سبحانی, سید محمد جواد, جمشیدی, امید, فزونی اردکانی, زهرا. (1403). تحلیل رفتاری دانشجویان نسبت به نظام مدیریت یادگیری در آموزش کشاورزی. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.22092/jaear.2024.364436.1990
سید محمد جواد سبحانی; امید جمشیدی; زهرا فزونی اردکانی. "تحلیل رفتاری دانشجویان نسبت به نظام مدیریت یادگیری در آموزش کشاورزی". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1403, -. doi: 10.22092/jaear.2024.364436.1990
سبحانی, سید محمد جواد, جمشیدی, امید, فزونی اردکانی, زهرا. (1403). 'تحلیل رفتاری دانشجویان نسبت به نظام مدیریت یادگیری در آموزش کشاورزی', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.22092/jaear.2024.364436.1990
سبحانی, سید محمد جواد, جمشیدی, امید, فزونی اردکانی, زهرا. تحلیل رفتاری دانشجویان نسبت به نظام مدیریت یادگیری در آموزش کشاورزی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1403; (): -. doi: 10.22092/jaear.2024.364436.1990
تحلیل رفتاری دانشجویان نسبت به نظام مدیریت یادگیری در آموزش کشاورزی
1استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران
2استادیار گروه ترویج و کشاورزی، دانشکده علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
3دانش آموخته دکتری، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در سالهای اخیر، همهگیری کووید19 اهمیت آموزش مجازی را در تغییر الگوهای آموزش عالی افزایش داده است. از این رو، نظام آموزش عالی کشاورزی که بر فعالیتهای عملگرا متکی است، نیاز خاصی به درک رفتار مخاطبان خود برای بهبود نتایج یادگیری دارد. این پژوهش با دیدمان کمی و روش علّی-معلولی به تحلیل رفتار دانشجویان نسبت به نظامهای مدیریت یادگیری در آموزش عالی کشاورزی در سال تحصیلی 1402-1401 پرداخته است. ابزار تحقیق، پرسشنامهای مبتنی بر ترکیب نظریه رفتار برنامهریزی شده و مدل پذیرش فناوری بود که روایی شکلی آن توسط خبرگان دانشگاه و صنعت، روایی همگرا و واگرای آن با شاخص میانگین واریانس استخراج شده تایید شد (881/0–659/0=AVE). همچنین پایایی همه مولفههای تحقیق با محاسبه ضریب تتای ترتیبی (921/0–715/0=Ɵ) و پایایی ترکیبی (950/0–852/0=CR) در سطح مطلوب برآورد شد. دادههای مورد نیاز از 385 دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاههای دولتی کشاورزی (385=n) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای گردآوری شد و از طریق مدلسازی معادلههای ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آسانگری درک شده تأثیر مثبت و معناداری بر سودمندی درک شده دارد، اما بر اراده رفتاری استفاده از آموزش نظامند مدیریت یادگیری تأثیری ندارد. همچنین دیگر مؤلفههای ناشی از مدل مانند سودمندی درک شده، کنترل درک شده و هنجار ذهنی تأثیر مثبت و معناداری بر میانجی اراده رفتاری داشته و در نهایت 71 درصد از متغیر وابسته رفتار واقعی را تبیین میکنند. بنابر یافتهها، توصیههایی برای تقویت مؤلفههای مؤثر و بهبود آسانگری دسترسی به نظام مدیریت یادگیری ارائه شد.
Behavioral Analysis of Students towards Learning Management System in Agricultural Education
نویسندگان [English]
Seyed Mohammad Javad Sobhani1؛ Omid Jamshidi2؛ Zahra Fozouni Ardekani3
1Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agricultural Engineering and Rural Development, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran
2PhD. of University of TehraAssistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Sari Agricultural Sciences and Natural Resources Universityn
3PhD, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In recent years, the COVID-19 pandemic has heightened the significance of virtual education in transforming higher education patterns. Consequently, the higher education system in agriculture, which relies on hands-on activities, requires a specific understanding of its audience’s behavior to enhance learning outcomes. The current research, adopting a quantitative perspective and a causal approach, has analyzed students' behavior towards Learning Management Systems in higher agricultural education during the academic year 2023. The research instrument was a questionnaire based on the amalgamation of the Theory of Planned Behavior and the Technology Acceptance Model, the face validity of which was confirmed by university and industry experts, and its convergent and divergent validity confirmed with an AVE of 0.659to0.881. Additionally, the reliability of all research components was estimated to be satisfactory with an ordinal theta coefficient of 0.715to0.921 and a CR of 0.852 to 0.950. Data required from 385 students currently enrolled in public agricultural universities (N=9819) were collected using stratified random sampling and analyzed using Structural Equation Modeling. Research findings indicated that perceived ease of use has a positive and significant effect on perceived usefulness but does not affect the behavioral intention to use the LMS education system. Furthermore, other model-derived components, such as perceived usefulness, perceived control, and subjective norms, have a significant positive effect on the mediator behavioral intention, ultimately explaining 71 percent of the actual behavior dependent variable. Based on the results, recommendations were put forth to strengthen the effective components and improve accessibility to the Learning Management System.
کلیدواژهها [English]
Learning Management System, COVID-19, Theory of Planned Behavior, Technology Acceptance Model, Agricultural Higher Education