پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشران های تشخیص فرصتهای کارآفرینی زنان روستایی کارآفرین بخش کشاورزی استان ایلام با کمک روش تحلیل مضمون انجام شد. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و به لحاظ روش، کیفی و دارای رویکرد استقرایی است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعة آماری موردمطالعه، شامل17 نفراز افراد مطلع (خبرگان موضوعات کارآفرینی، کارآفرینان زن نمونه استان و کارکنان ارشد سازمان های دولتی متولی کارآفرینی) در زمینة موضوع کارآفرینی زنان روستایی و نیز متون مناسب جهت استخراج شاخصها و ادبیات نظری هستند. در این پژوهش، برای انتخاب نمونهها، از روش گلوله برفی و بهعنوان استانداردی برای پایان نمونهگیری، از روش اشباع مضامین استفاده شد. مضامین با استفاده از دو منبع ادبیات نظری و مصاحبة نیمهساختاریافته احصاء شد. نتیجة تحلیل دادههای کیفی، شناسایی 97 کدمفهومی، 25 مضمون پایه و هفت مضمون سازمان دهنده شامل«سرمایه اجتماعی»، «سرمایه انسانی»، «ویژگی های روان شناختی»، «هوش کارآفرینانه»،«هوشیاری»، «حمایت های محیطی»و «تلاطم» بود که در قالب یک مدل ارائه شدند.
Identifying the drivers of recognizing entrepreneurial opportunities for rural woman entrepreneurs in the agriculture sector of Ilam province: a content analysis- based qualitative study
نویسندگان [English]
elham noorabadi
Islamic Azad university , branch ilam
چکیده [English]
The aim of present research was to identify the drivers of recognizing entrepreneurial opportunities for rural woman entrepreneurs in the agricultural sector of Ilam province with the help of content analysis method. This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of method, and has an inductive approach. In order to analyze the date obtained from semi- structure interviews, the content analysis method was used. The statistical population of the study included 17 informed individuals (experts on entrepreneurship, female entrepreneurs in the province and senior employees of governmental agencies in charge of entrepreneurship) on the subject of rural woman entrepreneurship and appropriate texts for extracting indicators and theoretical literature. In this research, the snowball approach was used to select the samples and the content saturation method was used as a standard for the end of sampling. Contents were counted using two sources of theoretical literature and semi- structures interviews. The result of qualitative data analysis was the identification of 97 conceptual code, 25 basic contents and 7 organizing contents including “social capital”, “human capital”, “psychological characteristics”, “entrepreneurial intelligence”, “alertness”, “environmental support” and “turbulence”, which were presented in the framework of a model. Finally, some suggestions were presented in this area based on the results.