امیرحسینی, مازیار, بهمن آبادی, علیرضا. (1402). نقش آفرینان در شکل گیری نظام آموزش دانش بنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر تفکر مدیریت دانش. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.22092/jaist.2023.360905.1077
مازیار امیرحسینی; علیرضا بهمن آبادی. "نقش آفرینان در شکل گیری نظام آموزش دانش بنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر تفکر مدیریت دانش". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1402, -. doi: 10.22092/jaist.2023.360905.1077
امیرحسینی, مازیار, بهمن آبادی, علیرضا. (1402). 'نقش آفرینان در شکل گیری نظام آموزش دانش بنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر تفکر مدیریت دانش', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.22092/jaist.2023.360905.1077
امیرحسینی, مازیار, بهمن آبادی, علیرضا. نقش آفرینان در شکل گیری نظام آموزش دانش بنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر تفکر مدیریت دانش. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; (): -. doi: 10.22092/jaist.2023.360905.1077
نقش آفرینان در شکل گیری نظام آموزش دانش بنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر تفکر مدیریت دانش
1عضو هیات علمی و استادیار دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران،
2عضو هیات علمی و استادیار مدیریت اطلاعات و دانش، مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
چکیده
هدف این مقاله شناسائی نقش آفرینان و ذینفعان یک نظام آموزشی دانش محور در حوزه کشاورزی و نیز تشریح همگرایی آنها در بستر یک الگوی مفهومی شبکه ای در راستای شکل گیری یک نظام آموزش دانش بنیان در بخش کشاورزی با تکیه بر اصول بنیادین مدیریت دانش است. یافته های ناشی از بررسی ادبیات موضوع نشان می دهد که طرح های نظری و عملیاتی مدیریت دانش در بخش آموزش و ترویج کشاورزی به شکل نظام مد به ذینفعان یک نظام دانش بنیان و شیوه برقراری ارتباط بین آنها نپرداخته اند. این پژوهش توصیفی-تحلیلی از دیدگاه کاربردی به تبیین شیوه شناسائی و شبکه سازی بین نقش آفرینان و ذینفعان از یک نظام آموزشی دانش محور با تکیه بر مفاهیم مدیریت دانش می پردازد. به این مفهوم که از نتایج این پژوهش می توان در ایجاد نظام های مدیریت دانش در بخش آموزش در حوزه کشاورزی بهره گرفت. دستاورد بنیادین این مطالعه ارائه الگوی مفهومی شبکه ای بین نقش آفرینان و ذینفعان در همگرایی آنها در راستای حرکت سیال داده، اطلاعات و دانش بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان محتوا در یک نظام آموزشی مبتنی بر مدیریت دانش است.
Stakeholders in The Establishment of the Knowledge-Based Education System in the Agricultural Sector Based on Knowledge Management Thinking
نویسندگان [English]
Maziar Amirhosseini1؛ Alireza Bahmanabadi2
1Faculty Member & Assistant Professor, Academic Relations and International Affairs, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
2Faculty Member, Agricultural Center for Information Science & Technology, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
چکیده [English]
The article purpose is to identify the actors and stakeholders of a knowledge-based education system in the field of agriculture and also to explain their convergence in the context of a conceptual network model in order to establish a knowledge-based education system in the agriculture sector of Iran based on the fundamental principles of knowledge management. The findings of the literature review show that the theoretical and operational plans of knowledge management in the field of agricultural education and extension have not addressed the stakeholders of a knowledge-based system and the way of communication between them. This descriptive-analytical research based on a practical point of view explains the method of the identification and networking between actors and stakeholders of a knowledge-based educational system based on the concepts of knowledge management. In the sense that the results of this research can be used in the creation of knowledge management systems in the education sector in the field of agriculture. The fundamental achievement of this study is to present a conceptual model in networking actors and stakeholders in their convergence to create the flow of data, information and knowledge between content producers and consumers in an educational system based on knowledge management.