اصغرزاده, سمیه, عباسی, عنایت, چوبچیان, شهلا. (1402). تعیین کننده های رضایتمندی و وفاداری گردشگران روستایی نسبت به اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان. سامانه مدیریت نشریات علمی, 26(1), -. doi: 10.30490/rvt.2023.354731.1365
سمیه اصغرزاده; عنایت عباسی; شهلا چوبچیان. "تعیین کننده های رضایتمندی و وفاداری گردشگران روستایی نسبت به اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان". سامانه مدیریت نشریات علمی, 26, 1, 1402, -. doi: 10.30490/rvt.2023.354731.1365
اصغرزاده, سمیه, عباسی, عنایت, چوبچیان, شهلا. (1402). 'تعیین کننده های رضایتمندی و وفاداری گردشگران روستایی نسبت به اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان', سامانه مدیریت نشریات علمی, 26(1), pp. -. doi: 10.30490/rvt.2023.354731.1365
اصغرزاده, سمیه, عباسی, عنایت, چوبچیان, شهلا. تعیین کننده های رضایتمندی و وفاداری گردشگران روستایی نسبت به اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; 26(1): -. doi: 10.30490/rvt.2023.354731.1365
تعیین کننده های رضایتمندی و وفاداری گردشگران روستایی نسبت به اقامتگاه های بوم گردی استان گیلان
1دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2دانشیارگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3دانشیار،گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران روستایی نسبت به اقامتگاه-های بومگردی استان گیلان پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی بود که به روش پیمایش انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه گردشگران اقامتگاههای بومگردی در استان گیلان در سال 1398 بودند. حجم نمونه مورد مطالعه 315 گردشگر بود که به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب از نواحی روستایی پنج شهرستان استان انتخاب و مطالعه شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود که روایی محتوایی آن توسط اساتید و متخصصین مربوطه تأیید و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بین 72/0 تا 89/0 تعیین شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS24 تحلیل شدند. با توجه به نتایج، رضایت و وفاداری گردشگران نسبت به اقامتگاههای بومگردی در سطح خوب ارزیابی شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای کیفیت، انتظارات گردشگران و ارزش درک شده با متغیر وابسته رضایت رابطه مثبت و معنیداری در سطح 1 درصد وجود دارد. همچنین، بین متغیر رضایت گردشگران و کاهش شکایت با متغیر وابسته وفاداری رابطه مثبت و معنیداری در سطح 1 درصد وجود دارد. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل مسیر، متغیر کیفیت از خدمات دارای بیشترین اثر علی کل بر روی رضایتمندی و متغیر کاهش شکایت بیشترین اثر مستقیم و اثر علی کل بر وفاداری گردشگران بود. پیشنهاد میشود در قالب سیستم ارزیابی عملکرد، کیفیت خدمات اقامتگاههای بومگردی در راستای تحقق رضایت و وفاداری گردشگران به طور مداوم مورد ارزیابی قرار گیرد.
2Corresponding Author, Associate professor, Department of Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3Associate professor, Department of Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The present study investigated the factors affecting the satisfaction and loyalty of tourists from ecotourism residences in Guilan province. The study was descriptive - correlation and conducted through a survey method. The statistical population of the study included all rural tourists of ecotourism residences in Guilan province in 2019 year. The sample size was 315 tourists which were selected among five cities by using stratified random sampling method. The research instrument was a questionnaire whose content validity was confirmed by professors and relevant experts and its reliability was determined by calculating the Cronbach's alpha coefficient between 0.72 to 0.89. Data were analyzed using SPSS 24 software. According to the results, tourists' satisfaction and loyalty to ecotourism residences were assessed at a good level. The results showed that there was a positive and significant relationship between service qualities, customer expectations, perceived value with the dependent variable of tourist satisfaction at 1% error level. In addition, there was a positive and significant relationship between tourists' satisfaction and complaint reduction with the dependent variable of loyalty at the level of 1% error level. The results of t-tests showed that there was a significant difference between men and women according to the variables of satisfaction and loyalty at 5% error level. According to the results of path analysis, the variable of services quality has the most total causal effect on satisfaction and the variable of reducing complaints has the most direct and total causal effect on tourist loyalty.
کلیدواژهها [English]
Ecotourism residences, satisfaction, service quality, rural tourism, loyalty