باشکوه اجیرلو, محمد, قاسمی همدانی, ایمان. (1401). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کیفیت تولید و بازاریابی عسل ارگانیک. سامانه مدیریت نشریات علمی, 13(24), 41-47. doi: 10.22034/hbsj.2022.359991.1124
محمد باشکوه اجیرلو; ایمان قاسمی همدانی. "شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کیفیت تولید و بازاریابی عسل ارگانیک". سامانه مدیریت نشریات علمی, 13, 24, 1401, 41-47. doi: 10.22034/hbsj.2022.359991.1124
باشکوه اجیرلو, محمد, قاسمی همدانی, ایمان. (1401). 'شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کیفیت تولید و بازاریابی عسل ارگانیک', سامانه مدیریت نشریات علمی, 13(24), pp. 41-47. doi: 10.22034/hbsj.2022.359991.1124
باشکوه اجیرلو, محمد, قاسمی همدانی, ایمان. شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کیفیت تولید و بازاریابی عسل ارگانیک. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1401; 13(24): 41-47. doi: 10.22034/hbsj.2022.359991.1124
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کیفیت تولید و بازاریابی عسل ارگانیک
1دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده
عسل به عنوان یک منبع تغذیه مناسب در نظر گرفته شده و دارای پتانسیل درمانی است. بنابراین نیاز به تبلیغات گسترده و شناساندن این محصول به مصرف کنندگان محصولات ارگانیک در قالب فعالیتهای بازاریابی بیش از پیش خواهد بود. بـه ایـن منظـور پژوهـش حاضـر بـا اسـتفاده از روش کتابخانهای-میدانـی، عوامل موثر بر کیفیت تولید و بازاریابی عسل ارگانیک در قالب پنج دسته عوامل مرتبط با محصول، قیمت، ترفیع، مشتری و تولید شناسایی و در مجموع 20 عامل موثر با نظر خبرگان صنعت و دانشگاه در سال 1400و مبتنی بر مدل بهترین_ بدترین و براساس درجه اهمیت رتبهبندی گردید. از میان عوامل شناسایی شده، ارائه نشانههای اعتماد و گواهی آزمایشگاه مبنی بر ارگانیک بودن با اهمیت ترین عامل و اعتقاد به تهدیدات زیست محیطی و حفاظت از منابع طبیعی به نفع انسان به عنوان کم اهمیتترین عامل شناسایی گردید. همچنین استاندارد و علائم مشخص کننده سلامت و ارگانیک بودن محصول موثرترین عامل در سطح محصول، سطح درآمد خانوار موثرترین عامل در سطح مشتری و تسهیل دریافت مجوز پرورش زنبور عسل به عنوان موثرترین عامل در سطح تولید شناسایی شد. نتایج نشان داد که برنامهریزی در خصوص افزایش کیفیت تولید و همچنین توسعه فعالیتهای بازاریابی با توجه به عوامل شناسایی شده می تواند سرلوحه کار تولید کنندگان عسل های ارگانیک قرار گیرد.
Identification and ranking of factors on the quality and production of organic honey
نویسندگان [English]
mohammad bashokouh ajirlo1؛ iman ghasemi hamedani2
1Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2Ph.D. student of Marketing Management, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]
Honey is considered as a suitable source of nutrition and has therapeutic potential. Therefore, the need for extensive advertising and introducing this product to the consumers of organic products in the form of marketing activities will be more than ever. In this sense, the current research, using the library-field method, identified the factors affecting the quality of production and marketing of organic honey in the form of five categories of factors related to the product, price, promotion, customer and production, and a total of 20 effective factors according to experts' opinion. Industry and university were ranked in 1400 based on the best-worst model and based on the degree of importance. Among the identified factors, the presentation of signs of trust and laboratory certification of being organic was the most important factor, and belief in environmental threats and protection of natural resources for the benefit of humans was identified as the least important factor. Also, the standard and signs of the health and organic nature of the product were identified as the most effective factors at the product level, the household income level was the most effective factor at the customer level, and the facilitation of obtaining a beekeeping permit was identified as the most effective factor at the production level. The results showed that planning to increase the quality of production as well as developing marketing activities according to the identified factors can be at the top of the list of organic honey producers.
کلیدواژهها [English]
production quality, marketing, organic products, honey