شاقلی, ریحانه, علی میرزایی, عرفان. (1400). شایستگی های حرفه ای تقاضا مدار برای محتواگزینی دوره های آموزش کشاورزی از دیدگاه خبرگان. سامانه مدیریت نشریات علمی, 13(57), 73-88. doi: 10.22092/jaear.2021.353983.1807
ریحانه شاقلی; عرفان علی میرزایی. "شایستگی های حرفه ای تقاضا مدار برای محتواگزینی دوره های آموزش کشاورزی از دیدگاه خبرگان". سامانه مدیریت نشریات علمی, 13, 57, 1400, 73-88. doi: 10.22092/jaear.2021.353983.1807
شاقلی, ریحانه, علی میرزایی, عرفان. (1400). 'شایستگی های حرفه ای تقاضا مدار برای محتواگزینی دوره های آموزش کشاورزی از دیدگاه خبرگان', سامانه مدیریت نشریات علمی, 13(57), pp. 73-88. doi: 10.22092/jaear.2021.353983.1807
شاقلی, ریحانه, علی میرزایی, عرفان. شایستگی های حرفه ای تقاضا مدار برای محتواگزینی دوره های آموزش کشاورزی از دیدگاه خبرگان. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1400; 13(57): 73-88. doi: 10.22092/jaear.2021.353983.1807
شایستگی های حرفه ای تقاضا مدار برای محتواگزینی دوره های آموزش کشاورزی از دیدگاه خبرگان
1تهران- بزرگراه شهیذ چمران- ولنجک- خیابان یمن- باغ کشاورزی- سازمان تحقیقات کشاورزی- منزل سازمانی -پلاک 12
2عضو هیئت علمی موسسه آموزش وترویج کشاورزی
چکیده
چکیده: روند فزاینده توسعه فناوری و تغییر در تقاضای بازارها، نیاز منابع انسانی بخش کشاورزی را به یادگیری مادامالعمر و بروزرسانی پیوسته شایستگیهای حرفهای در مسیر تابآوری در دنیای کارِ این بخش به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل نموده است. در همین رابطه، هدف کلی این پژوهش کاربردی که با دیدمان آمیخته اکتشافی انجام شد، شناسایی اصلیترین نیازهای آموزشی منابع انسانی بخش کشاورزی به منظور کمک به طراحی و محتواگزینی برنامههای آموزش کشاورزی اعم از رسمی و غیر رسمی در رویکردی تقاضا ـ محور بود. در این راستا، 25 تن از خبرگان بخشهای اجرایی، دانشگاهی و صنفیِ صاحبنظر در حوزه بازار کار و مشاغل کشاورزی، به شکل هدفمند و به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و تا دستیابی به آستانه سودمندی مطالعه شدند. گردآوری دادهها از راه انجام مصاحبههای کیفی نیمهساختارمند با استفاده از یک نسخه پروتکل محققساخته انجام شد. تحلیل دادههای کیفی نیز با کاربرد روششناسی نظریه پایهور و به شیوه اشترواس صورت گرفت. برای توافق-سنجی میان خبرگان و بررسی روایی یافتههای کیفی نیز از ضریب اعتبار محتوایی لاشه استفاده شد. بر اساس یافتهها، نیازهای آموزشی منابع انسانی در چهار طبقه بنیادین از بایستههای حرفهای با عناوین شایستگیهای شناختی متشکل از 11 زیرطبقه با اولویت دانش چگونگی؛ شایستگیهای مهارتی شامل 12 زیرطبقه با اولویت مهارتهای فنی ـ تخصصی؛ شایستگیهای نگرشی شامل 7 زیرطبقه با اولویت تعهد حرفهای؛ و همچنین ویژگی-های شخصی متشکل از 14 زیرطبقه با اولویت نوآوری؛ دستهبندی شدند. طبقات شایستگی یاد شده و اولویت-های مربوطه میتوانند به منظور هماهنگسازی هر چه بیشترِ بروندادهای نظام آموزش کشاورزی رسمی و غیررسمی با نیازهای واقعی دنیای کار، در یک رهیافت سامانهای و جامعنگر در فرایندهای محتواگزینی برنامههای آموزش کشاورزی مورد توجه و استفاده قرار گیرند.
Professional Demand–Driven Competencies to Provide Agricultural Education Programs Content from the View of the Experts
نویسندگان [English]
Reihaneh Shagholi1؛ Erfan Alimirzaei2
1Yeman Ave . , Chamran Highway , Garden of Agriculture.Agricultural Research,Education & Extension Organization(AREEO) , Tehran , Iran
Po Box :19395-1113
2ok
چکیده [English]
The main purpose of the current practical research which conducted based on a mixed research paradigm, was identifying the main educational requirements of human resources in the agricultural sector in order to improve designing both formal and informal agricultural education programs, through a demand-driven approach. Accordingly, 25 experts from the executive, academic and guild unions in the field of labor market and agricultural occupations were purposefully selected by snowball sampling method and studied until achieving saturation threshold. Data were collected through semi-structured qualitative interviews using a researcher-made protocol. Furthermore, the qualitative data were analyzed applying the Grounded Theory methodology by the Strauss method. Lawshe Content Validity Ratio was used to assess the consensus among experts and to evaluate the validity of qualitative findings. According to the findings, the educational needs of human resources were classified into four basic categories of professional requirements namely cognitive competencies consisting of 11 sub-categories with the priority of know how; skills competencies include 12 sub-categories with the priority of technical-specialized skills; attitudinal competencies include 7 sub-categories with the priority of professional commitment; and finally, personal characteristics consisting of 14 sub-categories with the priority of innovation. The aforementioned competency categories and the related priorities can be considered and used in order to synchronize the outputs of formal and informal agricultural education system with the actual needs of the working world as much as possible, through a systematic and holistic approach in content selection processes of agricultural education programs.
