2دانشیار/ گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
3دانشگاه زنجان، دانشکده کشاورزی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی
4گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشکاه زنجان، زنجان، ایران.
5گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان. شهر زنجان، ایران
چکیده
آمار سا لهای اخیر گویای کاهش انگیزه و گرایش دان شآموزان جهت ادامه تحصیل در رشت ههای متوسطه کشاورزی و نیز نبود زمین ههای یافتن شغل مناسب توسط دان شآموختگان این هنرستا نها در بخش کشاورزی است. شناخت وضعیت موجود نظام متوسطه کشاورزی پی شنیاز هرگونه سیاس تگذاری و برنام هریزی در این زمینه است و این تحقیق نیز باهدف، تحلیل وضعیت نظام آموزش کشاورزی در هنرستا نها انجام شد. جامعه آماری شامل 1000 نفر بود که 851 نفر آ نها هنرآموز و سایر عوامل اجرایی آموزشی و 107 نفر دیگر مدیران 107 هنرستان کشاورزی و 42 نفر کارشناسان آموزش فنی و حرف های زیرمجموعه وزارت آموز شوپرورش در کل کشور بودند. در تحقیق کیفی داده بنیان حاضر با استفاده از روش نمون هگیری هدفمند، فرایند گزینش و ارزیابی نمون ههای موردبررسی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت که درنهایت 68 نفر از 22 استان کشور ب هعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تأیید پایایی داد هها از یادداش تبرداری دقیق در طی گردآوری داد هها استفاده شد که موارد مهم در حین مصاحبه توسط محققان ثبت، ضبط و یادداش تبرداری شد. تکرار مطالب و مفهوم توسط کارشناسان نشا ندهنده پایایی مناسب داد ههای جم عآور یشده بود. یافت هها نشان داد که در طی فرایند تحلیل داد هها 246 مفهوم در مرحله کدگذاری باز شناسایی شد که در حول 52 محور قرار داشتند؛ مقولات محوری نیز در 12 مقوله گسترده و انتخابی دست هبندی شدند که شامل هم هی مؤلف ههای نظام آموزشی در مقطع متوسطه است. با توجه به ماهیت مسئل هها و تنگناهای شناسای یشده، هرگونه اصلاح و ارتقای وضعیت موجود این نظام، نیازمند در نظر گرفتن مدیریت ساختارمند و فراگیر مسئل هها و تنگناها است
Attitude Towards Agricultural Vocational Agricultural Schools in Secondary Level
نویسندگان [English]
Esmail Akhbar1؛ Ali Shams2؛ Gholamreza Mojarradi3؛ Shadali Tohidloo4؛ Halimeh Razmi5
1Ph.D. student, Agricultural Education, University of Zanjan, Iran
2Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Post Code: 45371-38791, Zanjan, Iran
3Agricultural Extension, communication and rural development department, Agricultural Faculty, Zanjan University,
4Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Zanjan
5Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development (Former Agricultural Extension and Education Department), Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan, Iran
چکیده [English]
The statistics of recent years indicate a decrease in the desire of students to continue their education in secondary agricultural fields and also the lack of finding suitable jobs by the graduates of vocational agricultural schools in the agricultural sector. Knowing the current state of the secondary agricultural system is a prerequisite for any policy and planning in this field, and this research was conducted with the aim of analyzing the state of the agricultural education system at the secondary level. The statistical population included 1000 teachers and managers in 107 vocational agricultural schools, as well as technical and vocational education experts under the Ministry of Education in the whole country. In this qualitative data-based research (Grounded Theory), using the purposeful sampling method (snowball), the process of selecting and studying the studied samples continued until reaching theoretical saturation, and finally 68 people from 22 provinces of the country were selected as a sample. To verify the reliability of the data, careful note-taking was used during data collection, and the important things were recorded and noted during the interview by the researchers. Repetition of contents and concepts by experts indicated the appropriate reliability of the collected data. The results showed that during the data analysis process, 246 concepts were identified in the open coding stage, which were located around 52 axes; The core categories were also categorized into 12 broad and optional categories that include all the components of the secondary education system.
