امیرحسینی, مازیار. (1401). بسترهای انطباق آموزش در بخش کشاورزی با مفاهیم بنیادین مدیریت دانش. سامانه مدیریت نشریات علمی, 5(2), 1-10. doi: 10.22092/jaist.2023.360904.1076
مازیار امیرحسینی. "بسترهای انطباق آموزش در بخش کشاورزی با مفاهیم بنیادین مدیریت دانش". سامانه مدیریت نشریات علمی, 5, 2, 1401, 1-10. doi: 10.22092/jaist.2023.360904.1076
امیرحسینی, مازیار. (1401). 'بسترهای انطباق آموزش در بخش کشاورزی با مفاهیم بنیادین مدیریت دانش', سامانه مدیریت نشریات علمی, 5(2), pp. 1-10. doi: 10.22092/jaist.2023.360904.1076
امیرحسینی, مازیار. بسترهای انطباق آموزش در بخش کشاورزی با مفاهیم بنیادین مدیریت دانش. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1401; 5(2): 1-10. doi: 10.22092/jaist.2023.360904.1076
بسترهای انطباق آموزش در بخش کشاورزی با مفاهیم بنیادین مدیریت دانش
عضو هیات علمی و استادیار دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران،
چکیده
هدف این مقاله، تبیین ارتباط بین بسترهای آموزش در بخش کشاورزی، خصوصا اصول، وظایف و اهداف آنها با مقتضیات مدیریت دانش است. بستر های آموزشی مورد بحث، دفاتر آموزش کارکنان و بهره برداران است که ارتباط ماهوی آنها با بنیادهای مدیریت دانش ترسیم می شود، مانند تبیین اصول بنیادین آموزش با نظام های آموزش کارکنان و بهره برداران و مفاهیم مدیریت دانش. علاوه بر این، ارتباط نظاممند بین ابعاد چهارگانه مدیریت دانش مانند دانش، فناوری، سازمان و انسان با وظایف دفاتر پیش گفته، بحث می شود. پس از آن، عوامل و اهداف مؤثر در دانش افزایی در آموزش کارکنان و بهره برداران با تاکید بر فرایند مدیریت دانش سخن گفته می شود. نتایج نشان می دهد که بین اصول، وظایف و اهداف آموزش کارکنان و بهره برداران با مبانی مدیریت دانش ارتباط ناگسستنی وجود دارد. به عبارت دیگر، هم افزایی و همسویی بین امور آموزشی و فرایند مدیریت دانش، عامل افزایش سطح بهره وری در اشاعه و تبادل نظام مند دانش خواهد شد. نتیجتا می توان گفت که در رشد و توسعه نظام های آموزشی، خصوصا در عرصه کشاورزی کشور توجه به بنیادهای مدیریت دانش در شکل گیری نظام های دانش بنیان آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است.
The Clarification of Adapting the Education Platforms in the Agricultural Sector with the Fundamental Concepts of Knowledge Management
نویسندگان [English]
Maziar Amirhosseini
Faculty Member & Assistant Professor, Academic Relations and International Affairs, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
چکیده [English]
The article purpose is to explain the relationship between educational platforms in the agricultural sector regarding their principles, tasks and goals with the requirements of knowledge management. The educational platforms are the Staff Training Office and Bureau of Training of Operators and Agricultural Businesses. The relations between fundamental principles of education, the mentioned offices as well as knowledge management are explained. The systematic relationship between the four dimensions of knowledge management such as knowledge, technology, organization, and human compare with the duties of the offices. After that, the effective factors and goals in increasing knowledge in the offices are discussed with emphasis on the process of knowledge management. The results show that there is an inseparable relationship between the principles, duties and goals of the staff and farmers with the foundations of knowledge management. Synergy and alignment between educational affairs and the knowledge management process will increase the level of productivity in the dissemination and systematic exchange of knowledge. As a result, in the growth and development of educational systems, especially in the agricultural field of the country, it is very important to pay attention to knowledge management foundations in the creation of knowledge-based educational systems.
کلیدواژهها [English]
Staff Training Office, Bureau of Training of Operators and Agricultural Businesses, Knowledge Management, Ministry of Agriculture Jahad, Agriculture section of Iran