1دانش آموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
2استاد گروه ترویج و اموزش کشاورزی،دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
چکیده
این تحقیق با هدف توافق سنجی وضعیت موجود و مطلوب مولفههای مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه مدیران و مسئولان گروه های موسسه آموزش و ترویج کشاورزی(67 تن)، پژوهشگر مروجان ارشد(100 تن) و مدیران و مسئولان ادارههای جهاد کشاورزی استان ها (192 تن) بود. که از هرکدام به ترتیب 58 تن، 36 تن و 108 تن به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برای داده ها (92/0= (θ تعیین شد. روایی شکلی پرسشنامه توسط گروهی از اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تائید شد برای بررسی توافق گروه های آزمودنی طرف بررسی ازنرم افزار Spss 20از آزمون فراسنجهای(پارامتریک) تحلیل واریانس یکطرفه )آزمون F مستقل( بهره گرفته شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد که گروه های پاسخگوی مورد بررسی پیرامون وضعیت موجود و مطلوب درباره مولفههای تشخیص نیاز شاخص تشکیل جلسات، کنفرانس ها و غیره در سطح استان ها برای دریافت نیازهای دانشی در زمینه مولفه ممیزی دانش بومی و صریح شاخص استفاده از مصاحبه و یا برگزاری نشستها هم اندیشی برای استخراج و اکتساب دانش ضمنی کارکنان کلیدی، در خصوص مولفه اشتراک دانش شاخص ایجاد فضای های مجازی میتنی بر اینترنت برای ارتباط مستقیم کشاورزان با تولید کنندگان دانش، در زمینه ثبت و مستندسازی دانش شاخص وجود گروه های محلی برای ثبت و مستند سازی دانش بومی در رویارویی با بحران های کشاورزی و در زمینه بازخورد و ارزیابی دانش شاخص ایجاد سامانه های الکترونیکی برای ثبت نظرهای حاصل از استفاده دانش توسط کشاورزان و مروجان کشاورزی با یکدیگر توافق داشته اند.
The s tatus of knowledge management components in agricultural extension system
نویسندگان [English]
nasibeh pourfateh1؛ Bahman Khosravi Pour2
1PhD of Agricultural Extension and Education, University of Khuzestan Agriculture and Natural Resources
2Professor of Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan
چکیده [English]
The goal of this s tudy was“ assessment of the group of managers and heads of groups of the Ins titute of Agricultural Education and Extension, senior extension worker researcher and managers and heads of departments of Jihad Keshavarzi provinces in the exis ting and desired situations regarding each of knowledge management components in the agricultural extension sys te “. The s tatis tical population of this s tudy was Three groups of managers and heads of groups of the Ins titute of Agricultural Education and Extension(N=67), senior extension worker researcher(N=100) and managers and heads of departments of Jihad Keshavarzi provinces(N=192). Of each in order 58, 36 and 108 were selected for the s tudy. Data were collected through a researcher made ques tionnaire. The ques tionnaire validity was approved by experts in agricultural extension and education. Cronbach’s alpha reliability coefficients were approved by a pilot s tudy (0.7–0.93). The results of the s tudy showed that The respondent groups s tudied in the current and desirable situation regarding the components of identifying the need for the index of holding meetings, conferences, etc. Extraction and acquisition of tacit knowledge of key employees, regarding the knowledge sharing component, the creation of virtual virtual spaces on the Internet for direct communication between farmers and knowledge producers, regarding the regis tration and documentation of knowledge, the presence of local groups for the regis tration and documentation of local knowledge In dealing with agricultural crises and regarding the feedback and evaluation of knowledge, they have agreed with each other to create electronic sys tems to record opinions resulting from the use of knowledge by farmers and agricultural extension worker
کلیدواژهها [English]
knowledge management, agricultural extension system, Identify the need, Knowledge sharing
مراجع
ابزری،م؛ شائمی، ع؛ طالبی،ه؛ عبدالمنافی،س؛ (1390)؛ بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی ایران، مدیریت دولتی، دوره3، شماره6. رحمتی اصل،ن؛ یوسفی،ب؛ زردشتیان، ش؛ صادقی بروجردی، س(1397). مدل سازی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در فدراسیونهای ورزشی، پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، سال هشتم، شماره 15. رضایی، ر؛ صلاحی مقدم، ن و شعبانعلی فمی، ح؛ (1393)، بررسی اثر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان الیرز، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 70، شماره4. رعنایی، ح؛ مرتضوی،م(1395). اصلاحات ساختاری در نظام ترویج کشاورزی ایران، نشر آموزش(سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی)، چاپ اول. طبرسا، غ؛ احمدوند، د؛(1396)، اولویتبندی و مقایسه ابعاد چرخه مدیریت دانش در وضعیت موجود و مطلوب، رهیافت، شماره6. عباسپور، ع؛ همتی، م؛ شهولی خیرآبادی،س؛(1390)، ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب مولفههی مدیریت دانش در بین کارشناسان پردیس فنی دانشگاه تهران، نامه آموزش عالی، سال پنجم، شماره هجدهم. فتحیان، م؛ احسانی، م؛(1385)، چارچوبی برای بکارگیری مدیریت دانش در سازمانهای تحقیق و توسعه کشور، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.