2عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
چکیده
ابتدا واژۀ سئو براساس دو زاویۀ دید توصیف شد: 1) زوایۀ دید موتورهای کاوش که بهینهسازی خود موتورهای جستجوست؛ 2) زاویۀ دید مدیران وبسایتها، تولیدکنندگان محتوا، مدیران شرکتها و نهادها، که در اصل بهینهسازی "برای" موتورهای جستجوست. در ادامه شاخصهای رتبهبندی وبسایتها به دو بخش تقسیم شد: 1) شاخصهای محتوایی 2) شاخصهای فنی-شکلی. سپس، تاکید شد که وزن شاخصهای محتوایی نسبت به شاخصهای فنی و شکلی بیشتر است. اهمیت این نکته این است که نقطۀ قوت نهادهای دانشی تولید و نشر محتواست.بدینترتیب، آنها هم به اهداف و وظایف سازمانیشان دست مییابند و هم رتبه بالاتری میگیرند.
از ویژگیهای نهادهای دانشی این است که بخش زیادی از خدماتشان قابل تبدیل به فرایندهای اطلاعاتی است. منافع آن برای اهداف، کارکردها و کارایی فردی یا سازمانی نیز اهمیت دارد. اما محتوای خوب و تاثیرگذار در سازمانی تولید میشود که هم جایگاه اطلاعات و دانش، و هم دانشکاران خوب و شایسته باشد. یعنی مدیریت اطلاعات و دانش جدی تلقی شود. نرمافزارها و سختافزارها برای مدیریت اطلاعات و دانش (از ذخیره، نگهداری و سازماندهی آرشیوهای سازمانی تا اشاعۀ اطلاعات و دانش) نیز ضروری است. پیشنهاداتی برای ارتقای کموکیف تولید و نشر محتوا در وبسایتها پس از طرح آسیبها و چالشهای نهادهای دانشی مطرح شد.
Search engine optimization (SEO) or content/ website optimization, with emphasis on knowledge institutions
نویسندگان [English]
Ali Khakbazan2؛
2Karaj ,Organization Extension and Education ,Research Agricultural ,Center Education Higher Khomeini Imam of member F
چکیده [English]
The word SEO was described based on two perspectives: 1) the perspective of search engines, which is the optimization of search engines; 2) the perspective of website managers and institutions, which is basically optimization "for" search engines. Next, ranking indicators were divided into two parts: 1) content indicators 2) technical-form indicators. It was emphasized that the weight of content indicators is more. It is importante that the strength of academic institutions is the content production.One of the characteristics of knowledge institutions is that a large part of their services can be converted into information and knowledge processes. Its benefits for individual or organizational goals, functions and efficiency are also significant. But sufficient and effective content is produced and published in an organization that is both a place of information and knowledge, as well as good and competent scientists. It means that information and knowledge management should be considered seriously. The necessary software and hardware for managing information and knowledge are also necessary.
In the end, some difficulties and challenges regarding the quality of content production and publishing in knowledge organizations is mentioned. Some suggestions for improving the quality of content publishing through websites is also mentoined.
کلیدواژهها [English]
SEO (search engine optimization), knowledge organizations, website, information management, knowledge management, web content, Ranking index, Webometrics