اعمی بنده قرایی, حسن, مهرآفرین, حسن, نوروزیان, محمد. (1402). بررسی کارایی اقتصادی تعاونیهای تولیدی روستایی و اولویتبندی مشکلات آنها در فرآیند مدیریت و نظام بازاریابی. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.30490/rvt.2023.357234.1436
حسن اعمی بنده قرایی; حسن مهرآفرین; محمد نوروزیان. "بررسی کارایی اقتصادی تعاونیهای تولیدی روستایی و اولویتبندی مشکلات آنها در فرآیند مدیریت و نظام بازاریابی". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1402, -. doi: 10.30490/rvt.2023.357234.1436
اعمی بنده قرایی, حسن, مهرآفرین, حسن, نوروزیان, محمد. (1402). 'بررسی کارایی اقتصادی تعاونیهای تولیدی روستایی و اولویتبندی مشکلات آنها در فرآیند مدیریت و نظام بازاریابی', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.30490/rvt.2023.357234.1436
اعمی بنده قرایی, حسن, مهرآفرین, حسن, نوروزیان, محمد. بررسی کارایی اقتصادی تعاونیهای تولیدی روستایی و اولویتبندی مشکلات آنها در فرآیند مدیریت و نظام بازاریابی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; (): -. doi: 10.30490/rvt.2023.357234.1436
بررسی کارایی اقتصادی تعاونیهای تولیدی روستایی و اولویتبندی مشکلات آنها در فرآیند مدیریت و نظام بازاریابی
1دکترای اقتصاد، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور واحدکاشمر، ایران
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بارزگانی گرایش بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، ایران
3دانشجوی دکترا گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران
چکیده
با توجه به اینکه تعاونیهای تولیدی در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارند، ارزیابی عملکرد اقتصادی این شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار است. بررسی عملکرد تعاونیهای تولیدی روستایی در سالهای اخیر به طور فزایندهای اهمیت یافته، با توجه به نقش مهمی که آنها در بخش تولید مواد غذایی جامعه دارند. در این مطالعه روش تحلیل پوششی دادههای تصادفی با رویکرد سناریوی تصادفی (SDEA) به منظور برآورد کارایی اقتصادی تعاونیهای تولیدی روستایی دشت ترشیز انتخاب شد. برای اولویتبندی مشکلات تعاونیهای تولیدی روستایی این شهرستانها در فرآیند مدیریت و نظام بازاریابی، از رهیافت تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و معیار آنتروپی استفاده شد. دادههای مورد نیاز مربوط به سال 99-1398 بود که با تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 220 نفر از اعضای تعاونیهای منتخب جمعآوری شد. نتایج نشان داد که کارایی تصادفی تعاونیهای تولیدی روستایی مناطق مورد مطالعه در سطح (73 درصد) میباشد و سطح تحصیلات مدیر عامل، برگزاری کلاسهای آموزشی و بازدید از مراکز علمی و میزان سرمایهگذاری در تعاونی تأثیر مستقیم و معنیدار بر کارایی و عامل مسافت تعاونی تا مرکز شهر اثر غیرمستقیم بر کارایی تعاونیهای تولیدی روستایی مورد مطالعه دارد. نتایج فرآیند مدیریت و نظام بازاریابی نشان داد سیاستهای نامناسب در قیمتگذاری و نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی، خدمات پایین در زمینه بستهبندی، فرآوری، بازاریابی و توزیع محصولات و نبود برنامهریزی جامع بلندمدت از سوی مدیران به ترتیب اولویتهای اول تا سوم را در ناکارآمدی فرآیند مدیریت و نظام بازاریابی تعاونیهای منطقه دارند.
Survey the economic efficiency of rural production cooperatives and prioritize their problems in the management process and marketing system
نویسندگان [English]
Hassan Aama Bandeh gharaee1؛ hassan mehrafarin2؛ mohammad norozian3
1PhD in Economic and Faculty Member, Payame Noor University, Kashmar Branch, Iran
2Graduate of International Management, Islamic Azad University, Neishabour Branch, Iran
3Ph.D. student in the Department of Agricultural Economics, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchistan, Iran
چکیده [English]
Considering that production cooperatives play an important role in the economic development of the country, the evaluation of the economic performance of these companies is of great importance. Examining the performance of rural production cooperatives has become increasingly important in recent years, considering the important role they play in the food production sector of society. In this study, random data envelopment analysis with a random scenario approach (SDEA) was chosen in order to estimate the economic efficiency of rural production cooperatives in Tarshiz Plain. Analytical Hierarchy (AHP) approach and entropy criterion were used to prioritize the problems of rural production cooperatives in these cities in the management process and marketing system. The required data was related to the year 2018-2019, which was collected by completing a questionnaire and face-to-face interviews with 220 members of the selected cooperatives. The results showed that the random efficiency of rural production cooperatives in the studied areas is at the level of (73%) and the level of education of the managing director, holding training classes and visiting scientific centers, and the amount of investment in the cooperative have a direct and significant effect on the efficiency and the distance factor of the cooperative to the center. The city has an indirect effect on the efficiency of the studied rural production cooperatives. The results of the management process and marketing system showed inappropriate policies in the pricing and price fluctuations of agricultural products, and low services in the field of packaging, processing, marketing, and distribution. products.
کلیدواژهها [English]
Rural production Production Cooperatives, Efficiency, Prioritization of Management Problems, Marketing System, Tarshiz plain