کیخای سالار, زهرا, حسینی, سید مهدی, دادرس مقدم, امیر. (1402). عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت عسل ارگانیک با استفاده از الگوی توبیت دو مرحلهای هکمن (مطالعه موردی: شهر زاهدان). سامانه مدیریت نشریات علمی, 14(27), 23-35. doi: 10.22034/hbsj.2023.362885.1143
زهرا کیخای سالار; سید مهدی حسینی; امیر دادرس مقدم. "عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت عسل ارگانیک با استفاده از الگوی توبیت دو مرحلهای هکمن (مطالعه موردی: شهر زاهدان)". سامانه مدیریت نشریات علمی, 14, 27, 1402, 23-35. doi: 10.22034/hbsj.2023.362885.1143
کیخای سالار, زهرا, حسینی, سید مهدی, دادرس مقدم, امیر. (1402). 'عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت عسل ارگانیک با استفاده از الگوی توبیت دو مرحلهای هکمن (مطالعه موردی: شهر زاهدان)', سامانه مدیریت نشریات علمی, 14(27), pp. 23-35. doi: 10.22034/hbsj.2023.362885.1143
کیخای سالار, زهرا, حسینی, سید مهدی, دادرس مقدم, امیر. عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت عسل ارگانیک با استفاده از الگوی توبیت دو مرحلهای هکمن (مطالعه موردی: شهر زاهدان). سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; 14(27): 23-35. doi: 10.22034/hbsj.2023.362885.1143
عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت عسل ارگانیک با استفاده از الگوی توبیت دو مرحلهای هکمن (مطالعه موردی: شهر زاهدان)
گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ، ایران
چکیده
عسل ارگانیک محصولی است که هیچ آفتکش غیر طبیعی، ژنهای زیست مهندسی یا دیگر محصولات مصنوعی در آمادهسازی و نگهداری آن استفاده نشده است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت عسل ارگانیک در شهر زاهدان با استفاده از مدل توبیت دو مرحلهای هکمن پرداخته شده است. حجم نمونه از طریق پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر در سال 1400-1401 انتخاب شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش یک واحدی در متغیرهای سطح تحصیلات، درآمد خانوار، نشان و گواهی ارگانیک بودن، میزان دسترسی به عسل ارگانیک، افزایش آگاهی و مطالعه نسبت به محصول و رضایتمندی از نحوهی توزیع عسل ارگانیک، تمایل به پرداخت عسل ارگانیک به ترتیب به میزان 09/0، 33/0، 08/0، 16/0، 1/0 و 06/0 واحد افزایش خواهد یافت. در حالی که قیمت عسل ارگانیک طبق انتظارات تئوریک بر تمایل به پرداخت عسل ارگانیک تاثیر منفی و معناداری داشته به طوری که با یک واحد افزایش در قیمت محصول، تمایل به پرداخت به اندازه 17/0- واحد کاهش خواهد یافت. در این راستا پیشنهاد میشود که تولیدکنندگان عسل در گام اول اقدام به گرفتن نشان و گواهی عسل ارگانیک نموده و در گام دوم لازم است با به کارگیری روشهای صحیح توزیع، میزان دسترسی و نحوه توزیع آن را بهبود بخشند و در نهایت با استفاده از رسانههای جمعی و فضای مجازی آگاهی مردم را نسبت به استفاده از عسل ارگانیک ارتقا دهند.
Factors affecting the willingness to pay for organic honey using Heckman's two-stage Tobit model (Case study: Zahedan city)
نویسندگان [English]
Zahra Keyhkhaysalar؛ seyed mahdi Hosseini؛ Amir Dadrasmoghadam
Department of Agricultural Economics, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan
چکیده [English]
Organic honey is a product in which no unnatural pesticides, bioengineered genes or other synthetic products have been used in its preparation and storage, In this research, using the descriptive-analytical method, the influencing factors on the willingness to pay for organic honey in Zahedan city have been investigated using Heckman's two-stage Tobit model. According to the size of the population, a sample size of 384 people has been selected using Cochran's formula. The results show that that with an increase of one unit in the variables of education level, household income, organic badge and certificate, the level of access to organic honey, increased awareness and study of the product and satisfaction with the way organic honey is distributed, willingness to pay for organic honey the order will increase by 0.09, 0.33, 0.08, 0.16, 0.1 and 0.06 units, while the price of organic honey has a negative and significant effect on the willingness to pay for organic honey according to theoretical expectations. So that with one unit increase in product price, the willingness to pay will decrease by -0.17 units. In this regard, it is suggested that the honey producers take the first step to obtain the organic honey mark and certificate, and in the second step, it is necessary to improve its accessibility and distribution method by using the correct distribution methods, and finally by using social media and virtual space should promote people's awareness about the use of organic honey.
کلیدواژهها [English]
Willingness to pay, organic honey, Heckman's two-stage Tobit