1دانشیار، گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
2گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3کارشناس ارشد، گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
چکیده
هدف این پژوهش ارائه الگوی ارزش آفرینی در کسب وکارهای روستایی بر مبنای معنابخشی استراتژیک است. این پژوهش از نظر روش توصیفی-پیمایشی و از نظر ماهیت کاربردی است. جامعه آماری پژوهش صاحبان کسب و کارهای روستایی فعال در بخش روستایی جنوب آذربایجان غربی در حوزه دامپروری صنعتی، گلخانه های صنعتی، صنایع دستی و گلیم بافی نیمه صنعتی در سال 1399 می باشد که تعداد آنها 265 مورد شناسایی شد و به روش تعیین حجم نمونه گرجسی-مورگان 155 مورد انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه معنابخشی استراتژیک نیل وهمکاران ( 2007) و برای سنجش ارزش آفرینی کسب و کارها از اطلاعات طبقه بندی آنها با توجه به نحوه محاسبه بازده تقریبی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره و مدل معادلات ساختاری درجه دوم استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که چهار مولفه معنابخشی استراتژیک شامل ارتباطات درونی، ارتباطات بیرونی، گردآوری اطلاعات، دسته بندی اطلاعات، 4/43 درصد از متغیر ارزش آفرینی را پیش بینی می کند. بعنوان نتیجه، کسب و کاری که که به محیط خود آگاه است و از طرفی، انتقال اطلاعات و ارتباطات درون کسب وکار به طور مناسبی جریان دارد بنابراین، در خصوص خلق ارزش در شرایط بهتری قرار دارد.
Value creation model in rural businesses based on strategic sensemaking
نویسندگان [English]
Abolghasem Arabiun1؛ Yousef Mohammadkarimi2؛ Mehdi Yazdanparast3
1Associate Professor, Department of Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2Management Department,,, Payame Noor university, Tehran, Iran
3Master of Entrepreneurship, Department of Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]
The purpose of this study is to provide a value creation model in rural businesses based on strategic meaning. This research is descriptive-survey method and applied in terms of nature. The statistical population of the study is the owners of rural businesses active in the rural sector of South West Azerbaijan in the field of industrial animal husbandry, industrial greenhouses, handicrafts and semi-industrial kilim weaving in 1399, of which 265 were identified by Georgian sample size. Morgan 155 were selected. The research instrument included the strategic significance questionnaire of Neil et al. (2007) and to measure the value creation of businesses, their classification information was used according to the method of calculating the approximate return. Multivariate linear regression analysis and quadratic structural equation model were used to analyze the data. Findings showed that four components of strategic meaning including internal communication, external communication, data collection, information classification predict 43.4% of the value creation variable. As a result, a business that is aware of its environment and, on the other hand, the transfer of information and communication within the business flows smoothly, therefore, is in a better position to create value.
کلیدواژهها [English]
Entrepreneurship, Strategic sensemaking, Value Creation, Business, Rural Development