کلیدواژهها [English]
Agricultural education system, technical education system
مراجع
امین زاده، ر.، شفیعی، م.، و منتظرالقائم، م. ) 1399 (. بررسی و مقایسه آموز شهای فنی و حرف های ایران با سایر کشورهای دنیا. دو فصلنامه صنعت و دانشگاه، 12 ) 45 (: 16 - 1. ایروانی، ش. ) 1393 (. مقدم های بر تبیین ماهیت نظام آموز شوپرورش ایران از آغاز دور هی مدرن سازی تا امروز. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 4 ) 1(: 14 - 83 . پازوکی، س.، صبوری، م.، دانائی، ا. و عمانی، ا. ) 1401 (. طراحی نظام آموزشی هنرستا نهای کشاورزی مبتنی بر الگوی توانمند ساز. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 53 ) 1(: 112 - 97 . پیرامون، ع. سواری، م. سواری، م. ) 1401 (. عوامل مؤثر بر عدم موفقیت هنرستا نهای کشاورزی استان خوزستان: کاربرد نظریه بنیانی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران . 18 ) 2(: 87 - 103 تقی بیگی، م. و خسروی پور، ب. ) 1399 (. آسی بشناسی هنرستا نها و مراکز آموزش کشاورزی ازنظر هنرجویان, جهانیان، ر. ) 1389 (. صلاحی تهای موردنیاز مدیران آموزشی. تحقیقات مدیریت آموزشی، 1) 3(: 142 - 121 . زارع، ا.، احمدوند، م.، نوشادی، ن. و شری فزاده، م. ) 1397 (. واکاوی وضعیت شغلی و تحصیلی دان شآموختگان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز: کاربردی از مطالعه پیگیرانه. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 14 ) 1(: 215 - 228 . سلیمان ینژاد، س.، دوراندیش، آ. و نیکوکار، ا. ) 1395 (. شناسایی عوامل اقتصادی و اقلیمی اثرگذار بر ارز شافزوده بخش کشاورزی ایران. دهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران. دانشگاه شهید باهنر کرمان، 22 و 23 اردیبهشت 1395 . شاهپوری، پ.، شهریاری، م. و زمانی، م. ) 1397 (. راهنمای اجرای طرح آموزش همراه با تولید در هنرستا نها. دبیرخانه راهبری کشوری آموزش همراه با تولید. اصفهان. نشر پویش اندیشه-نگین ایران. صالحی، ک.، زی نآبادی، ح.، و کیانمنش، ع. ) 1385 (. نگاهی تحلیلی بر عملکرد هنرستا نهای کاردانش، موردی از ارزشیابی کیفیت بروندادهای هنرستا نهای کاردانش منطقه دو شهر تهران. فصلنامه نوآور یهای آموزشی، 5) 16 (: .119-163 عباس زاده، س.، شاهی، س. و مهرعلیزاده، ی. ) 1398 (. تناسب آموز شهای هنرستا نهای فنی و حرف های با نیازهای آموزشی صنایع کوچک شهر اهواز. دو فصلنامه مطالعات برنام هریزی آموزشی 7) 14 (: 70 - 48 . فیضی خزایی، ش.) 1392 (. آسی بشناسی هنرستان و مرکز آموزش جهاد کشاورزی شهرستان سنندج. پایا ننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه رازی. قهاری، ح.، صالحی عمران، ا. و عابدینی بلترک، م. ) 1398 (. در تحلیل محتوای کتا بهای درسی فن ی وحرف های ازنظر میزان توجه به شایستگ یهای حرف های در ایران سال 1398 . فصلنامه علمی کارافن. 16 ) 2(: 70 - 51 . کاووسی، ط. ) 1387 (. رابطه آموز شهای کاردانش و فنی و حرف های با اشتغال در استان آذربایجان شرقی. مدیریت و برنام هریزی در نظا مهای آموزشی، 1) 1(: 83 - 96 . https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=208490 لشگرآرا، ف.، جمعگی، م. و میردامادی، س. ) 1393 (. مقایس هی دیدگاه هنرآموزان و هنرجویان هنرستا نهای کشاورزی آموزشوپرورش استان تهران نسبت به ضرور تها و چال شهای ب هکارگیری ف نآوری اطلاعات و ارتباطات. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 6 ) 31 (: 45 - 38 . محمدعلی، م. ) 1390 (. آموز شهای فنی و حرف های و را ههای اص الح آن. فصلنامه رشد، آموزش فنی و حرف های، 7 .18-10 :)1( مرادی، م.، و عمانی. ا. ) 1397 (. شناسایی موانع و راهبردهای بهبود نظام آموزشی هنرستا نهای کشاورزی استان خوزستان )از دیدگاه هنرجویان و هنرآموزان(. پژوه شهای ترویج و آموزش کشاورزی، 4) 44 (: 20 - 9. مرکز آمار ایران، ) 1399 (. سالنامه آماری کشور. 1397 . قاب لدستیابی در: / http://nnt.sci.org.ir/sites/apps/yearbook year_book_doc/99-99-04.pdf موحدی، ر.، سلیم ینژاد، ع.، و سعدی، ح. ) 1392 (. آسی بشناسی ابعاد آموزشی هنرستا نهای کشاورزی استانهای همدان و کردستان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4) 4(: 45 - 66 . مؤذن، ز.، موحدمحمدی، ح.، رضوانفر، ا.، و پورآتشی، م. ) 1392 (. بررسی عملکرد شغلی مدیران هنرستا نهای کشاورزی استان تهران از دیدگاه آموزشگران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران )علوم کشاورزی ایران(، 44 ) 2(: .211-220 موسوی، ف. ) 1399 (. اشتیاق واکاوی مقایسه میزان شغلی دبیران و هنرآموزان مدارس شهر کرمانشاه. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 3) 4(: 310 - 299 .