1نویسنده مسئول و استاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران، کرج. ایران
2دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران، کرج، ایران
3استاد شیلات دانشگاه تهران، کرج، ایران
4استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران، کرج. تهران
5گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران، کرج. ایران.
چکیده
با توجه به پایین بودن مصرف سرانه ماهی در ایران نسبت به میانگین جهانی و امکان افزایش مصرف سرانه با توجه بیشتر به سلامت ماهی و همچنین لزوم توجه به مواد غذایی سالم و ارگانیک، مطالعة حاضر به بررسی عوامل موثر بر تمایل به اضافه پرداخت افراد برای خرید ماهی قزلآلای پرورشی سالم بین خانوارهای تهرانی در سال 1401 پرداخته است. تعداد نمونه مورد بررسی در مطالعة حاضر 398 نفر بودهاند و برای دستیابی به هدف مورد نظر این پژوهش از الگوی لاجیت ترتیبی استفاده شد. بررسی نتایج نشاندهندة اثر مثبت و معنادار متغیرهای جنسیت، تحصیلات، شغل، سطح درآمد، میزان آگاهی، تعداد دفعات مصرف در هفته و شاخص کیفیتگرایی بودهاست. از طرف دیگر متغیر شاخص اعتماد نیز اثر منفی و معنادار بر تمایل به پرداخت افراد جامعه خواهد داشت. این نتیجه اهمیت توجه به فرهنگسازی در مورد محصولات ارگانیک و سالم در سطح جامعه و همچنین ایجاد اعتماد میان مصرفکنندگان این محصولات را نشاندهد.
1Professor, Department of Agricultural Economic Faculty of Agriculture University of Tehran. Karaj. Iran
2Phd student of Agricultural Economics, University of Tehran, Karaj, Iran
3Professor of Fisheries, University of Tehran, Karaj. Iran
4Assistant Professor of Agricultural Economics, University of Tehran. Karaj. Tehran
5Assistant Professor of Agricultural Economics, University of Tehran, Karaj. Tehran
چکیده [English]
Considering the low per capita consumption of fish in Iran compared to the world average and the possibility of increasing per capita consumption by paying more attention to the health of fish and also the need to pay attention to healthy and organic food, the present study investigates the factors affecting the willingness to pay of people for shopping Healthy farmed salmon was distributed among households in Tehran in 1401. The number of samples examined in the current study was 398 people, and to achieve the desired goal of this research, the order logit model was used. Examining the results showed a positive and significant effect of variables such as gender, education, occupation, income level, level of awareness, number of consumption times per week and quality index. On the other hand, the trust index variable will also have a negative and significant effect on the willingness to pay of community members. This result shows the importance of paying attention to creating culture about organic and healthy products at the community level, as well as building trust among the consumers of these products. It is also possible to improve the demand and thus the general health of the society by promoting the mentality of quality among the consumers of food products from its price among other members of the society.
کلیدواژهها [English]
healthy salmon, willingness to pay, order logit, trust index, health label