کرانی, زهرا. (1401). نقش چابکی سازمانی در ارتباط فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مرکزهای آموزش کشاورزی کرمانشاه. سامانه مدیریت نشریات علمی, 14(61), 63-82. doi: 10.22092/jaear.2022.360015.1910
زهرا کرانی. "نقش چابکی سازمانی در ارتباط فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مرکزهای آموزش کشاورزی کرمانشاه". سامانه مدیریت نشریات علمی, 14, 61, 1401, 63-82. doi: 10.22092/jaear.2022.360015.1910
کرانی, زهرا. (1401). 'نقش چابکی سازمانی در ارتباط فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مرکزهای آموزش کشاورزی کرمانشاه', سامانه مدیریت نشریات علمی, 14(61), pp. 63-82. doi: 10.22092/jaear.2022.360015.1910
کرانی, زهرا. نقش چابکی سازمانی در ارتباط فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مرکزهای آموزش کشاورزی کرمانشاه. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1401; 14(61): 63-82. doi: 10.22092/jaear.2022.360015.1910
نقش چابکی سازمانی در ارتباط فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مرکزهای آموزش کشاورزی کرمانشاه
پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهرهبرداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش میانجی چابکی سازمانی انجام شد. افراد مشارکتکننده در این پژوهش آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به شمار 267 نفر بودند (N=267)که با توجه به تعداد آنها سرشماری شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات محمودی (1392)؛ پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2002) استفاده شد. روایی صوری و ظاهری ابزار پژوهش به تأیید 7 نفر از اعضای هیأت علمی که دارای تجربه در زمینه موضوع بودند، رسید و اصلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال شد. روایی همگرای پرسشنامه نیز از طریق محاسبه (AVE) انجام شد که معادل 78/0 به دست آمد. پایایی ابزار پژوهش از طریق ضریب تتای ترتیبی (87/0-83/0Ө= ) با استفاده از نرامافزار R بررسی شد که برای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات 83/0، قسمت عملکرد شغلی 86/0، چابکی سازمانی 85/0 و به صورت کلی 87/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSwin22 و Smart PLSwin3 استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسن نشان داد که بین توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی، همچنین بین چابکی سازمانی و عملکرد شغلی آموزشگران کشاورزی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان متغیر مستقل بر روی دو متغیر وابسته یعنی عملکرد شغلی و چابکی سازمان به صورت معنیداری تأثیرگذار بود. به طوریکه فناوری اطلاعات و ارتباطات 57 درصد از کل واریانس عملکرد شغلی و 34 درصد از کل واریانس چابکی سازمانی را تبیین نمود.
The Role of Organizational Agility in the Relationship of Information and Communication Technology with the Job Performance of Teachers in Conservatories and Agricultural Education Centers in Kermanshah
نویسندگان [English]
zahra korani
Payam noor university
چکیده [English]
the present descriptive-correlation research was conducted with the aim of investigating the relationship between information and communication technology and the job performance of teachers in conservatories and agricultural training centers in Kermanshah province through the mediating role of organizational agility. The participants in this research were 267 teachers of conservatories and agricultural education Centers in Kermanshah province (N=267), who were counted according to their number. To collect data from three standard information and communication technology questionnaires of Mahmoudi (2012); Patterson's job performance questionnaire (1990) and Sharifi and Zhang's organizational agility questionnaire (2002) were used.The convergent validity of the questionnaire was also calculated through AVE, which was obtained as 0.78.The research tool was checked through the ordinal theta coefficient (0.83-0.87) using R software, and the ordinal theta rate was 0.83 for information and communication technology, 0.86 for job performance, and 0.86 for organizational agility. 0.85 And overall 0.87 was obtained.SPSSwin22 and Smart PLSwin3 software were used for data analysis.
Based on the results of the Pearson correlation coefficient, there was a positive and significant relationship between the development of information and communication technology and organizational agility, as well as between organizational agility and the job performance of agricultural educators.. Information and communication technology as an independent variable had a significant effect on two dependent variables, i.e. job performance and organizational agility. So that information and communication technology accounted for 57% of the total variance of job performance and 34% of the total variance of organizational agility explains.
