استاد ترویج و آموزش کشاورزی. دانشکده اقتصاد، ترویج و توسعه کشاورزی. دانشگاه تهران، ایران
چکیده
همه ی پدیده های جهان طبیعی در توازن و همگری هستند و دوام و بقای آن ها مرهون همین واقعیت است. انسان به ویژه از سویگان افکاری و رفتاری این توازن و همگری را از خود انتظار دارد و با استفاده از حس همگری که بساوندی و نسبت و نسبیت هم نامیده شده، با یکدیگردرسلوک و سازگاری زیست می کنند. این حس گاهی از درون وجود فکری افراد مدیریت می شود و گاهی نیز به وسیله دیگران هدایت و کنترل می شود. برای توسعه و بهبود وضعیت مردم در هر جا باید از آموزش استفاده شود و کشاورزان نیز به عنوان یک جامعه گسترده جهانی باید برای بهبود و توسعه بازده و عملکرد کارخویش آموزش ببینند تا بتوانند بهتر نقش خود را ایفا کنند. حس همگری یا بساوندی حسی است که به انسان ها کمک می کند تا با هم در توازن بزیند و از قیاس معقول در زندگی و کار خود برای قضاوت هایشان بهره ببرند. حس همگری اگر چه در سرشت خود موهبتی بی بدیل در رشد وتوسعه سویگان انسان است، اما مانند هر حس و غریزه دیگری باید به درستی مدیریت شود تا به نیکی سود رسان شود و آسیب های ناشی از کاربرد نادرست آن بازدارنده ی توسعه انسان نشود. اگر چه این حس سرشتی است، اما شیوه ی استفاده درست از آن هنر است و معیار مورد نیازدر آن برای قضاوت ها، اکتسابی (برخواسته از تحقیق) و گاهی خودخواسته و گاهی نیز دیگر خواست هستند. تحقیق پدیده ایست که به انسان کمک می کند تا مقیاس ها و ملاک های ارزشمند واقعی را برای قضاوت و تصمیم گیری به کاربرد. در این مقاله مروری با توجه به نارسایی هایی که در بنیادی ترین اصول تحقیق به ویژه تحقیق کمی تجربی مشاهده می شود، سعی شد با استفاده از سه گونه منطق تشخیص کار درست و اجرای درست آن کار، به نقش ترویج و آموزش کشاورزی در استفاده درست از حس همگری در توانند سازی کشاورزان و به نقش تحقیق در توسعه، به فرضیه سازی و آزمون فرضیه برای دست یابی به قانونمندی های علمی پرداخته شود. نیز، برای رفع و یا کاهش فرضیه هراسی مدل های گونه گونی از فرضیه های تحقیق و شیوه های آزمون و تحلیل یافته ها توضیح داده شده اند تا با توجه به آنها یافته های معتبر تحقیقات با کم ترین خطا فراهم آیند و به قانون علمی تبدیل شوند و معیار و ملاک معتبری در قضاوت ها و تصمیم سازی ها با استفاده از حس همگری شوند.
Sense of Proportion, Research, and Agricultural Extension Education Logics
نویسندگان [English]
Iraj Malek Mohammadi
Professor of Agricultural Extension Education,
College of Agricultural Economics, Extension and Development, University of Tehran, Iran
چکیده [English]
Phenomenon naturally are in harmony to resist and survive in the physical world. Human being especially from behavioral and mental dimensions expects himself the sense of proportion to compromise and suit the others in his society. This sense manages and controls mind and behavior of the individual person sometimes from inside by himself and sometimes from outside by the others. Education is require to develop people’s situation everywhere in the world and farmers, as a global waste society as well. The sense of proportion is a sense that helps people live in harmony and enjoy rational judgement in their life and job. Although the sense of proportion is, a divine blessing in its nature to develop human dimensions, but it needs proper management to be beneficial and prevent its probable misuse damages deterring human development. In spite of being generic, proper application of this sense by person is an art and judging criteria are acquired (research findings), sometimes are internal and sometimes are external. Research is a phenomenon to help applying accurate and valuable criteria and scales to judge and making decisions. The role of Agricultural Extension Education highlighted in this review article by applying three logics diagnosing the right act and the right action of applying sense of proportion in human empowerment due to the obstacles and shortcomings in research projects explored. In addition, configuring role of research in development, and the role of hypothesis making and hypothesis testing in scientific rules makings. Different kinds of hypothesis making and hypothesis testing methods basically, in quantitative experimental research, declared too to help deducing hypothesis phobia among some researchers who prefer to avoid hypothesis in their research. Since, those research findings end to make scientific rule that gained with no or the minimum inevitable error to make applicable valid and reliable criterion in sense of proportion judgments.
مراجع
Dixon,G. R. Bouma, G. D. , et al. 1987. A Handbook of Social Science Research. Oxford University Press. UK.