ملکی گلندوز, مصطفی, تاج دینی, آژنگ, پور موسی, شادمان, آقا رفیعی, ابراهیم. (1392). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری از صنعت مبلمان چوبی خانگی با استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره (مطالعه موردی مبلمان منزل). سامانه مدیریت نشریات علمی, 28(4), 691-708. doi: 10.22092/ijwpr.2014.4460
مصطفی ملکی گلندوز; آژنگ تاج دینی; شادمان پور موسی; ابراهیم آقا رفیعی. "شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری از صنعت مبلمان چوبی خانگی با استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره (مطالعه موردی مبلمان منزل)". سامانه مدیریت نشریات علمی, 28, 4, 1392, 691-708. doi: 10.22092/ijwpr.2014.4460
ملکی گلندوز, مصطفی, تاج دینی, آژنگ, پور موسی, شادمان, آقا رفیعی, ابراهیم. (1392). 'شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری از صنعت مبلمان چوبی خانگی با استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره (مطالعه موردی مبلمان منزل)', سامانه مدیریت نشریات علمی, 28(4), pp. 691-708. doi: 10.22092/ijwpr.2014.4460
ملکی گلندوز, مصطفی, تاج دینی, آژنگ, پور موسی, شادمان, آقا رفیعی, ابراهیم. شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری از صنعت مبلمان چوبی خانگی با استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره (مطالعه موردی مبلمان منزل). سامانه مدیریت نشریات علمی, 1392; 28(4): 691-708. doi: 10.22092/ijwpr.2014.4460
شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری از صنعت مبلمان چوبی خانگی با استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره (مطالعه موردی مبلمان منزل)
1دانشیار، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
3علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه تهران
چکیده
رقابت در عرصه خلق ارزش و تلاش برای دستیابی بهمزیت رقابتی پایدار و برتری راهبردی نسبت به رقبا موجب شده است تا توجه به مشتری و کسب رضایت وی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این موضوع بهویژه در مورد صنعت بسیار گسترده مبلمان و مصنوعات چوبی که با دامنه بسیار وسیعی از مصرفکنندگان با سلیقهها و نگرشهای متفاوتی روبرو هستند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد. برهمین اساس در تحقیق حاضر سعی شده که ابتدا عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان از محصولات مبلمان خانگی را براساس مطالعات کتابخانهای و نظرات و اظهارات مشتریان شناسایی و بعد با کمک روش اولویتبندی ترجیحی براساس تشابه به پاسخ ایدهآل که یکی از مهمترین روشهای تصمیمگیری چندمعیاره میباشد، اهمیت هریک از عوامل مذکور را بر رضایت مشتریان تعیین کنیم. براساس نتایج بدست آمده، اجزای مفهومی مدل مشتمل بر شش شاخص زیبایی و ظاهر محصول، فرایند و کیفیت محصول، اقتصادی، سیستم توزیع و تحویل، خدمات فروش و ارزشگذاری محصول و 35 زیر شاخص میباشد. رتبهبندی زیر شاخصها نشان میدهد که زیر شاخصهای تناسب با فضای داخلی محیط، کیفیت مناسب پارچه، فوم و قطعات چوبی، عمر مفید محصول با توجه به قیمت خرید، تحویل به موقع محصول، میزان صداقت و راستگویی کارکنان فروش در هنگام ارائه مشخصات فنی محصول و برتری محصولات مبلمان خانگی چوبی در قیاس با محصولات مشابه دارای بیشترین میزان نزدیکی بوده و مهمترین اجزای تأثیرگذار بر رضایت مشتری از محصولات مبلمان خانگی بوده و زیر شاخصهای اندازه و حجم محصول، قابلیت تعمیرپذیری، ارائه تسهیلات مختلف خرید از سوی شرکت، نحوه نصب قطعات، ارائه کتابچه شناسه محصول در هنگام فروش و توجه به مسائل زیستمحیطی در هنگام انتخاب محصول عواملی هستند که کمترین تأثیر را بر رضایت مشتری دارند.
Identifying and ranking of factors affecting customer satisfaction of
the household wood furniture industry by Multi-Attribute Decision making method
(Case Study: home furniture)
To compete in value creating and attempt to achieve sustainable competitive advantage and a strategic advantage over competitors have resulted in an increased attention to the importance of customer and his/her satisfaction. This is particularly important in extensive furniture and wood industry that deals with a wide range of customers with different tastes and attitudes. As a result, this study using library research and customer survey, attempts to identify factors influencing customer satisfaction and determine their relative impact using TOPSIS as one of the most important multi-criteria decision-making methods. The results indicate that the developed conceptual model consists of six major indexes—beauty and appearance, quality, competitive pricing, distribution and delivery systems, after-sale and support services and 35 sub-indexes. Ranking the sub-indexes reveal that the sub-indexes: fitting to indoor space; fabric, foam, and wood parts quality; product durability according to purchase price; on-time delivery; sales person’s honesty and responsiveness to provide technical knowledge; and the superiority of the household wood furniture in comparison to other similar products are the most important factors that affect customer satisfaction. On the other hand, Sub-indexes of size and volume, maintainability, purchase facilities provided by the company, method of installation, availability of product specification manual, and the environmental factors are found to have the least impact on customer satisfaction.