1دانشجو دکتری دانشگاه سیستان بلوچستان.زاهدان.ایران
2دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3استادیار دانشگاه سیستا ن و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده
محصولات ارگانیک را محصولات تولیدی بدون افزودن مواد شیمیائی و با نگرش به رعایت توسعه پایدار تعریف مینمایند. میزان تقاضای محصولات ارگانیک در سالهای گذشته در بین مصرف کنندگان افزایش چشمگیری داشته است. همچنین با توجه به ریسک قیمتی بالای این محصولات اهمیت بررسی عوامل موثر بر تحلیل رفتار بازار مصرف این محصولات در کشور بسیار ضروری به نظر میرسد. عسل یکی از محصولات ارگانیک می باشد که ایران دارای مزیت نسبی در تولید آن در سطح جهان است ، این محصول و سایر فرآوردهای حاصله از آن بدلیل ارزش افزوده بالائی که دارد میتواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و تولید مواد غذائی، داروئی و بهداشتی مورد نیاز کشور برخی از درآمدهای ارزی غیر نفتی را نیز تامین نماید. در این تحقیق فاکتورهای موثر بر انتخاب مصرف کنندگان عسل ارگانیک با استفاده از الگوی توبیت هکمن مورد مطالعه قرار گرفته است. اطلاعات مورد استفاده از طریق 375 پرسشنامه بصورت تصادفی از میان خانوارهای استان کرمان در سال 1399 جمعآوری شده است. نتایج پژوهش نشان داد که درآمد ،وضعیت فرآوری، میزان استفاده از فضای مجازی، وقیمت عسل ارگانیک نسبت به غیر ارگانیک بر میزان تمایل به مصرف تاثیر مثبت و معنیداری دارد. براین اساس ازآنجا که در بین عوامل اقتصادی درآمد خانوار تاثیر بیشتری بر تمایل به مصرف موادغذایی ارگانیک دارد پیشنهاد میگردد با کنترل وتعدیل قیمت توسط ارگانهای ذیربط موجبات افزایش مصرف این محصولات در جامعه فراهم گردد
2Associate Professor, University of sistan and Bluchestan, Zahedan, Iran
3Assistant Professor, univesity of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
چکیده [English]
Factors affecting the tendency to consume organic honey in Kerman with Hekman-Tobit approach. The demand for organic products has increased significantly among consumers in recent years. Also ,due to the high price risk of The se products ,the importance of examining. The factors affecting the analysis of consumer market behavior of these products in the country seems very necessary. Honey is one of the organic products that iran has a comparative advantage in its production world wide. This product and other products due to its high added value can provide some non- oil foreign exchange earning in addition to creating sustainable employment and producing food ,medicine and health needed by the country . In this study ,the factors affecting the choice of organic honey consumers have been studied using the Tobit-Hackman model. The information used was collected through 375 questionaires randomly from households in kerman province in year of 1399. The results showed that income ,processing , cyber space and the price of organic honey compared to non-organic have a positive and significant effect on the tendency to consum . Based on the results ,since among the encom factors ,house hold income has a more impact on the tendency to consume organic food. It is suggested to increase the consumption of these products in the society by controlling and adjusting the price by the relevant organs .
کلیدواژهها [English]
Organic honey, Sustainable Development. Tendency to consume, Tobit Hackman