مقدس فریمانی, شهرام, محمودی, مریم. (1402). انگیزه هنرجویان هنرستانهای کشاورزی وابسته به وزارت جهادکشاورزی در انتخاب و ورود به دورهی دوم متوسطه کشاورزی. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.22092/jaear.2024.363365.1971
شهرام مقدس فریمانی; مریم محمودی. "انگیزه هنرجویان هنرستانهای کشاورزی وابسته به وزارت جهادکشاورزی در انتخاب و ورود به دورهی دوم متوسطه کشاورزی". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1402, -. doi: 10.22092/jaear.2024.363365.1971
مقدس فریمانی, شهرام, محمودی, مریم. (1402). 'انگیزه هنرجویان هنرستانهای کشاورزی وابسته به وزارت جهادکشاورزی در انتخاب و ورود به دورهی دوم متوسطه کشاورزی', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.22092/jaear.2024.363365.1971
مقدس فریمانی, شهرام, محمودی, مریم. انگیزه هنرجویان هنرستانهای کشاورزی وابسته به وزارت جهادکشاورزی در انتخاب و ورود به دورهی دوم متوسطه کشاورزی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; (): -. doi: 10.22092/jaear.2024.363365.1971
انگیزه هنرجویان هنرستانهای کشاورزی وابسته به وزارت جهادکشاورزی در انتخاب و ورود به دورهی دوم متوسطه کشاورزی
2استادیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی،کرج، ایران.
چکیده
در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، هنرستانهای کشاورزی مرکز تربیت نیروی انسانی ماهر به شمار میروند. هنرستانهای فنی حرفهای و کار و دانش کشاورزی با هدف تربیت و پرورش نیروهای انسانی ماهر، کارآمد و متخصص کشاورزی به منظور ارتقای سطح تولید با بهرهگیری از دانش روز و ایجاد اشتغال در نظام آموزش رسمی کشاورزی فعالیت مینمایند. با توجه به کاهش قابل توجه نسبت دانش آموزان کشاورزی به کل دانش آموزان مقطع متوسطه در یک دهه گذشته در ایران، لذا هدف این تحقیق، بررسی وضعیت و عوامل موثر بر انگیزه جهت ورود و ادامه تحصیل هنرجویان ورودی در هنرستانهای کشاورزی میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش کمّی و کیفی و از نوع پیمایشی و مصاحبه بوده است. جامعه آماری این مطالعه هنرجویان شاغل به تحصیل در هنرستانهای کشاورزی استانهای تهران، خراسانرضوی و سمنان بودهاند (106=N) که با روش تمام شماری و از طریق مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته مورد نظرخواهی گرفتند تا انگیزه آنها از ورود به هنرستانهای کشاورزی مشخص شود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در مورد انگیزه هنرجویان از تحصیل در هنرستان های کشاورزی، این انگیزه ها را در شش عامل: "علاقه به حرفه کشاورزی"، "کسب درآمد"، "ادامه حرفه پدری"، "برخورداری از امکانات موجود در هنرستان-های کشاورزی"، "تکامل شخصی و اجتماعی"، و "تاثیر خانواده، دوستان و مشاوران" طبقه بندی کرد. در نهایت پیشنهاداتی بر اساس یافته های تحقیق به منظور افزایش و حفظ انگیزه هنرجویان هنرستان های کشاورزی ارائه شده است.
The Motivation of Agricultural Schools Students Affiliated to the Ministry of Agriculture-Jahad in Choosing and Entering the Second Phase of Agricultural High Schools
نویسندگان [English]
SHAHRAM MOGHADDAS FARIMANI1؛ Maryam Mahmoudi2
1Agricultural Education and Extension Institute
2Assistant Professor, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
چکیده [English]
By Considering the significant decrease in the ratio of agricultural students to the total number of high school students in the past decade in Iran, therefore, the purpose of this research is to investigate the mechanisms of attracting, retaining and supporting students and students entering the secondary degree of in agricultural schools and factors affecting it. The research method used in this research was quantitative and qualitative and of the survey and interview type, and the statistical population of this study is the students studying in the agricultural schools of Tehran, Khorasan Razavi and Semnan provinces and the experts and facilitators of these trainings. They were selected by the purposeful sampling method and interviewed by a researcher-made questionnaire, in order to achieve the best solutions and educational mechanisms for attracting, maintaining and supporting scientific - technical and financial - facilities for students and graduates of these courses. The results of the exploratory factor analysis on the motivation of students to study in agricultural colleges, these motivations are divided into six factors: "Interest in agricultural career", "Earning income", "Continuation of father's profession", "Using the facilities available in colleges". agriculture", "personal and social development", and "influence of family, friends and advisors". Finally, suggestions based on research findings have been presented in order to increase and maintain the motivation of students of agricultural colleges.