Iran", "weakness in capability of private companies" and "AREEO's weak commercialization policies". The strategies to facilitate the commercialization of research achievements were also categorized in six factors, including: "strengthening the information system and increasing interaction with the market and the private sector", "strengthening the commercialization capacity of technologies", "strengthening government support for commercialization", "human resource development and organizational structure in institutions", "private sector support to increase their investment" and "revision of the AREEO's commercialization policies". The strategies suggested by the respondents were also grouped in four factors, including: "strengthening government support for commercialization", "strengthening the information system and increasing interaction with the market and the private sector", "strengthening the commercialization of technologies" and "participating in the empowerment of private companies". Conclusions: Increasing communication and interaction between AREEO as a public organization with the active companies in agriculture, in addition to aligning the market needs with the research conducted in the public sector, can also lead to an increase in the productivity of research in the public sector. In addition, the removal of internal obstacles of production and commercialization, and the improved business environment are among the necessary government supports for the development of commercialization of research activities. Finally, suggestions were proposed and discussed to improve the commercialization of research achievements based on the identified challenges.
کلیدواژهها [English]
Commercialization, Technology, Technical Knowledge, Research Achievements
مراجع
Ahmadi, F. (2011). Examining obstacles to academic entrepreneurship and commercialization of knowledge in Iranian universities. Proceedings of the First International Conference on Management, Entrepreneurship and Industry in Higher Education. University of Kurdistan, 28-29 May 2018. [In Persian]
Ansari, M.T., & Sanjabi, M.R. (2014). Analyzing the challenges of commercialization of agricultural research as perceived by faculty members of Iranian agricultural colleges. IranianJournal of Agricultural Economics and Development Research, 44(4): 555-568. [In Persian]
Arabloo, N., Rezaei, A., Heybodi, F., Norouzi, N. & Ghaderi, Kh. (2017). The commercialized achievements of Agricultural Research, Education and Extension Organization. Tehran: Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO). [In Persian]
(2019). The number of memorandums of understanding and contracts for the transfer of technology/technical knowledge/technological capability/name of institutions in the period of 2012-2016. The Report Presented on Performance of AREEO Organization's Technology Affairs Office. Tehran: Office of Technology Affairs, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO). [In Persian]
Azad, N., Mohammadipour, M. & Naghdi, B. (2018). The challenges of commercialization of knowledge-based products with emplasis on marketing and finance (with special referance to Technology Park of Tehran University). Financial Economics, 12(44): 189-207. [In Persian]
Bakhtiar, A., Aslani, A. & Hosseini, S.M. (2020). Challenges of diffusion and commercialization of bioenergy in developing countries. Renewable Energy, 145: 1780-1798. [In Persian]
Decter, M., Bennett, D. & Leasure, M. (2007). University to business technology transfer: UK and USA comparisons. Technovation, 27(3): 145-155.
Ellingsen, O. (2017). Commercialization within advanced manufacturing: value stream mapping as a tool for efficient learning. Procedia CIRP, 60: 374-379.
Fontana, R., Geunab, A. & Matt, M. (2006). Factors affecting university-industry R&D projects: the importance of searching and signaling. Research Policy, 35: 309-323.
Khalilzadeh, N., Khalilzadeh, M., Mozafari, M., Vasei, M. & Amoei Ojaki, A. (2017). Challenges and difficulties of technology commercialization: a mixed-methods study of an industrial development organization. Management Research Review, 40(7): 745-767. DOI: 10.1108/MRR-08-2016-0192. [In Persian]
Krejcie, R.V., & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement. 30: 607-610.
Krihata, T. (2007). Critical success factors in the communication process of international property by new technology-based firms in Japan. The Kyoto Economic Review, 76: 241-249.
Miller, K., Alexander, A., Cunningham, J.A. & Albats, E. (2018). Entrepreneurial academics and academic entrepreneurs: a systematic literature review. International Journal of Technology Management, 77(1-3): 9-37.
Mohammadi Khiyareh, M. (2016). Development of knowledge-based agriculture in line with resistance economy. Proceedings of the Second National Conference on Macro-economics of Iran. Gonbad Kavous University, March 11, 2016. [In Persian]
Rezaei, A., & Heybodi, F. (2019). Commercializable research achievements of Agricultural Research, Education and Extension Organization (Vol. 1: Agriculture and horticulture fields). The Fourth Edition. Tehran: Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO). [In Persian]
Safa, L., Hosseini, M., Hejazi, Y. & Rezvanfar, A. (2019). Study of the barriers to commercialization of nano-technology products in Iran’s agricultural sector. Journal of Agricultural Economics and Development Research, 20-2(4): 757-772. [In Persian]
Sarmad, Z., Bazargan, A. & Hejazi, A. (2015). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Nashr-e-Agah. [In Persian]
Simula, H. (2012). Management of commercialization case studies of industrial, business-to-business product innovations. PhD Dissertation, Department of Industrial Engineering and Management, Aalto University, Finland.
Soltani Gerdfaramarzi, H. (2015). Commercialization: an effective factor in the growth of knowledge-based enterprises and the development of the national economy. Campus Technology Park Quarterly, 13(42-43): 3-6. [In Persian]
(2022). Non-oil export statistics by major sectors. Tehran: Trade Promotion Organization (TPO) of Iran. Available at https://tpo.ir. Retrieved at 11 Oct. 2022. [In Persian]
Vercauteren, A. (2004). Lead customer interaction during the commercialisation process of radical technologies. 4th Annual Conference of the European Academy of Management, Andrews, Scotland, May 5-8.
Zolfaghari, A., Zand Hesami, H., Akbari, M. & Amin Esmaeili, H. (2021). Affecting factors and challenges on technology commercialization in ACECR. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 10(19): 69-86. [In Persian]
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 253
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 243
سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب