بحث
وزن مخصوص ظاهری
نتایج نشان داد که میانگین وزن مخصوص ظاهری خاک بعد از عملیات پیش حمل با تراکتور افزایش یافته است. هرچند، در کلاسههای شیب مختلف، مقدار آن از نظر آماری متفاوت است. اما نتایج بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه با نتایج این تحقیق یکسان است (Eliasson, 2005، Gayoso & Iroume, 1991، Sidle & Drlica, 1981 و Susnjar et al., 2006). نتایج نشان داد که وزن مخصوص ظاهری به طور معنیداری با افزایش تردد ماشین افزایش مییابد. بهطورکلی مسیرهای حمل چوب در سه کلاسه شیب دارای روند مشابه در افزایش وزن مخصوص با افزایش تعداد عبور ماشین هستند. برای تمامی تیمارها، بیشترین میزان افزایش وزن مخصوص خاک در کلاسه تردد کمتر از 5 بار عبور مشاهده شده است. بیش از 10 بار عبور، معمولا وزن مخصوص ظاهری به کندی افزایش مییابد (Ampoorter et al., 2010، Jamshidi et al., 2008، Horn et al., 2007 و Eliasson & Wasterlund, 2007) و تحقیقات متعددی ثابت نموده که بیشتربن اثرات کوبیدگی ناشی از ترددهای ابتدایی است (Han et al., 2009، Picchio et al., 2012 و Ampoorter et al., 2010). نتایج نشان داد که در مسیرهای با شیب 0-10 درصد رو به بالا، مقدار تغییر وزن مخصوص ظاهری خاک از حد 20 درصد افزایشی که بهعنوان حد مضر درنظر گرفته شده، بیشتر است (Anonymous, 1998 و Bolding et al., 2009).
نتایج نشان داد که مقدار وزن مخصوص ظاهری خاک بعد از عملیات حمل چوب به طور معنیداری با افزایش عمق خاک در سه کلاسه شیب افزایش یافته است. در لایههای بالاتر خاک، فعالیتهای بیولوژیک (ریشه و حیوانات) میتواند مقاومت خاک و وزن مخصوص ظاهری را کاهش دهد، ولی بافت خاک، میزان شن و ساختمان خاک ممکن است مقاومت و وزن مخصوص خاک را در لایههای پایینتر افزایش دهد (Greacen & Sands, 1980، Picchio et al., 2012 و Ampoorter et al., 2010).
تخلخل خاک
مقدار تخلخل خاک به طور معنیداری با افزایش شدت ترافیک و شیب در مسیرهای پیش حمل کاهش یافته است. در طی فرایند کوبیدگی خاک، فضاهای خالی خاک فشرده شده یا از بین رفته و تودههای سطحی شکسته و خرد میشوند. فضاهای بزرگ (قطر کمتر از 50 میکرون) به فضاهای متوسط (قطر بین 2/0 تا 50 میکرون) و فضاهای کوچک (قطر کمتر از 2/0 میکرون) تغییر مییابد. این شرایط تأیید میکند که مجموع تخلخل خاک در اثر کوبیدگی تا 20 درصد و 50-60 درصد فضاهای بزرگ کاهش مییابد (Ampoorter et al., 2010). نتایج نشان داد که مجموع تخلخل خاک کاهش یافته است که ممکن است به دلیل از دست دادن یا کاهش فضاهای بزرگ خاک باشد (Picchio et al., 2012). نتایج نشان داده است که با افزایش عمق خاک، تخلخل خاک به طور معنیداری کاهش مییابد. فضاهای خالی موجود در لایه سطحی خاک کوبیده شده و در این حالت نیروهای وارده از ماشین را جذب نموده و از لایههای زیرین محافظت میکنند. هرچند کوبیدگی ایجاد شده در لایههای سطحی باعث افزایش استحکام خاک شده و از کوبیدگی بیشتر لایههای خاک جلوگیری میکند. در عبورهای بعدی، نیروها به لایههای عمیقتر وارد میشود (Ampoorter et al., 2010 و Picchio et al., 2012).
مقاومت به نفوذ
در این تحقیق، برای ارزیابی بهمخوردگی خاک (فشردگی و کوبیدگی خاک)، علاوه بر اندازهگیری وزن مخصوص ظاهری خاک، مقاومت به نفوذ نیز اندازهگیری شده است. زیرا، مقاومت به نفوذ، در واقع اندازهگیری غیرمستقیم ارتباط بین منافذ و رشد ریشه است و در مقاومت به نفوذ 2500 کیلوپاسکال، نفوذ ریشه در انواع خاکها کاهش مییابد. مقاومت به نفوذ نسبت به وزن مخصوص ظاهری خاک شاخص حساستری برای تعیین اثر ترافیک ماشین است (Han et al., 2009) ، زیرا بازآرایی ذرات خاک پس از بهمخوردگی خاک، مقاومت به نفوذ را تغییر داده ولی ممکن است وزن مخصوص ظاهری تغییری نیابد (Zenner et al., 2007).
نتایج نشان داده که عملیات چوبکشی، دارای اثر قابل توجه و معنیداری بر روی افزایش مقاومت به نفوذ است که منطبق بر نتایج سایر محققان (Ampoorter et al., 2010، Bolding et al., 2009، Greacen & Sands, 1980 و Picchio et al., 2012) است. همانطور که در مقدمه آمده است اگر مقدار 3000 کیلوپاسکال بهعنوان آستانه فعالیت بیولوژیکی خاک در نظر گرفته شود، هیچ یک از دادههای مقاومت به نفوذ در مسیرهای حمل از این حد آستانه بیشتر نبوده است (Bolding et al., 2009). نتایج نشان داد که مقاومت به نفوذ خاک با افزایش عمق خاک و شدت ترافیک در سه کلاسه شیب افزایش یافته است که منطبق با نتایج تحقیقات Ampoorter et al. (2010)، Bolding et al. (2009) و Picchio et al. (2012) است. رشد ریشه در بسیاری از درختان با افزایش بیش از 3000 کیلوپاسکال مقاومت به نفوذ خاک، محدود میشود (Bolding et al., 2009)، اگرچه کمی از ریشهها تا مقدار 7000 کیلوپاسکال هنوز میتوانند در خاک نفوذ کنند (Ampoorter et al., 2010). همچنین مقدار زیاد مقاومت به نفوذ برای فون خاک هم نامناسب است و بیشتر ارگانیسمهای خاک دارای قدرت و توانایی زیادی برای نفوذ در خاک و حفر کردن آن نیستند (Gomez et al., 2002 و Ampoorter et al., 2010). اما نیروهای برشی وارده از لاستیکهای تراکتور به خاک سطح زمین، ممکن است لایه سطحی را شخم زده و سست نماید (Horn et al., 2007)، به همین دلیل بین مقدار مقاومت به نفوذ در دو کلاسه عمق 0-5 و 5-10 سانتیمتری اختلاف معنیداری وجود ندارد.
مقدار مقاومت به نفوذ اندازهگیری شده در این تحقیق میتواند مشکلاتی را برای استقرار زادآوری در تودههای جنگلی ایجاد نماید. شرایط خاک بهویژه میزان رطوبت خاک به مقدار زیادی بر روی خصوصیات و وسعت بهمخوردگی ظاهری خاک و تغییرات مقاومت به نفوذ آن تأثیرگذار است و قبل از عملیات چوبکشی باید این موارد ارزیابی شود. بهعلاوه اینکه یک راهکار مهم این است که از تردد ماشین در مواقعی که خاک جنگل مرطوب است و رطوبت خاک به حد روانی نزدیک است، اجتناب شود. طراحی مسیرهای چوبکشی و همچنین محدود کردن ماشین به تردد در این مسیرها، راهکار دیگری در کاهش بهمخوردگی و کوبیدگی خاک است. زیرا بازیابی خاکهای جنگلی کوبیده شده بسیار کند و یک فرایند طولانی مدت است.
تشکر و قدردانی
این تحقیق در قالب طرح پژوهشی شماره 3/1/28514 با استفاده از اعتبارات پژوهشی دانشگاه انجام شده است، بدین وسیله نویسندگان این مقاله مراتب تشکر و قدردانی خود را از معاونت پژوهشی دانشگاه تهران اعلان مینمایند.
منابع مورد استفاده
References
- Adams, P.W. and Froehlich, H.A., 1984. Compaction of forest soils. USDA Pacific Northwest Extension Publication. PNW 217, 13 p.
- Akay, A.E., Yuksel, A., Reis, M. and Tutus, A., 2007. The Impacts of ground-based logging equipment on forest soil. Polish Journal of Environmental Study, 16(3): 371-376.
- Ampoorter, E., Schrijver, A., Van Nevel, L., Hermy, M. and Verheyen, K., 2012. Impact of mechanized harvesting on compaction of sandy and clayey forest soils: results of a meta-analysis. Annals of Forest Science, 69: 533-542.
- Ampoorter, E., Van Nevel, L., De Vos, B., Hermy, M. and Verheyen, K., 2010. Assessing the effects of initial soil characteristics, machine mass and traffic intensity on forest soil compaction. Forest Ecology and Management, 260: 1664-1676.
- Anonymous, 1998. USFS. USDA Forest Service Manual, FSM 2520 (Watershed Protection and Management), R-6 Supplement No. 2500-98-1, Effective August 24, 15 p.
- Anonymous, 2010. Forest management plan of Gorazbon District, Kheyrud Educational and Research Forest in Nowshahr, Faculty of Natural Resources, University of Tehran, 460 p.
- Ares, A., Terry, T.A., Miller, R.E., Anderson, H.W. and Flaming, B.L., 2005: Ground-based forest harvesting effects on soil physical properties and Douglas-Fir growth. Soil Science Society of American Journal, 69: 1822-1832.
- Aust, W.M., Reisinger, T.W., Burger, J.A. and Stokes, B.J., 1993. Soil physical and hydrological changes associated with logging a wet pine flat with wide-tired skidders. Southern Journal of Applied Forestry, 17(1): 22-25.
- Bolding, M.C., Kellogg, L.D. and Davis, C.T., 2009. Soil compaction and visual disturbance following an integrated mechanical forest fuel reduction operation in southwest Oregon. International Journal of Forest Engineering, 20(2): 47-56.
- Bustos, O. and Egan, A., 2011. A comparison of soil compaction associated with four ground-based harvesting systems. Northern Journal of Applied Forestry, 28(4): 194-198.
- Eliasson, L., 2005. Effects of forwarder tire pressure on rut formation and soil compaction. Silva Fennica, 39: 549-557.
- Eliasson, L. and Wasterlund, I.., 2007. Effects of slash reinforcement of strip roads on rutting and soil compaction on a moist fine-grained soil. Forest Ecology and Management, 252: 118-123.
- Gayoso, J. and Iroume, A., 1991. Compaction and soil disturbances from logging in Southern Chile. Annals Science Forest, 48: 63-71.
- Gent, J.A. and Morris, L.A., 1986. Soil compaction from harvesting and site preparation in the upper gulf coastal plain. Soil Science Society of American Journal, 50: 443-446.
- Gomez, A., Powers, R.F., Singer, M.J. and Horwath, W.R., 2002. Soil compaction effects on growth of young ponderosa pine following litter removal in California’s Sierra Nevada. Soil Science Society of American Journal, 66: 1334-1343.
- Grace, J.M., Skaggs, R.W. and Cassel, D.K., 2006. Soil physical changes associated with forest harvesting operations on an organic. Soil Science Society of American Journal, 70: 503-509.
- Greacen, E.L. and Sands, R., 1980. A review of compaction of forest soils. Australian Journal of Soil Research, 18: 163-189.
- Han, S.K., Han, H.S., Page-Dumroese, D.S. and Johnson, L.R., 2009. Soil compaction associated with cut-to-length and whole-tree harvesting of a coniferous forest. Canadian Journal of Forest Research, 39: 976-989.
- Horn, R., Vossbrink, J. and Becker, S., 2004. Modern forestry vehicles and their impacts on soil physical properties. Soil and Tillage Research, 79: 207-219.
- Horn, R., Vossbrink, J., Peth, S. and Becker, S., 2007. Impact of modern forest vehicles on soil physical properties. Forest Ecology and Management, 248: 56-63.
- Jamshidi, R., Jaeger, D., Raafatnia, N. and Tabari, M., 2008. Influence of two ground-based skidding systems on soil compaction under different slope and gradient conditions. Journal of Forest Engineering, 19(1): 9-16.
- Kolkaa, R.K. and Smidt, M.F., 2004. Effects of forest road amelioration techniques on soil bulk density, surface runoff, sediment transport, soil moisture and seedling growth. Forest Ecology and Management, 202: 313-323.
- Kozlowski, T.T., 1999. Soil compaction and growth of woody plants. Scandinavian Journal of Forest Research, 14: 596-619.
- Landsberg, J.D., Miller, R.E., Anderson, H.W. and Tepp, J.S. 2003. Bulk density and soil resistance to penetration as affected by commercial thinning in northeastern Washington. Research Paper PNW-RP-551. USDA Forest Service, Pacific Northwest Research Station, Portland, OR. 35 p.
- Lotfalian, M., 1996. Effects of skidding operation using TAF skidder on soil compaction. MSc thesis, Faculty of Natural Resources and Marine Sciences, Tarbiat Modares University, 114 p.
- Murphy, G., Firth, J.G. and Skinner, M.F., 2004. Long-term impacts of forest harvesting related soil disturbance on log product yields and economic potential in a New Zealand forest. Silva Fennica, 38(3): 279-289.
- Naghdi, R., Raafatnia, R., Sobhany, H., Jalali, G. and Hosseini, M., 2007. Evaluation of tree length and assortment logging methods with respect to residual damage and productivity in Caspian forest (north of Iran). Reigning Ukrainsky Lisotehnichny University: 296-302
- Najafi, A., Solgi, A. and Sadeghi, S.H.R., 2009. Effect of ground skidding and skid trail slope on soil disturbance. Soil and Tillage Research, 103: 165-169.
- Nugent, C., Kanali, C., Owende, P.M.O., Nieuwenhuis, M. and Ward, S., 2003. Characteristic site disturbance due to harvesting and extraction machinery traffic on sensitive forest sites with peat soils. Forest Ecology and Management, 180: 85-98.
- Picchio, R., Neri, F., Petrini, E., Verani, S., Marchi, E. and Certini, G., 2012. Machinery-induced soil compaction in thinning two pine stands in central Italy. Forest Ecology and Management, 285: 38-43
- Raafatnia, N., Jaeger, D. and Tabari, M., 2008. Effects of ground-based skidding system on soil compaction under different slope of skid trails. Iranian Journal of Natural Resources, 61(1): 73-84.
- Rab, M.A., 1996. Soil physical and hydrological properties following logging and slash burning in the Eucalyptus regnans forest of southeastern Australia. Forest Ecology and Management, 84: 159-176.
- Rohand, K., Kalb, A.A., Herbauts, J. and Verbrugge, J.C., 2004. Changes in some mechanical properties of a loamy soil under the influence of mechanized forest exploitation in a beech forest of central Belgium. Journal of Terramechanics, 40: 235-253.
- Russell, F. and Mortimer, D., 2005. A review of small-scale harvesting systems in use worldwide and their potential application in Irish forestry. COFORD, Dublin, 105 p.
- Sidle, R.C. and Drlica, D.M., 1981. Soil compaction from logging with a low-ground pressure skidder in the Oregon Coast Ranges. Soil Science Society of American Journal, 45: 1219-1224.
- Susnjar, M., Horvat, D. and Seselj, J., 2006. Soil compaction in timber skidding in winter conditions. Croatian Journal of Forest Engineering, 27: 3-15.
- Wang, J., LeDoux, C.B. and Edwards, P., 2007. Changes in soil bulk density resulting from construction and conventional cable skidding using preplanned skid trails. Northern Journal of Applied Forestry, 24: 5-8.
- Wronski, E.B. and Murphy, G., 1994. Responses of forest crops to soil compaction. In: Soane, B.D., van Ouwerkerk, C. (Eds.), Soil Compaction in Crop Production. Elsevier, Amsterdam: 317-342.
- Zenner, E.K., Fauskee, J.T., Berger, A.L. and Puettmann, K.J., 2007. Impacts of skidding traffic intensity on soil disturbance, soil recovery, and aspen regeneration in north central Minnesota. Northern Journal of Applied Forestry, 24: 177-183.
2- MSc Student, Department of Forestry and Forest Economics, Faculty of Natural Resources, University of Tehran, Karaj, I.R. Iran.
3- PhD Student, Department of Forestry and Forest Economics, Faculty of Natural Resources, University of Tehran, Karaj, I.R. Iran.
4- Professor, Department of Forestry and Forest Economics, Faculty of Natural Resources, University of Tehran, Karaj, I.R. Iran.
Received: 16.03.2013 Accepted: 12.06.2013
Tractor-based logging systems are the most common type of small-scale equipments. Farm tractors equipped with a 2-wheel trailer are mostly used to perform forwarding operations of pulpwoods and fuelwoods in the Hyrcanian forests of Iran. This study was carried out in Gorazbon district of Khyrud forest. The aim of the study was to evaluate effects of slope gradient, tractor traffic intensity over skid trails and soil depth on brown soil bulk density (BD), total porosity (TP) and penetration resistance (PR) with clayey loam to loamy texture. The trial was conducted under the completely randomized factorial design at three replicates and three treatments, including: three slope gradients (0-10% (downhill), 10-20% (downhill) and 0-10% (uphill)), three traffic intensity classes (10 passes) and four soil depths (5, 10, 15 and 20 cm) on skid trails and undisturbed locations adjacent to the study area. Results indicated that mean BD was significantly influenced by slope gradient, traffic intensity and soil depth. Skid trail on the uphill tractor forwarding slopes, showed the greatest value among the other ones. Results showed that TP significantly decreased as number of machine passes increased and high level of decrease occurred after further than 10 machine passes performed (TP= 38.6%). Skid trail on the uphill tractor forwarding slopes showed the greatest PR value among the other ones. Penetration resistance increased significantly by increase in soil depth under the skid trails. Skid trails with 0-10% slope (downhill) had the lowest BD and PR values, whereas the trails with 10-20% slope (downhill) had the moderate values and the trails with 0-10% slope (uphill) had the highest compaction values. Overall, it might be concluded that forwarding operations with farm tractor should be planned in gentle slopes and uphill forwarding should be excluded from ground-based logging systems, if it’s possible.