• اینانلو، پ.، ملک محمدی، ا. و چیذری، م. (1396). نقش پیشبرندهها در افزایش نرخ انتقال یافتههای طرحهای تحقیقات کشاورزی، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 13(2)، 39-50.
• آئیننامه مشارکت پژوهشگر - مروجان ارشد در فعالیت های ترویجی. (1396). مصوب مورخ 20/08/1396 شورای مشورتی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
• بازرگان، ع. (1383). ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
• بیژنی، م.، ملک محمدی، ا. و یزدانی، س. (1387). ارزشیابی اثربخشی و بهرهوری فعالیتهای ترویج کشاورزی در طرح محوری گندم در شهرستانهای شیراز و مرودشت استان فارس، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 4(2)، 67-79.
• جباری، س. (1396). ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده مراکز متوسطه تیزهوشان در شیراز از دیدگاه دبیران با استفاده از الگوی CIPP، پژوهشهای برنامه درسی، 7(2)، 189-220.
• رسولی آذر، س. و فعلی، س. (1392). شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط بین ترویج و تحقیق از دیدگاه کارشناسان ترویج استان آذربایجان غربی، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 6(4)، 47-60.
• سعدی، ح؛ عطایی، م.، حبیببی، ف.، نادری مهدیی، ک. و علی توکلی، ف. (1400). بررسی و تحلیل مهمترین چالشهای ارتباط بین تحقیق و ترویج کشاورزی استان همدان، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 14(4)، 53-66.
• سوری، س.، صدیقی، ح. و پزشکیراد، غ. (1391). شناسایی مشکلات و محدودیتهای فعالیتهای نظام ترویج کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ترویج کشاورزی (مطالعه موردی حوزه ستادی وزارت کشاورزی و مرکز استان قم)، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 43(2)، 241-252.
• شریفزاده، ا.، عبداللهزاده، غ. و شریفی، م. (1393). آسیبشناسی مدیریت تحقیقات و توسعه فناوری کشاورزی در چارچوب نظام نوآوری کشاورزی، فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی، 28، 71-82.
• علیپور، ح.، چیذری، م. و فرجالله حسینی، س.ج. (1384). بررسی عوامل مؤثر بر ارتباط تحقیق - ترویج و کشاورز در نظام دانش و اطلاعات کشاورزی ایران، فصلنامه پژوهش و سازندگی، 18(3)، 87-95.
• علیزاده، ن.، علیپور، ح.، نیکویی، ع.، حاجی میررحیمی، س.د.، بخشی جهرمی، ا. و حسنپور، ب. (1397). شناسایی چالشها و الزامات ترویج کشاورزی و آسیبشناسی وضع موجود نظام نوین ترویج کشاورزی ایران، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 14(2)، 21-35.
• قاسمی، ج.، طهماسبی، م.، درجانی، ع.، امیری لاریجانی، ب.، سرافرازی، ع. و بنیهاشم، ف. (1397). طرح نظام نوین ترویج کشاورزی: پیشینه، دستاوردها، چشمانداز آینده، هفتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار ایران، همدان، دانشگاه بوعلی، 3 تا 5 شهریور 1397.
• قربانی، ر.، عباسیان، ح.، آراسته، ح. و زینآبادی، ح.ر. (1400). ارزشیابی اثربخشی آموزش در دانشگاه افسری امام علی (ع) بر اساس الگوی EFQM (با تمرکز بر 5 حوزه توانمندساز)، فصلنامه علوم و فنون نظامی، 17(57)، 161-189.
• کاکه آذر، ر. و توسل، ن. (1399). اولویتبندی چالشها و عوامل مؤثر بر بهبود نظام نوین ترویج کشاورزی در شهرستان کرمانشاه، هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست پایدار، 6 تا 8 آبانماه 1399، تهران، مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی.