کلیدواژهها [English]
Professional Competence", Demand-Driven Education", Human Resources Development", ", Agriculture Sector"
مراجع
ـ پورکریمی، ج. قارلقی، س. هماینی دمیرچی، ا. و کرمی، م. (1396). اثر میانجی تعهد حرفهای در رابطه بین صلاحیت حرفهای و عملکرد شغلی (مورد مطالعه: کارشناسان آموزش دانشگاه تهران). مجله مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 15، شماره4. صص 856-833.
ـ جهانیان، ر. (1389). صلاحیتهای مورد نیاز مدیران آموزشی. مجله تحقیقات مدیریت آموزشی. دوره 1، شماره 3. صص 142-121.
ـ خسرویپور، ب. و کابلی. ن. (1389). نقش آموزش عالی در کارآفرینی و اشتغال دانش آموختگان رشته کشاورزی. مجله کار و جامعه. شماره 120. صص 58-51.
ـ خسرویپور، ب. و منجمزاده. ز. (1390). دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین در خصوص عوامل و موانع مؤثر در کارآفرینی و اشتغال دانشآموختگان کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 2ـ42. شماره1. صص 116 ـ 105.
ـ خسرویپور، ب. و کیخواه، ش. (1392). آموزش کارآفرینی، رویکردی کارآمد در جهت اشتغال دانشجویان کشاورزی. ماهنامه کار و جامعه، شماره 163. صص 39 ـ 26.
ـ خورشیدی، ع. و فرخی، د. (1391). ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺳﺎزﻧﺪه ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎی ﻣﻬﺎرت آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن. دوﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی آﻣﻮزﺷﯽ. سال اول. شماره دوم. صص 162-131.
ـ صفا، ل. و آذرنژاد، ک. (1396) تأثیر مؤلفههای صلاحیت حرفهای بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استانهای شمال غرب کشور. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره 41. صص 146-130.
ـ زمانیپور، ا. (1379). ترویج کشاورزی در فرآیند توسعه. نشر تیهو. مشهد، 335 صفحه.
ـ علی بیگی، ا. ح. و بارانی، ش. (1389). اشتغالپذیری رشتههای کشاورزی از دیدگاه دانشجویان. مجله تعاون. سال بیست و یکم. شماره 2. صص 48ـ21.
ـ علیمیرزایی، ع. اسدی، ع. و طهماسبی، م. (1389). تأثیر بکارگیری مواد و وسایل آموزشی بر آموزشهای ترویجی در کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره 12. صص 53-44.
ـ علیمیرزایی، ع. (1395). طراحی الگوی نهادینهسازی مشارکت بخش خصوصی برای نظام ترویج کشاورزی کثرتگرا (مورد مطالعه؛ استانهای البرز و تهران). رساله دکترای تخصصی. دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران.
ـ محمدی، ح. و روحانی، ح. (1392). کاربرد مدل پروبیت چندگانه در تحلیل عوامل مؤثر بر نوع اشتغال دانشآموختگان علمی کاربردی کشاورزی. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی. جلد 29. شماره2. صص 125ـ116.
ـ ملک محمدی، ا. (1377). ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی. مرکز نشر دانشگاهی. تهران. 261 صفحه.
ـ ملکی، ح. (1391). صلاحیتهای حرفه معلمی. نشر سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. تهران. 104 صفحه.
ـ موحدی، ر.، اکبری، ر.، یعقوبی فرانی، ا. و خداوردیان، م. (1389). راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال دانشآموختگان رشتههای کشاورزی (مطالعه موردی دانشگاه بوعلی سینا همدان). مجله پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی. سال سوم. شماره 4. صص 98 ـ85.
ـ نجفی، م. قهرمانی، م. ابوالقاسمی، م. و عارفی، م. (1397). طراحی و تبیین الگوی صلاحیتهای حرفهای مدیران مراکز پیش دبستان. فصلنامه علمی ـ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال نهم، شماره 2. پیاپی 34.
ـ نیکنامی، م. (1394). ویژگیهای اجتماعی ـ اقتصادی مؤثر بر نگرش جوانان روستایی استان سمنان نسبت به اشتغال در فعالیتهای کشاورزی. فصلنامه روستا و توسعه. سال 18. شماره 2. صص 152ـ129.