امیرحسینی, مازیار, بهمن آبادی, علیرضا. (1402). نقشآفرینان در شکلگیری نظام آموزش دانشبنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر تفکر مدیریت دانش. سامانه مدیریت نشریات علمی, 6(1), 21-29. doi: 10.22092/jaist.2023.360905.1077
مازیار امیرحسینی; علیرضا بهمن آبادی. "نقشآفرینان در شکلگیری نظام آموزش دانشبنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر تفکر مدیریت دانش". سامانه مدیریت نشریات علمی, 6, 1, 1402, 21-29. doi: 10.22092/jaist.2023.360905.1077
امیرحسینی, مازیار, بهمن آبادی, علیرضا. (1402). 'نقشآفرینان در شکلگیری نظام آموزش دانشبنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر تفکر مدیریت دانش', سامانه مدیریت نشریات علمی, 6(1), pp. 21-29. doi: 10.22092/jaist.2023.360905.1077
امیرحسینی, مازیار, بهمن آبادی, علیرضا. نقشآفرینان در شکلگیری نظام آموزش دانشبنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر تفکر مدیریت دانش. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; 6(1): 21-29. doi: 10.22092/jaist.2023.360905.1077
نقشآفرینان در شکلگیری نظام آموزش دانشبنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر تفکر مدیریت دانش
1عضو هیات علمی و استادیار دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران،
2عضو هیات علمی و استادیار مدیریت اطلاعات و دانش، مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
چکیده
هدف این مقاله شناسایی نقشآفرینان و ذینفعان یک نظام آموزشی دانشمحور کشاورزی و نیز تشریح همگرایی آنها در بستر یک الگوی مفهومی شبکهای برای ایجاد نظام آموزش دانشبنیان در بخش کشاورزی براساس اصول بنیادین مدیریت دانش است. بررسی متون تخصصی مرتبط با موضوع نشان داد که طرحهای نظری و عملیاتی مدیریت دانش در بخش آموزش و ترویج کشاورزی، به شکلی نظاممند به ذینفعان یک نظام دانشبنیان و شیوه برقراری ارتباط بین آنها اشاره نکردهاند. در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی با تکیه بر مفاهیم مدیریت دانش، روش شناسایی نقشآفرینان و ذینفعان یک نظام آموزشی دانشمحور و شبکهسازی بین آنها را بررسی میکند. با استفاده از نتایج این پژوهش میتوان نظامهای مدیریت دانش را در بخش آموزش کشاورزی ایجاد کرد. دستاورد بنیادین این مطالعه، ارائه الگوی مفهومی شبکه نقشآفرینان و ذینفعان و همگرایی آنها در راستای حرکت سیال داده، اطلاعات و دانش بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان محتوا در یک نظام آموزشی مبتنی بر مدیریت دانش است.
Stakeholders in The Establishment of the Knowledge-Based Education System in the Agricultural Sector Based on Knowledge Management Thinking
نویسندگان [English]
Maziar Amirhosseini1؛ Alireza Bahmanabadi2
1Faculty Member & Assistant Professor, Academic Relations and International Affairs, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
2Faculty Member, Agricultural Center for Information Science & Technology, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
چکیده [English]
The article purpose is to identify the actors and stakeholders of a knowledge-based education system in the field of agriculture and also to explain their convergence in the context of a conceptual network model in order to establish a knowledge-based education system in the agriculture sector of Iran based on the fundamental principles of knowledge management. The findings of the literature review show that the theoretical and operational plans of knowledge management in the field of agricultural education and extension have not addressed the stakeholders of a knowledge-based system and the way of communication between them. This descriptive-analytical research based on a practical point of view explains the method of the identification and networking between actors and stakeholders of a knowledge-based educational system based on the concepts of knowledge management. In the sense that the results of this research can be used in the creation of knowledge management systems in the education sector in the field of agriculture. The fundamental achievement of this study is to present a conceptual model in networking actors and stakeholders in their convergence to create the flow of data, information and knowledge between content producers and consumers in an educational system based on knowledge management.