1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2استادیار، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3دانشیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج،
چکیده
در این تحقیق به بررسی تاثیر قابلیت ها و توانمندی های بازاریابی، نوآوری و یادگیری کارکنان برعملکرد شرکت های مبلمان چوبی اداری پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران وکارشناسان شاغل در شرکت های مبلمان چوبی اداری در شهرک های صنعتی در دو استان تهران و البرز بود. روش نمونه گیری، طبقه بندی شده بوده و برای تعیین حجم نمونه (92 نفر) از جدول کرجسی- مورگان استفاده گردید. شاخص های تاثیر گذار اولیه با مطالعه منابع موجود گزینش ومدل مفهومی تحقیق با در نظر گرفتن عملکرد سازمان (شرکت) به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری به عنوان متغیرهای مستقل طراحی شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات برای این تحقیق پرسشنامه بوده است. برای بررسی فرضیه های تحقیق و تحلیل روابط ساختاری بین متغیرها از همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی و روش مدل سازی معادلات ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزیی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که قابلیت های نوآوری و بازاریابی و یاد گیری تاثیر مثبتی بر عملکرد شرکت های مبلمان چوبی دارند. علاوه بر آن، این قابلیت ها به صورت مکمل نیز در مجموع 9/96 درصد از تغییرات متغیر وابسته عملکرد شرکت را تبیین می نمایند. نتایج حاصل از شاخص ارزیابی کیفیت مدل، نشان می دهد که قابلیت بازاریابی (اثر قوی)، قابلیت نوآوری (اثر متوسط)، قابلیت یادگیری (اثرضعیف) بیشترین اثر گذاری را برعملکرد شرکت دارد. در نهایت نتایج حاصل ازاین تحقیق به شرکت های متنوع تولید کننده محصولات صنعت مبلمان چوبی که دائما به دنبال صادرات کالاهای خویش هستند یادآوری می نماید که برخلاف بازار تا حدودی غیر رقابتی داخل کشور، برای رقابت با شرکت های دیگر در بازارهای هدف، بایستی سعی نمایند که با توجه به عواملی از قبیل بازاریابی، نوآوری و یادگیری، موجب بهبود کیفیت محصول، کاهش هزینه و در نهایت افزایش عملکرد شرکت گردند.
The effect of marketing capabilities, innovation and learning ability of employees on the performance of wooden office furniture companies
نویسندگان [English]
Amir Reza Taheri1؛ Abbas Tamjidi2؛ Ajang Tajdini3
1Ms.C Student, Department of Wood and Paper Science and Technology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
2Assistant Prof., Department of Wood and Paper Science and Technology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
3Associate Prof., Department of Wood and Paper Science and Technology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
چکیده [English]
In this research, the effect of marketing capabilities, innovations, learning of employees on the performance of wooden office furniture companies with the approach of structural equations has been investigated. The statistical population of this research consists of managers and engineers working in wooden office furniture companies located in industrial towns in Tehran and Alborz provinces. Sampling method was classified and Crecy-Morgan table was used to determine the sample size (92 people). Initial effective indicators were selected by studying the available sources and the conceptual model of the research considering the performance of the organization (company) as a dependent variable and marketing, innovation and learning variables as independent variables. The main tool for collecting information for this research was a questionnaire. Correlation and confirmatory factor analysis and structural equation modeling based on partial least squares method were used to investigate the research hypotheses and analyze the structural relationships between variables. The results showed that innovation, marketing and learning capabilities had a positive effect on the performance of wooden furniture companies. In addition, these capabilities complement 96.9% of the changes in the dependent variable of the company's performance. The results of the model quality evaluation index show that marketing capability (strong effect), innovation capability (medium effect), learning capability (weak effect) have the greatest impact on company performance. Finally, the results of this study remind the various companies producing wood furniture industry products that are constantly looking to export their goods that, unlike the somewhat non-competitive domestic market, to compete with other companies in target markets, should try. Due to factors such as marketing, innovation and learning, improve products quality, reduce costs and ultimately increase company performance.