عباسپورفرد, محمد حسین, سلیمانی, افسانه, روحانی, عباس, آق خانی, محمد حسین. (1401). امکان بکارگیری کلاچهای صفحهای و مخروطی در سیستم انتقال توان تیلر به منظور بهبود هدایت و تسهیل کاربری آنها. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.22092/amsr.2023.359345.1439
محمد حسین عباسپورفرد; افسانه سلیمانی; عباس روحانی; محمد حسین آق خانی. "امکان بکارگیری کلاچهای صفحهای و مخروطی در سیستم انتقال توان تیلر به منظور بهبود هدایت و تسهیل کاربری آنها". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1401, -. doi: 10.22092/amsr.2023.359345.1439
عباسپورفرد, محمد حسین, سلیمانی, افسانه, روحانی, عباس, آق خانی, محمد حسین. (1401). 'امکان بکارگیری کلاچهای صفحهای و مخروطی در سیستم انتقال توان تیلر به منظور بهبود هدایت و تسهیل کاربری آنها', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.22092/amsr.2023.359345.1439
عباسپورفرد, محمد حسین, سلیمانی, افسانه, روحانی, عباس, آق خانی, محمد حسین. امکان بکارگیری کلاچهای صفحهای و مخروطی در سیستم انتقال توان تیلر به منظور بهبود هدایت و تسهیل کاربری آنها. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1401; (): -. doi: 10.22092/amsr.2023.359345.1439
امکان بکارگیری کلاچهای صفحهای و مخروطی در سیستم انتقال توان تیلر به منظور بهبود هدایت و تسهیل کاربری آنها
1دانشگاه فردوسی مشهد- دانشکده کشاورزی- گروه مهندسی بیوسیستم
2دانشکده کشاورزی گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه فردوسی مشهد
3دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده کشاورزی. گروه مهندسی بیوسیستم
4دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده کشاورزی، گروه مهندسی بیوسیستم و عضو هیئت علمی
چکیده
تیلرها (2WTs) از انواع تراکتورهای کوچک به شمار میروند که معمولاً در گلخانهها، باغات، شالیزارها، و در جاهایی که حرکت تراکتور دشوار است، بیشترین کاربرد را دارند. از آنجایی که تیلرهای موجود مورد مطالعه تنها یک کلاچ برای انتقال توان به گیربکس دارند و کلاچی برای هدایت و فرمان ندارند، برای دور زدن و هدایت مخصوصا زیر درختان و یا تغییر مسیر حرکت در حین کار مشکلات عدیدهای دارند، به همین علت در این تحقیق تلاش گردید راه حلی ارائه گردد که این مشکل مرتفع گردد. دو نوع کلاچ اصطکاکی صفحهای (دیسکی) و مخروطی که بیشترین کاربرد را در ماشین های کشاورزی دارند، مد نظر قرار گرفتند. در ادامه گشتاور به وجود آمده روی محور دوار تیلر 9 اسب بخار با استفاده از نسبت دنده در حالت دنده 1 محاسبه شد. نیروی اعمالی به دسته کلاچ و نهایتاً صفحه کلاچ از سوی کاربر نیز به منظور درگیری کلاچ محاسبه شد. با داشتن مقدار نیروی انتقالی، گشتاور و فضای موجود به طراحی کلاچ مخروطی که امکان به کارگیری آن بر روی محور دوار تیلر وجود دارد با استفاده از نرمافزار طراحی سهبعدی (CATIA) پرداخته شد. برای اطمینان از مقاومت قطعات در برابر شکست و کارکرد صحیح آنها، تحلیل استاتیکی قطعات کلاچ منتخب که در معرض تنش ماکزیمم میباشند در نرمافزار انسیس (ANSYS R17.2 ) انجام شد. نتایج نشان داد که امکان استفاده از کلاچ مخروطی بر روی محورهای دوار طرفین تیلر با عملکرد مناسب و ضریب اطمینان بالا با توجه به مقاومت قطعات در برابر تحلیل استاتیکی امکان پذیر است.
The possibility of installing disk and cone type clutches on power train of an existing walking tractor to facilitate its steering performance
نویسندگان [English]
Mohammad Hossein Abbaspour-Fard1؛ Afsaneh Soleimani2؛ abbas rohani3؛ mohammadhosein aghkhani4
1Dept. of Biosystem Engineering
2Department agricultural college, Ferdowsi university of mashhad
3Ferdowsi university of mashhad, agriculture college, biosystem engineering
4ferdowsi university of mashhad, agricultural college
چکیده [English]
Tillers (2WTs) are among the types of small tractors that are usually used in greenhouses, orchards, paddy fields, and in places where it is difficult to move tractors, they are most useful. Since the existing tillers under this study have only one clutch for power transmission to the gearbox, and they do not have a clutch to guide and steer. For this reason, they have many problems for turning and steering, especially under the trees and changing the movement direction during work. Therefore, in this research, an attempt was made to solve this problem.
Two types of plate (disc) and cone friction clutches, which are the most used in agricultural machines, were considered.The torque generated on the rotors of a 9-hp tiller was calculated while the tiller was running at gear ratio one. The applied forces from the user (driver) to the clutch plate (disc) for engaging the clutch was calculated. Having the amount of transmission force, torque and available space to the design of the cone clutch, which can be used on the rotary axles of the tiller, was performed using 3D design software (CATIA). To ensure the resistance of parts against failure and their correct operation, static analysis of selected clutch parts that are exposed to maximum stress was performed in ANSYS software. The results indicates that the clutch parts have appropriate strength and hence, would operate safely. Therefore, it can be concluded that it is possible to use the cone clutch on such tillers.
کلیدواژهها [English]
Tillers, Single axle Tractors, Cone clutch, Disc clutch, Static analysis