شاقلی, ریحانه, علی میرزایی, عرفان. (1400). شایستگی های حرفه ای تقاضا مدار برای محتواگزینی دوره های آموزش کشاورزی از دیدگاه خبرگان. سامانه مدیریت نشریات علمی, 13(57), 73-88. doi: 10.22092/jaear.2021.353983.1807
ریحانه شاقلی; عرفان علی میرزایی. "شایستگی های حرفه ای تقاضا مدار برای محتواگزینی دوره های آموزش کشاورزی از دیدگاه خبرگان". سامانه مدیریت نشریات علمی, 13, 57, 1400, 73-88. doi: 10.22092/jaear.2021.353983.1807
شاقلی, ریحانه, علی میرزایی, عرفان. (1400). 'شایستگی های حرفه ای تقاضا مدار برای محتواگزینی دوره های آموزش کشاورزی از دیدگاه خبرگان', سامانه مدیریت نشریات علمی, 13(57), pp. 73-88. doi: 10.22092/jaear.2021.353983.1807
شاقلی, ریحانه, علی میرزایی, عرفان. شایستگی های حرفه ای تقاضا مدار برای محتواگزینی دوره های آموزش کشاورزی از دیدگاه خبرگان. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1400; 13(57): 73-88. doi: 10.22092/jaear.2021.353983.1807
شایستگی های حرفه ای تقاضا مدار برای محتواگزینی دوره های آموزش کشاورزی از دیدگاه خبرگان
1تهران- بزرگراه شهیذ چمران- ولنجک- خیابان یمن- باغ کشاورزی- سازمان تحقیقات کشاورزی- منزل سازمانی -پلاک 12
2عضو هیئت علمی موسسه آموزش وترویج کشاورزی
چکیده
چکیده: روند فزاینده توسعه فناوری و تغییر در تقاضای بازارها، نیاز منابع انسانی بخش کشاورزی را به یادگیری مادامالعمر و بروزرسانی پیوسته شایستگیهای حرفهای در مسیر تابآوری در دنیای کارِ این بخش به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل نموده است. در همین رابطه، هدف کلی این پژوهش کاربردی که با دیدمان آمیخته اکتشافی انجام شد، شناسایی اصلیترین نیازهای آموزشی منابع انسانی بخش کشاورزی به منظور کمک به طراحی و محتواگزینی برنامههای آموزش کشاورزی اعم از رسمی و غیر رسمی در رویکردی تقاضا ـ محور بود. در این راستا، 25 تن از خبرگان بخشهای اجرایی، دانشگاهی و صنفیِ صاحبنظر در حوزه بازار کار و مشاغل کشاورزی، به شکل هدفمند و به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و تا دستیابی به آستانه سودمندی مطالعه شدند. گردآوری دادهها از راه انجام مصاحبههای کیفی نیمهساختارمند با استفاده از یک نسخه پروتکل محققساخته انجام شد. تحلیل دادههای کیفی نیز با کاربرد روششناسی نظریه پایهور و به شیوه اشترواس صورت گرفت. برای توافق-سنجی میان خبرگان و بررسی روایی یافتههای کیفی نیز از ضریب اعتبار محتوایی لاشه استفاده شد. بر اساس یافتهها، نیازهای آموزشی منابع انسانی در چهار طبقه بنیادین از بایستههای حرفهای با عناوین شایستگیهای شناختی متشکل از 11 زیرطبقه با اولویت دانش چگونگی؛ شایستگیهای مهارتی شامل 12 زیرطبقه با اولویت مهارتهای فنی ـ تخصصی؛ شایستگیهای نگرشی شامل 7 زیرطبقه با اولویت تعهد حرفهای؛ و همچنین ویژگی-های شخصی متشکل از 14 زیرطبقه با اولویت نوآوری؛ دستهبندی شدند. طبقات شایستگی یاد شده و اولویت-های مربوطه میتوانند به منظور هماهنگسازی هر چه بیشترِ بروندادهای نظام آموزش کشاورزی رسمی و غیررسمی با نیازهای واقعی دنیای کار، در یک رهیافت سامانهای و جامعنگر در فرایندهای محتواگزینی برنامههای آموزش کشاورزی مورد توجه و استفاده قرار گیرند.
Professional Demand–Driven Competencies to Provide Agricultural Education Programs Content from the View of the Experts
نویسندگان [English]
Reihaneh Shagholi1؛ Erfan Alimirzaei2
1Yeman Ave . , Chamran Highway , Garden of Agriculture.Agricultural Research,Education & Extension Organization(AREEO) , Tehran , Iran
Po Box :19395-1113
2ok
چکیده [English]
The main purpose of the current practical research which conducted based on a mixed research paradigm, was identifying the main educational requirements of human resources in the agricultural sector in order to improve designing both formal and informal agricultural education programs, through a demand-driven approach. Accordingly, 25 experts from the executive, academic and guild unions in the field of labor market and agricultural occupations were purposefully selected by snowball sampling method and studied until achieving saturation threshold. Data were collected through semi-structured qualitative interviews using a researcher-made protocol. Furthermore, the qualitative data were analyzed applying the Grounded Theory methodology by the Strauss method. Lawshe Content Validity Ratio was used to assess the consensus among experts and to evaluate the validity of qualitative findings. According to the findings, the educational needs of human resources were classified into four basic categories of professional requirements namely cognitive competencies consisting of 11 sub-categories with the priority of know how; skills competencies include 12 sub-categories with the priority of technical-specialized skills; attitudinal competencies include 7 sub-categories with the priority of professional commitment; and finally, personal characteristics consisting of 14 sub-categories with the priority of innovation. The aforementioned competency categories and the related priorities can be considered and used in order to synchronize the outputs of formal and informal agricultural education system with the actual needs of the working world as much as possible, through a systematic and holistic approach in content selection processes of agricultural education programs.
کلیدواژهها [English]
Professional Competence"؛, "؛ Demand-Driven Education"؛, "؛ Human Resources Development"؛ "؛ Agriculture Sector"