ساعی, رحیم, اسدی, علی, کلانتری, خلیل, علم بیگی, امیر. (1403). تصمیم گیری بهینه با راهبردهای مدل آنسوف برای توسعه کشت و صنایع تکمیلی گل محمدی استان آذربایجان شرقی. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.30490/aead.2024.365163.1586
رحیم ساعی; علی اسدی; خلیل کلانتری; امیر علم بیگی. "تصمیم گیری بهینه با راهبردهای مدل آنسوف برای توسعه کشت و صنایع تکمیلی گل محمدی استان آذربایجان شرقی". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1403, -. doi: 10.30490/aead.2024.365163.1586
ساعی, رحیم, اسدی, علی, کلانتری, خلیل, علم بیگی, امیر. (1403). 'تصمیم گیری بهینه با راهبردهای مدل آنسوف برای توسعه کشت و صنایع تکمیلی گل محمدی استان آذربایجان شرقی', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.30490/aead.2024.365163.1586
ساعی, رحیم, اسدی, علی, کلانتری, خلیل, علم بیگی, امیر. تصمیم گیری بهینه با راهبردهای مدل آنسوف برای توسعه کشت و صنایع تکمیلی گل محمدی استان آذربایجان شرقی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1403; (): -. doi: 10.30490/aead.2024.365163.1586
تصمیم گیری بهینه با راهبردهای مدل آنسوف برای توسعه کشت و صنایع تکمیلی گل محمدی استان آذربایجان شرقی
1عضو هیئت علمی گروه مدیریت، ترویج و آموزش کشاورزی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2استاد گروه مدیریت و توسعه کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، ایران
3دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، ایران
چکیده
جهت افزایش اشتغال و بهبود درآمد گروه بزرگی از خانوارهای روستایی، نیاز اساسی به مطالعه عمیق با هدف شناسایی، تحلیل و اولویتبندی راهبردهای توسعه کشت گلمحمدی و صنایع تکمیلی آن در استان آذربایجانشرقی ضروری است. بدین منظور، پس از تلفیق معیارهای حاصل از مطالعه دلفی به عنوان نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدیدهای توسعه کشت گلمحمدی و صنایع تکمیلی آن در استان آذربایجانشرقی جهت تدوین راهبردهای بازاریابی بر مبنای ماتریس آنسوف و پس از تأیید روایی صوری آن با دادن امتیاز به گزینههای راهبردی در شرایط آن معیارها در قالب طیف لیکرت از 1 تا 9 در پرسشنامه محققساخته، دادهها از تمام کارشناسان خبره جمعآوری و همچنین پس از تأیید پایایی آن به روش آنتروپی با تکنیک تاپسیس (TOPSIS) در محیط نرمافزار اکسل (Excel) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که راهبردهای بازاریابی بلندپروازانه و متنوعسازی به ترتیب رتبه های اول و دوم در توسعه کشت گلمحمدی و همچنین راهبردهای بازاریابی متوازن و جسورانه به ترتیب رتبه های اول و دوم در توسعه صنایع تکمیلی آن انتخاب شدند. با توجه به این نتایج، اجرای راهبردهای بازاریابی توسعه کشت گلمحمدی قبل از بهبود وضعیت اقتصادی صنایع تکمیلی آن در استان، امکانپذیر نخواهد بود. لذا همزمان با روند توسعه کشت گلمحمدی در استان، رفع مشکلات اقتصادی و در اولویت اول قرار دادن صنایع آن در حمایتهای مالی استانی دولت و در مرحله گذار از بحران اقتصادی کشور نیز پرداختن به تولید فرآوردههای جدید مورد پسند بازارهای فعلی توسط صنایع تکمیلی گلمحمدی استان به عنوان پیشنهادهای پژوهش حاضر میباشند.
Optimum Decision-Making by Ansoff Model Strategies, for Developing of Damask Rose Cultivation and Its Processing Industries of East Azerbaijan Province
نویسندگان [English]
Rahim Saei1؛ ali asadi2؛ Khalil Kalantari2؛ Amir Alambeigi3
1assistant of Department of Agricultural Extension and Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2Professor Department of Agricultural Management and Development Faculty of Agricultural Economics and Development University of Tehran
3Associate Professor of Department of Agricultural Management and Development, Faculty of Agriculture, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
To increasing employment and improve income of a large group of rural households, basic need for a deep study is necessary with the aim of identifying, analyzing and prioritizing strategies of developing Damask Rose cultivation and its processing industries in East Azerbaijan province. For this purpose, after integrating of the criteria extracted of the Delphi study as the strengths and weaknesses, opportunities and threats of developing of Damask Rose cultivation and its processing industries in East Azerbaijan Province, in order to develop marketing strategies based on matrix of Ansoff after confirming its formal validity, by giving a score to strategic options in the conditions of those criteria in the form of a Likert spectrum from 1 to 9 in the researcher-made questionnaire the data was collected from all experts, as well as after confirming its reliability by the entropy method with the TOPSIS technique in the Excel software environment were analyzed. The results of the present study showed ambitious marketing strategies and diversification respectively the first and second ranks in development of business of Damask Rose cultivation. As well as, balanced and bold marketing strategies respectively as the first and second ranks in development of its processing industries were selected. According to these results, it will not be possible to implement marketing strategies of Damask Rose cultivation development before improving the economic status of its processing industries in the province. Therefore, at the same time, dealing with process of Damask Rose cultivation development in the province and also solving economic problems and put first priority its industries in the provincial financial support of the government, as well as in the transition phase from economic crisis of country, dealing with producing new pleasant products between current markets by Damask Rose processing industries of province, are as the proposals of the present research.
کلیدواژهها [English]
Damask Rose Industry, Ansoff Model, TOPSIS, East Azerbaijan
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 6
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4
سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب