هدف از مطالعه حاضر بررسی رفتار خریداران ماهی در شهرهای غربی استان مازندران است. به این منظور تعداد 383 پرسشنامه بر مبنای فرضیات تحقیق طراحی و به نسبت تعداد جمعیت خانوار در شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباسآباد، تنکابن و رامسر تکمیل گردید. جهت بررسی وضعیت قبول یا رد فرضیات، مدل مفهومی رفتارشناسی طراحی و با نرمافزار لیزرل (روش مدلسازی معادلات ساختاری) اجرا گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که 12/46 درصد جامعه آماری سالی سه مرتبه ماهی خریداری میکنند. اولویت اول 56/57 درصد خریداران، ماهی قزلآلای رنگینکمان بود. ترجیح نخست غالب پاسخدهندگان (45/77%) برای انتخاب مکان خرید، بازار ماهیفروشان بیان شد. دلیل اصلی 67/84 درصد مردم جهت عدم مصرف ماهی به میزان توصیه شده سازمان جهانی بهداشت، قیمت بالا عنوان گردید. در این جامعه فقط 36/5 درصد افراد ماهی بستهبندی را در اولویت اول قرار دادند و بیشتر آنها (71/59%) مدل بدون سر و شکم خالی (تازه) را در اولویت نخست انتخاب کردند. پاسخ 36/25 درصد از پاسخدهندگان در مورد دلیل اصلی مصرف ماهی، صرفاً ارزش غذایی گزارش شد. در این مطالعه چهار فرض اثر معنیدار بستهبندی و قیمت بر نگرش و نیز اثر معنیدار دسترسی و زمان بر کنترل رفتار رد و سایر فرضیات (اثر معنیدار گونه، کیفیت و نوع عرضه بر نگرش، اثر معنیدار قیمت بر کنترل رفتار، اثر معنیدار نگرش بر تصمیم به خرید، اثر معنیدار کنترل رفتار بر تصمیم به خرید و رفتار نهایی، اثر معنیدار تصمیمم به خرید بر رفتار نهایی) تایید شدند. بر اساس مقادیر ضرایب اثر، موثرترین عامل بر نگرش، کیفیت عنوان شد.
Analysis of conceptual model of fish buyer’s behavior (Case study: west of Mazandaran Province)
نویسندگان [English]
Soheil Reihani pool
چکیده [English]
The purpose of this study is to investigate the behavior of buyers of fish in western cities of Mazandaran province. For this purpose, 383 questionnaires were designed based on research hypotheses and completed in proportion to the number of households in the cities of Noor, Nowshahr, Chalous, Abbasabad, Tonekabon and Ramsar. To investigate status of the acceptance or rejection of hypotheses a conceptual model of behavior was designed and implemented by LISREL software (Structural equation modeling method). The results of this study showed that 46.12% of the statistical population buys fish three times a year. The first priority of 57.56% of buyers was rainbow trout. The first preference of the majority of respondents (77.45%) to choose the place of purchase was the fish market. The main reason for 84.67% of people not to eat fish as recommended by the World Health Organization was the high price. In this society, only 5.36% of people preferred packaged fish in first priority and most of them (59.71%) chose the model without head and empty stomach (fresh) in the first priority. 25.36% of respondents answered that the main reason for consuming fish is purely nutritional value. In this study, four hypotheses of significant effect of packaging and price on attitude as well as significant effect of availability and time on perceived behavior control were rejected and the rest of the hypotheses (Significant effect of specie, quality and type of supply on attitude, Significant effect of price on behavior control, Significant effect of attitude on the decision to buy, Significant effect of behavior control on decision to buy and final behavior, Significant effect of decision to buy on the final behavior) were confirmed. Based on the effect coefficient values, quality was mentioned the most effective factor on attitude.