سرلک, ساجده, عاشوری, احمد, گلدانساز, سید حسین. (1402). یادگیری اجتنابی در Bombus terrestris Audax (Hymenoptera: Apidae): پاسخ به شوک الکتریکی در یک محیط شبیهسازی شده.. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.22117/jesi.2023.362713.1537
ساجده سرلک; احمد عاشوری; سید حسین گلدانساز. "یادگیری اجتنابی در Bombus terrestris Audax (Hymenoptera: Apidae): پاسخ به شوک الکتریکی در یک محیط شبیهسازی شده.". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1402, -. doi: 10.22117/jesi.2023.362713.1537
سرلک, ساجده, عاشوری, احمد, گلدانساز, سید حسین. (1402). 'یادگیری اجتنابی در Bombus terrestris Audax (Hymenoptera: Apidae): پاسخ به شوک الکتریکی در یک محیط شبیهسازی شده.', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.22117/jesi.2023.362713.1537
سرلک, ساجده, عاشوری, احمد, گلدانساز, سید حسین. یادگیری اجتنابی در Bombus terrestris Audax (Hymenoptera: Apidae): پاسخ به شوک الکتریکی در یک محیط شبیهسازی شده.. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; (): -. doi: 10.22117/jesi.2023.362713.1537
یادگیری اجتنابی در Bombus terrestris Audax (Hymenoptera: Apidae): پاسخ به شوک الکتریکی در یک محیط شبیهسازی شده.
1گروه گیاهپزشکی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
2گروه گیاهپزشکی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
چکیده
مطالعه رفتار حیوانات، به ویژه حشرات، برای آشکار کردن جنبههای بیولوژیکی و تکاملی آنها بسیار مهم است. این دانش در زمینههای مختلفی مانند علومکشاورزی، مدیریت آفات، زیستشناسی حفاظتی و علوم اعصاب کاربرد دارد. بررسی ویژگیهای شناختی، بهویژه یادگیری اجتنابی، یک مؤلفه کلیدی در درک موفقیت حشرات است. این توانایی تطبیقی حیوانات را قادر می سازد تا در محیط خود به طور موثر با عوامل استرسزا مقابله کنند. در این مطالعه، قابلیتهای یادگیری اجتنابی زنبورهای کارگر Bombus terrestris Audax، که نقش مهمی در گردهافشانی اکوسیستمهای مختلف دارند، مورد بررسی قرار گرفت. زنبورها در یک محفظهی پرواز با استفاده از گلهای مصنوعی مجهز به شوک الکتریکی برای شبیهسازی وضعیتی که در آن زنبورها بتوانند از طریق اعمال تنبیه در محیطی حاوی منابع غذایی شرطی شوند، آموزش داده و آزمایش شدند. نتایج نشان داد که زنبورها توانایی شناسایی همزمان تهدیدات بالقوه همراه با منابع غذایی را دارند، که نشاندهنده یک حافظه دوگانه اجتنابی - اشتیاقی است. علاوه بر این، مقایسه گروههایی که با محرکهای آزاردهنده (شوک الکتریکی) و خنثی (آب مقطر) آموزش داده شدند، نشان داد که نشانههای خطر باعث یادگیری سریعتر و شکلگیری حافظه قویتر میشود. هدف این دستگاه شرطیسازی بررسی واکنش زنبورها در مواجهه با خطرات احتمالی، شبیه به موقعیتهای جستجوگری در زندگی واقعی بود. این یافتهها بینشی در مورد استراتژیهای بقای حشرات در محیطهای چالشبرانگیزی که تأثیرات منفی بر جمعیت زنبورها دارد، ارائه میدهد.
Aversive learning in Bombus terrestris Audax (Hymenoptera: Apidae): responses to electric shock in a simulated environment.
نویسندگان [English]
Sajedeh Sarlak1؛ Ahmad Ashouri2؛ Seyed Hosein Goldansaz2
1Department of Plant Protection, College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran, Karaj, Iran
2Department of Plant Protection, College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran, Karaj, Iran
چکیده [English]
The study of animal behavior, particularly insects, is crucial to reveal their biological and evolutionary aspects. This knowledge has applications in diverse fields such as agricultural science, pest management, conservation biology, and neuroscience. Investigating cognitive characteristics, specifically aversive learning, is a key component in understanding the success of insects. This adaptive ability enables animals to efficiently cope with the stressful factors in their environment. In this study, the aversive learning capability of Bombus terrestris Audax workers, which play a crucial role in pollinating various ecosystems, was investigated. Bees were trained and tested in a flight arena using artificial flowers equipped with electric shocks to simulate a situation in which bees could be conditioned through punishment within an environment containing food resources. The result suggested that bees possess the ability to simultaneously detect potential threats along with food resources, indicating a dual aversive-appetitive memory. Furthermore, comparing the groups trained with aversive (electric shock) and neutral (distilled water) stimuli showed that danger cues caused faster learning and stronger memory formation. This conditioning setup aimed to examine the responses of bees when confronted with potential dangers, resembling real-life foraging situations. These findings provide insights into the survival strategies of insects in challenging environments which has negative impacts on bee populations.