محمودی, مریم, اسدی, هرمز, صیدزاده, حیدر. (1402). بررسی سودآوری اقتصادی دورههای آموزشی-ترویجی و عوامل تاثیرگذار بر مشارکت گندمکاران در این دوره ها (مورد مطالعه: استان ایلام). سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.30490/rvt.2023.360022.1490
مریم محمودی; هرمز اسدی; حیدر صیدزاده. "بررسی سودآوری اقتصادی دورههای آموزشی-ترویجی و عوامل تاثیرگذار بر مشارکت گندمکاران در این دوره ها (مورد مطالعه: استان ایلام)". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1402, -. doi: 10.30490/rvt.2023.360022.1490
محمودی, مریم, اسدی, هرمز, صیدزاده, حیدر. (1402). 'بررسی سودآوری اقتصادی دورههای آموزشی-ترویجی و عوامل تاثیرگذار بر مشارکت گندمکاران در این دوره ها (مورد مطالعه: استان ایلام)', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.30490/rvt.2023.360022.1490
محمودی, مریم, اسدی, هرمز, صیدزاده, حیدر. بررسی سودآوری اقتصادی دورههای آموزشی-ترویجی و عوامل تاثیرگذار بر مشارکت گندمکاران در این دوره ها (مورد مطالعه: استان ایلام). سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; (): -. doi: 10.30490/rvt.2023.360022.1490
بررسی سودآوری اقتصادی دورههای آموزشی-ترویجی و عوامل تاثیرگذار بر مشارکت گندمکاران در این دوره ها (مورد مطالعه: استان ایلام)
1عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
2استادیار پژوهش تحقیقات اقتصاد کشاورزی ، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
3محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ایلام، ایران.
چکیده
هدف اصلی این مطالعه بررسی میزان سودآوری اقتصادی دورههای آموزشی-ترویجی و عوامل تاثیرگذار بر مشارکت بهرهبرداران گندم نان و گندم دوروم در این دورهها در استان ایلام بود. در این مطالعه، بهرهبرداران به دو گروه برخوردار و عدم برخوردار از آموزشهای ترویجی طبقهبندی شدند. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی بوده و به روش پیمایشی اجرا شده است. حجم نمونه منتخب از گندمکاران نان و دوروم آبی در این مطالعه به ترتیب، 351 و 293 نفر تعیین شدند. ابزار مورد استفاده به منظور جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میانگین هزینه تولید کشت گندم نان در گروه بهره-برداران برخوردار 1 درصد بیشتر و میانگین درآمد خالص این دسته از بهرهبرداران حدود 5 درصد کمتر از گروه بهرهبرداران عدم برخوردار از آموزشهای ترویجی بوده است. اما میانگین هزینه تولید کشت گندم دوروم در گروه بهرهبرداران برخوردار 2/2 درصد کمتر و میانگین درآمد خالص حاصل از کشت این محصول در گروه بهرهبرداران برخوردار 7/8 درصد بیشتر از گروه بهرهبرداران عدم برخوردار بوده است. اما به طور کلی برگزاری کلاس-های آموزشی-ترویجی موفق به ایجاد تفاوت معنیدار در زمینه عملکرد و همچنین افزایش سودآوری بهرهبرداران گندم نان و دوروم نشده است. طبق نتایج حاصل، متغیرهای سن، سطح تحصیلات، سابقه کشت گندم، سطح زیر کشت گندم، میزان مالکیت زمین و میانگین عملکرد گندم تأثیر معنیداری بر شرکت گندمکاران در کلاسهای ترویجی داشته است. متغیرهای توضیحی در نظر گرفته در مدل توانسته است 4/31 درصد از تغییرات متغیر وابسته شرکت در کلاسهای ترویجی در تولید گندم را تبیین نمایند.
Investigating the economic profitability of educational-extension courses and the factors affecting the participation of wheat farmers in these courses (The studied case: Ilam province)
1Assistant Professor of Agricultural Extension and Education, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
2Assistant Professor in Agricultural Economic researches, Seed and Plant Improvement Institute(SPII), Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran,
3Researcher, Ilam Agriculture and Natural Resources Education and Research Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Ilam, Iran
چکیده [English]
The main purpose of this study was to investigate the economic profitability of educational-extension courses and the factors affecting the participation of bread and durum wheat producers in these courses in Ilam province. In this study, the wheat farmers were classified into two groups; with and without extension training. This research is applied research and has been conducted through survey method. The sample sizes selected from bread and durum wheat farmers in this study were 351 and 293 respondents, respectively. Data were collected using a questionnaire. For descriptive data analysis, mean and correlation coefficients were used and for inferential analysis, mean comparison test, logit regression and profitability analysis were used. The results of this study showed that the production cost of bread wheat cultivation in the group of farmers who participated in the educational courses was more than 1% and the net income of this group was about 5% less than the group of farmers without extension training. However, the average of production cost of durum wheat in the group of farmers received the education was 2.2% less and the net income from this product in this group of farmers was 7.8% more than the group of non-beneficiaries. However, in general, educational-extension programs have not succeeded in creating a significant difference in the field of yield and also in increasing the profitability of bread and durum wheat cultivation.
کلیدواژهها [English]
Economic profitability, educational-extension courses, durum wheat, logit model