کلیدواژهها [English]
Information and Communication Technology, Academies and Agricultural Training Centers, Organizational Agility, Job Performance
مراجع
اردلان، ا.، وفائی، ف.، جنایی، ش. و الماسی، م. (1396). بررسی اثرات فناوری اطلاعات بر توانمندسازی شغلی کارکنان. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی. دوره4، شماره13. صفحه 37-14. بختیاری، ف. (1394). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کار شغلی و خودکارآمدی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور. پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بینالمللی مهارتآموزی و اشتغال. سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور. بختیاری، ف. و گلینی مقدم، گ. (1394). رابطه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی و کار شغلی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور. فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی. دوره2، شماره6. صفحه 151-129. بخشعلی،ز.، امین موسوی،س.ع. و رضایینور،ج. (1399). رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری سازمانی با نقش متغیر میانجی توانمندسازی و استرس شغلی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه شهید بهشتی). فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. دوره12، شماره44. صفحه 128-107. بسطامی، ر.، منظری توکلی،ح. و سلاجقه، س. (1396). بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات و رابطه آن با جلوههای بهره-وری سازمانی مبتنی بر رویکرد اجتماعی توسعه پایدار. نشریه مدیریت شهری. سال16، شماره47. صفحه 58-41. پاپزن، ع.ح. و زردویی، س. (1397). تأثیر آموزشهای چندرسانهای در آموزش کشاورزی شهری کرمانشاه. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی، شماره47. صفحه 12-1. پورجاوید، س.، خسرویپور، ب. و علیبیگی، ا.ح. (1397). عاملهای مؤثر در چابکسازی مدیریت آموزش عالی کشاورزی ایران. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی شماره44. صفحه126-109. صیادی تورانلو، ح.، زنجیرچی، س.م. و کرمی،م. (1396). ارایه چارچوبی جهت ارزیابی چابکی سازمانی با تاکید بر نقش فناوری اطلاعات با رویکرد تحلیل پوششی دادههای شبکهای. مورد مطالعه: صنایع کاشی و سرامیک استان یزد. مجله تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، سال 14، شماره 2، پیاپی،53. صفحه 40-19. صغری سینا، ف. (1401). رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار شغلی با نقش میانجی چابکی سازمانی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال12، شماره4. صفحه 22-1. جمعگی، م. و لشگرآرا، ف. (1391). چالشهای بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه دانشآموزان هنرستانهای کشاورزی استان تهران. مجله پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال5، شماره3 (پیاپی19). صفحه 34-20. سعدی، ح.ا.، نوریپور، م. و هدایتینیا، س. (1397). کاربرد تکنیک SWOT-ANP در شناسایی و اولویتبندی راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانهای صفی روستایی ایران. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی. ویژهنامه تابستان1397. صفحه 108-92. طالقانی، م. و نوربخش لنگرودی، م..م. (1393). تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات بر بهرهوری شرکت برق منطقهای استان گیلان. دوره3، شماره67. صفحه76-51. داوری، علی. و رضازاده، آرش. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزارPLS، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. رهنورد، ف.ر. و علیجانی، ز. (1395). تأثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی در پرتو فرهنگ سازمانی. مجله مدیریت توسعه و تحول. شماره24. صفحه 55-45. رجبی، س.، پاپزن،ع.ح.، اعظمی، ا. و سلیمانی،ع. (1391). بررسی صلاحیتها و مهارتهای مورد نیاز آموزشگران هنرستانهای کشاورزی با بهرهگیری از روش دلفی، مطالعه موردی در استان کرمانشاه. پژوهش در برنامهریزی درسی. سال9، دوره2، شماره8 (پیاپی35). صفحه 158-146. رشیدی، آ، علیبیگی، ا.ح. و میرکزاده، ع.ا. (1396). تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی استان تهران. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی. شماره43. صفحه16-3. ساعد رحیم.س. و نظری، ط. (1396). بررسی تأثیر استفاده از اتوماسیون اداری در بهبود مکاتبات سازمانی و افزایش بهرهوری نیروی انسانی، چهارمین همایش بینالمللی مدیریت اقتصاد و توسعه. سالاری، ا. و ماروسی، ع. (1397) . بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط زعفرانکاران (مطالعه موردی: روستاهای منطقه تربت حیدریه). فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی. دوره5، شماره4. صفحه 546-531. ساعتچی، م.، کامکاری، ک. و عسکریان، م. (1389). آزمونهای روانشناختی، نشر ویرایش. سلیمانی،ع. و زرافشانی،ک. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط هنرآموزان هنرستانهای کشاورزی استان کرمانشاه با استفاده از مدل پذیرش فناوری. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. دوره26، شماره4. صص902-885. شهیدی پوراکبری، ع. و شکوه، ع. (1399). بررسی رابطه بین استفاده از فناوری اطلاعات و چابکی سازمانی در شعب بانک قوامین استان کرمان. اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری. https://civilica.com/doc/. علینیا، م. و حافظیان، م. (1396). نقش میانجی هوش سازمانی در رابطه بین کیفیت فنآوری اطلاعات و کار شغلی کارکنان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال8، شماره1، پیاپی29. صفحه 139-119. فتحی، رس و عزیزپناه، ا. (1400). بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از آموزشهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشاورزی شمال خوزستان. فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی. جلد8، شماره1. صص69-55. قرلیوند،ز.، دهقانی قلعه،ر. و بوعذار عاصی، ز. (1394).بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی در اداره آب و فاضلاب شهر اهواز. دومین همایش ملی علوم مدیریت و برنامهریزی، آموزش و استاندارد سازی ایران. https://civilica.com/doc/. کریمی،آ.، مختارنیا،م. و صفا، ل. (1389). تحلیل عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در آموزشهای فنی و حرفهای کشاورزی (مطالعه موردی: استان زنجان). فصلنامه علوم کشاورزی ایران. سال38، شماره3. صص44-37. گریفین، م. (1400). رفتار سازمانی. ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده. تهران، انتشارات مروارید. لشگرآرا، ف.، جمعگی،م. و میردامادی،س.م. (1393). مقایسهی دیدگاه هنرآموزان و هنر جویان هنرستانهای کشاورزی آموزش و پرورش استان تهران نسبت به ضرورتها و چالشهای به کار گیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی. شماره31،صص45-37. محمدی زیتونی، ب. (1398). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود کار نیروی انسانی (مورد مطالعه: شرکت سهامی بیمه آسیا). انجمن تجارت الکترونیک ایران، توسعه و سرمایه، دوره5، شماره1، پیاپی8، صفحه 109-93. محمدی، ع. و امیری، ی. (1391). ارائه ی مدل ساختاری تفسیری دستیابی به چابکی از طریق فناوری اطلاعات در سازمان های تولیدی. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره4، شماره 13 ، صفحه 134-121. یعقوبی، ج.، نجفلو،پ. و محمدی، و. (1396). کاربرد شبکههای اجتماعی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی. شماره43.صفحه 29-.17