1استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئینزهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2کارشناس ارشد دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئینزهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
چکیده
علیرغم مناسب بودن زمینهای کشور برای تولید زیتون، صادرات این محصول به نسبت کشورهای همسایه بسیار ناچیز است. مشکل بزرگ صادرات زیتون ایران، نظام توزیع آن است که شرکتهای بزرگ پخش را به مجرای اصلی فروش زیتون و روغن آن تبدیل و از تولیدکننده، قدرت مذاکره را گرفته است. استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، یکی از راهحلهای ممکن برای رفع این مشکل است. با توجه به صادرات پایین و ناکارآمدی و آشفتگی روزافزون بازار زیتون، در این پژوهش عوامل مؤثر بر کارایی اقتصادی شرکتهای صادرکننده زیتون، با تأکید بر کاربرد فناوری اطلاعاتی و ارتباطی، بررسی میشود. به مدیران و صادرکنندگان زیتون پیشنهاد میشود تا با تنوعبخشی به محصولات صادراتی زیتون و برنامهریزی راهبردی برای بهرهگیری از مزایا و قابلیتهای این فناوریها، در مدیریت صادرات این محصول تحولی اساسی ایجاد کنند.
Information technology and economic efficiency of olive export
نویسندگان [English]
tayebeh farahani1؛ Ali ghamsari2
1Assistant professor in department of humanity science, Buin Zahra Branch, Islamic Azad University, Gazvin, Iran
2M.A in department of humanity science, Buin Zahra Branch, Islamic Azad University, Gazvin, Iran
چکیده [English]
Despite the appropriateness of the country's land for olive production, the export of this product is very low, compared to neighboring countries. The main problem of Iran's olive export is its delivery system, in which the large transportation companies have turned into the main networks for olive trades. This situation has taken away the power of negotiation from the producers. Using information and communication technologies is one of the possible solutions to solve this problem. Bearing in mind the low export and the increasing inefficiency and confusion of the olive market, in this research, the factors affecting the economic efficiency of olive exporting companies are investigated by emphasizing the use of information and communication technology (ICT). Olive managers and exporters are suggested to make a fundamental change in their export management by diversifying olive export products and strategic planning to take advantage of the capabilities of these technologies.