کاظم پور, اتابک, رفیعی, حامد, قائم مقامی, سیده طاهره, نوروزی, حسین, قاسمی, احمد. (1401). تحلیل ساختار بازار صادراتی عسل طبیعی ایران و اولویتبندی کشورهای هدف بر اساس شاخصهای جذابیت بازار. سامانه مدیریت نشریات علمی, (), -. doi: 10.30490/aead.2023.355644.1372
اتابک کاظم پور; حامد رفیعی; سیده طاهره قائم مقامی; حسین نوروزی; احمد قاسمی. "تحلیل ساختار بازار صادراتی عسل طبیعی ایران و اولویتبندی کشورهای هدف بر اساس شاخصهای جذابیت بازار". سامانه مدیریت نشریات علمی, , , 1401, -. doi: 10.30490/aead.2023.355644.1372
کاظم پور, اتابک, رفیعی, حامد, قائم مقامی, سیده طاهره, نوروزی, حسین, قاسمی, احمد. (1401). 'تحلیل ساختار بازار صادراتی عسل طبیعی ایران و اولویتبندی کشورهای هدف بر اساس شاخصهای جذابیت بازار', سامانه مدیریت نشریات علمی, (), pp. -. doi: 10.30490/aead.2023.355644.1372
کاظم پور, اتابک, رفیعی, حامد, قائم مقامی, سیده طاهره, نوروزی, حسین, قاسمی, احمد. تحلیل ساختار بازار صادراتی عسل طبیعی ایران و اولویتبندی کشورهای هدف بر اساس شاخصهای جذابیت بازار. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1401; (): -. doi: 10.30490/aead.2023.355644.1372
تحلیل ساختار بازار صادراتی عسل طبیعی ایران و اولویتبندی کشورهای هدف بر اساس شاخصهای جذابیت بازار
1دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران
2دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه، دانشگاه تهران
4دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی ایران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
در کشور ایران فعالیت زنبورداری به واسطه نیاز کم به سرمایه و همچنین وجود مراتع طبیعی فراوان با گونههای گیاهی شهدزا و گردهزا از اهمیت بسزایی برخوردار است. عسل از دیرباز به عنوان یکی از پرمصرفترین فرآوردههای غذایی شناخته شده است. که به واسطه خواص دارویی بینظیر، گستردهترین داروی طب سنتی در کشور به شمار میآید. هدف این تحقیق بررسی عملکرد صادراتی عسل ایران و اولویتبندی بازارهای هدف ایران میباشد. بدین منظور ابتدا مزیت نسبی صادرات عسل با استفاده از شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده و مزیت نسبی آشکار شده متقارن طی سالهای 97-1380 محاسبه شد و با استفاده از شاخص هرفیندال- هیرشمن ساختار بازار صادراتی عسل ایران مشخص شد. در ادامه جهت اولویتبندی بازارهای بالفعل صادراتی عسل از روش تاکسونومی عددی استفاده شد. نتایج نشان داد که مزیت نسبی عسل در سالهای مورد مطالعه با نوسان همراه بوده و ریسک رقابتی برای صادرکنندگان عسل ایران نسبت به رقبا بالاتر بوده است. بر اساس نتایج بدست آمده ساختار بازار وارداتی عسل جهان در طول دوره 97-1380 انحصار چندجانبه بوده است. ساختار بازار صادراتی عسل جهان تا سال 1387، انحصار چندجانبه و از سال 1388 تا 1397 انحصار چندجانبه باز بوده است. همچنین ساختار بازار صادراتی عسل ایران در طی این دوره از نوع انحصار چند جانبه میباشد. با توجه به شاخصهای مورد بررسی نتایج حاکی از آن است که بازارهای عربستان، عراق، امارات و مالزی بهترین بازارها برای عسل ایران محسوب میشوند
1Agricultural Economics And Development Faculty, Agricultural Economics Department, University Of Tehran
2Mc.S. student of Agricultural Economics, Faculty of Economics and Development, University of Tehran
3Department of Agricultural Economics, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran
4Ph.D. student of Agricultural Economics, Faculty of Economics and Development, University of Tehran
چکیده [English]
Beekeeping activity is great importance in Iran due to low demand of investment and also the presence of many natural pastures with plant species of martyrs and pollen. From the past, honey has been known as one of the most consumed food production. Due to its unique medicinal properties, it is one the most widely used traditional drugs in the country. The purpose of this research is to investigate the export performance of Iranian honey and prioritize Iran's target markets. For this purpose, first of all, the relative advantage of honey exports was calculated by using RCA and RSCA that indices in the years 2001-2018, and by using the Herfindahl-Hirschman index, the structure of the Iranian honey export market was determined. In order to prioritize the actual export markets of honey, numerical taxonomy was used. The results showed that the relative advantage of honey in the years studied was fluctuating and the competitive risk was higher for Iranian honey exporters than competitors. The structure of the world's import market for honey during the period from 2001 to 2018 is multilateral monopoly and export market structure is is multilateral monopoly too and for 2009-2018 is open multilateral monopoly. It should be mention that the structure of Iran's honey exports market is monopoly type. According to the indicators, the results indicate that the markets of Saudi Arabia, Iraq, UAE and Malaysia are the best markets for Iran honey.