1دانشیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج،
2دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
3استادیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
4- دانشیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
5دانشیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
چکیده
در طی سالیان اخیر با توجه به نوآوریهای صورت پذیرفته در تولید، بستهبندی و حمل ونقل انواع مبلمان چوبی، تجارت جهانی این محصولات رشد چشمگیری داشته است. این مسئله بههمراه برخی مشکلات چشمگیر در تولید و بازاریابی، سبب گردیده واردات انواع مختلف مبلمان چوبی به ایران از رشد قابل ملاحظهای در طی سالیان اخیر برخوردار باشد. جهت حصول به وارداتی مقرون به صرفه و اقتصادی، شناخت کلیه عواملی که از دیدگاه صاحب نظران موجب ترجیح اینگونه محصولات نسبت به انواع مشابه تولیدی داخلی میگردد بسیار مهم و ضروری میباشد، بنابراین در این تحقیق با هدف آسیبشناسی علل گسترش حجم واردات، شاخصهای مؤثر بر واردات با استفاده از روشهای تحقیق اسنادی و پیمایشی در قالب طراحی پرسشنامههایی استاندارد با استفاده از نظرات و صاحب نظران آگاه در دانشگاه و نهادهای مرتبط در چهار گروه اصلی اقتصادی، محیطی، فنی و تکنولوژی، و مصرفی تعریف شدند برای بررسی روایی پرسشنامه از روش الفای کرون باخ و برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه ار روش اعتبار محتوی استفاده گردید. رتبهبندی شاخصهای اصلی مؤثر بر واردات به سه روش طیف لیکرت، آزمون دانکن و ضریب اهمیّت نسبی هر شاخص انجام پذیرفت. نتایج بهدست آمده از طیف لیکرت برای کل جامعه آماری نشان داد که شاخص محیطی در واردات محصولات مبلمان در رتبه اول قرار داشته و شاخصهای مصرفی، فنی و تکنولوژیکی، و اقتصادی بهترتیب در مراتب بعدی قرار گرفته است. بهوسیله آزمون دانکن شاخصهای کلی رتبهبندی مشخص شد که شاخص اقتصادی در رتبه اول قرار داشته و در رتبه دوم شاخص محیطی قرار گرفته است و شاخص (فنی و تکنولوژیکی) و (شاخص مصرفی) در جایگاه سوم قرار میگیرند و بین این دو شاخص تفاوت معناداری وجود ندارد. در رتبهبندی شاخصهای کلی به روش اهمیّت نسبی، با تقسیمبندی کلی مشاغل در چهار دسته به شرح تولیدکننده، فروشنده یا توزیع کننده، واردکننده و مصرفکننده، با اعمال درصد اهمیّت نسبی از دیدگاه هر یک از این مشاغل به شاخصهای اصلی، اهمیّت هر یک از شاخصها را از دیدگاه مشاغل فعال در این صنف بهدست آمد، نتایج نشان از تفاوت اهمیّت نسبی شاخصها از دید هریک از این چهاردسته دارد.
Study of the effective indices on imports of Wooden furniture in Iran
نویسندگان [English]
Azhang Tajdini1؛ Amir hossein Taghadosi2؛ Shadman Pourmousa3؛ Ahmad Jahan-Latibari4؛ Vahid reza Safdari5
چکیده [English]
Abstract: In the recent years due to the innovations taking place in the production, packaging and shipping of furniture, world trade of these products has grown substantially. This issue along with some outstanding problems in manufacturing and marketing various kinds of wooden has caused that furniture imports to Iran has enjoyed significant growth .In order to achieve the efficient and economic import, identify all factors that the perspective of experts led to prefer these products in compared with similar domestic production will be essential, therefore in this research in order to investigate the reasons for the expansion of the import quantities, the standardized questionnaires (certified by professionals and academic professors in four groups: Economics, Environment, Technical and Technological, and Consumption) are provided by use of documentary and survey research methods to investigate the effective indices on importing wooden furniture to Iran in order to describe the reasons of its widespread throughout Iranian experts. These main indexes indices of imports are rated by three methods: Likert spectrum, Duncan Test, and relative importance ratio of each index. We applied Likert spectrum on the whole statistical population and it shows that Environment index holds the first rank and Consumption, Technical and Technological, and Economics indexes are followed respectively. Duncan test shows Economics index has the first rank, Environment index holds the second place. Technical and Technological index are in the same place as Consumption index and according to the test there is no meaningful differences between them. On the other hand, using the relative importance ratio method we classified related occupations into 4 groups: producers, vendors/ distributers, importers, and consumers. We employed third method to see how these four groups evaluate the importance of each index. Results are as follows: PRODUCERS believe that Environment index is in the first place and then Economics, Technical and Technological, and finally Consumption index. VENDORS/DISTRIBUTORS believe Consumption, Technical and Technological, Economics, and Environment index is the sequence. IMPORTERS believe that Consumption index is in the main priority and then Technical and Technological, Economics, and Environment hold next places.
کلیدواژهها [English]
Index, Wooden furniture, imports, Likert spectrum, Duncan test