1عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
2عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
3محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایران
4عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شیراز، ایران
5عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندارن، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران
66عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اهواز، ایران
7عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اصفهان، ایران
8عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمان، ایران
9عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه، ایران
10عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گرگان، ایران
11عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، همدان، ایران
12عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران
13سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
14عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، آسیبشناسی وضعیت نشر و پذیرش ارقام اصلاح شده غلات آبی و دانههای روغنی معرفی شده طی سالهای 1401-1390 به عرصههای تولیدی از دیدگاه بهرهبرداران بود. این مطالعه از نوع مطالعات میدانی است که به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. نتایج این پژوهش نشان داد که 58 درصد بهرهبرداران در گروه نپذیرندگان ارقام معرفی شده جدید داخلی جای گرفتند. در مجموع، اگرچه 60 درصد ارقامی که به شالیکاران طی پنج سال اخیر معرفی شده است، ارقامی بودهاند که پس از سال 1390 معرفی شدهاند، اما بیش از 70 درصد شالیکاران، ارقام محلی برنج (عمدتاً رقم هاشمی) را در پنج سال اخیر به تنهایی و یا در کنار سایر ارقام اصلاح شده کشت کردهاند. در خصوص محصول جو، ارقام معرفی شده نسبتاً جدید داخلی از استقبال مناسبی برخوردار بودهاند. در مورد محصول کلزا میزان نشر و پذیرش ارقام اصلاح شده داخلی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و کلیه بهرهبرداران در پنج سال اخیر ارقام وارداتی کلزا را کشت کردهاند. در مورد محصول ذرت نیز در مجموع 22 رقم ذرت توسط بهرهبرداران کشت شده است که از بین آنها 17 رقم (77/3 درصد) ارقام وارداتی بودهاند. همچنین، نتایج حاکی از این است که اطلاعات مربوط به ارقام معرفی شده جدید در زمان مناسب به بهرهبرداران اطلاعرسانی نمیشود و در صورت آگاهی از وجود رقم جدید داخلی و تمایل به کشت آن، به بذر آن در زمان مناسب و به میزان کافی دسترسی ندارند. "معرفی ارقام بازارپسند (با طعم و عطر و کیفیت پخت مطلوب در خصوص محصول برنج)"، "برگزاری دورههای آموزشی در زمینه رقم جدید، ویژگیهای آن و شرایط کشت آن" و "اجرای طرحهای PVS (انتخاب مشارکتی رقم) یا مزارع الگویی برای نمایش و مقایسه کیفیت و کمیت ارقام جدید"، از جمله مهمترین راهکارهای ارائه شده توسط بهرهبرداران بهمنظور افزایش میزان نشر و پذیرش ارقام معرفی شده جدید است.
Pathology of dissemination status of improved varieties in production fields
نویسندگان [English]
Maryam Mahmoodi1؛ Neda Alizadeh2؛ Fatemeh Askary Bozayeh3؛ Arman Bakhshi Jahromi4؛ Abbas Alipour Nakhi5؛ Akbar Marzooghian6؛ Ahmad Soleymani pour7؛ Mahdieh Saei8؛ Adel Nemati9؛ Noor-Mohammad Abyar10؛ Mousa Solgi11؛ Ahmad Mohaddes Hosseini12؛ Alireza Nikouei13؛ Hormoz Asadi14
1Assistant Professor of Agricultural Extension and Education, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
2Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
3Gilan Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Rasht, Iran
4Fars Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Shiraz, Iran
5Mazandaran Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Sari, Iran
6Khouzestan Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Ahwaz, Iran
7Isfahan Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Isfahan, Iran
8Kerman Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Kerman, Iran
9Kermanshah Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Kermanshah, Iran
10Golestan Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Gorgan, Iran
11Hamedan Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Hamedan, Iran
12Khorasan Razavi Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Mashhad, Iran
13Agricultural Research, Education and Extension Organization, Tehran, Iran
14Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Karaj, Iran
چکیده [English]
The primary objective of this research was to analyze the challenges in the dissemination of improved varieties of irrigated cereals and oilseeds introduced between 2011-2022 from the perspective of end-users (farmers). This study is field-based survey research. Data collection was conducted using questionnaires. The results of this study revealed that 58% of the participating farmers were classified as non-adopters of the newly introduced domestic varieties. Overall, although 60% of the rice varieties introduced to farmers over the past five years were varieties released after 2011, more than 70% of rice farmers cultivated local rice varieties (primarily the Hashemi variety) either exclusively or alongside other improved varieties during this period. For barley, the relatively new domestic varieties received favorable acceptance. However, the adoption of improved domestic rapeseed varieties was unsatisfactory, as all surveyed rapeseed farmers had cultivated imported varieties over the past five years. Regarding maize, a total of 22 varieties were grown by farmers, of which 17 (77.3%) were imported. The findings also indicate that information about newly introduced varieties is not communicated to farmers in a timely manner. Even when farmers are aware of a new domestic variety and willing to cultivate it, they often lack access to sufficient seeds at the right time. Key solutions proposed by farmers to enhance the dissemination and adoption of newly introduced varieties include: Introducing market-preferred varieties (with desirable taste, aroma, and cooking quality, particularly for rice), conducting training programs on new varieties, their characteristics, and cultivation practices, implementing PVS (Participatory Variety Selection) schemes or demonstration farms to showcase and compare the quality and yield of new varieties.