• کریمی، ح.، رضائیمقدم، ک.، زمانی، غ.، حیاتی، د. و رضائی، ع. (1396). واکاوی شبکه نهادی ترویج و آموزش کشاورزی استان کرمان: کاربرد تحلیل شبکه اجتماعی، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 13(2)، 131-151.
• گزارش طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در استانهای پایلوت. (1395). معاونت ترویج، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
• لوایی آدریانی، ر.، غلامی، ح؛ قلیفر، ا. و قاسمی، ج. (1398). بررسی تأثیر ویژگیهای ادراکشده کودهای زیستی بر مصرف آنها در بین کشاورزان (مورد مطالعه: روستای ینگیجه، شهرستان زنجان، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 50(2)، 333-345.
• مؤمنی هلالی، ه.، عباسی، ع. و علیلو، ج. (1396). ارزیابی اثربخشی طرح همگام با کشاورز شالیکاران آمل، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 42، 27-41.
• Balaboniene, I., & Vecerskiene, G. (2014). The peculiarities of performance measurement in universities. 19th International Scientific Conference; Economics and Management 2014, ICEM 2014, 23-25, April 2014, Riga, Latvia, 604-616.
• Barbazette, J. (2006), Training needs assessment: Methods, tools and techniques (Skilled trainer), San Francisco, CA: Pfeiffer.
• Beintema, N.M., & Stads, G. (2004). Investing in Sub-Saharan Africa Agricultural Research: Recent Trends. 2020 Africa Conference Brief 8. Washington, D.C.: The IFPRI. Available online at: www.ifpri.org2020africaconference.
• Debele, T., Gebeyehu, M., & Abebe, A. (2019). Contributions and Challenges in Research and Extension Linkage for Agricultural Transformation in Ethiopia: A Review, International Journal of Agricultural Extension, 7(2), 187-195.
• Edquist, C., & Hommen, L. (1999). Systems of Innovation: Theory and policy for the demand side, Technology in Society, 21, 63-79.
• Kline, R.B. (2015). Principles and practices of Structural Equation Modeling. New York: Guilford. 4nd edition.
• Läpple, D., Renwick, A., & Thorne, F.J.F.P. (2015). Measuring and understanding the drivers of agricultural innovation: Evidence from Ireland, 51, 1-8.
• Modirwa, M.S., & Oladele, O. (2017). Linkage activities amongst researchers, extension agents, farmers, input dealers, and marketers towards agricultural innovation systems in the North West Province, South Africa, South African Journal of Agricultural Extension, 45(1), 20-25.
• Park, D.B., & Ma, S.J. (2016). Linkage of Agricultural Research and Extension in Paraguay - Interview to Key Actors, Journal of Agricultural Extension & Community Development, 23(2), 181-193.
• Pretty, J. (2002). Agri-Culture: Reconnecting People, Land and Nature. Earthscan, London.
• Rajalahti, R., Woelcke, J., & Pehu, E. (2005). Development of research systems to support the changing agricultural sector, Agriculture and Rural Development Discussion Paper 14. World Bank, Washington, DC.
• Research, S., & Chiligati, J (2021). Factors Influencing Research –Extension – Farmer Linkages in Tanzania: A Case of the Western Agricultural Research Zone. Afribary. Retrieved from https://afribary.com/works/factors-influencing-research-extension-farmer-linkages-in-tanzania-a-case-of-the-western-agricultural-research-zone.
• Singh, G., Pathak, R., & Dixit, H. (2019). Strengthening of research-extension-farmers-market linkage, International Journal of Agriculture Innovations and Research, 7(6), 601-604.
• Skolits, G., Morrow, J., & Burr, E.M. (2009). Reconceptualizing evaluator roles, American Journal of Evaluation, 30(3), 275-295.
• Stufflebeam, D.L. (2007). CIPP evaluation model checklist, a tool for applying the CIPP model to assess long-term enterprises intended for use by evaluators and evaluation clients/stakeholders.