1گروه تحقیقات اقتصاد-مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی- مشهد- ایران
2پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
3مدرس مرکزتحقیقات وآموزش کشاورزی خراسان رضوی
4استادیارپژوهشی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران
چکیده
یکی از ویژگیهای مهم گیاهان دارویی، تجارت آنهاست. وجود تنوع گونهها و محصولات صادراتی در مورد این گیاهان، آنها را ارزشمند ساخته و زمینه کسب بازارهای جدید را ممکن میسازد. وضعیت شبکه تولید و عرضه این محصولات، میتواند به کمک بررسی وضعیت زنجیره ارزش آنان، بررسی گردد. هدف تحقیق حاضر بررسی زنجیره ارزش زیره سبز در استان خراسان رضوی است. دادهها به صورت پیمایشی از هر کدام از بازیگران حلقههای زنجیره ارزش، در سال 1397 گردآوری شده و به کمک تکنیک SWOT تحلیل شده است. نتایج بیانگر آن است؛ به سه حالت مختلف زیره سبز از تولیدکننده به دست مصرف-کننده میرسد و در نتیجه سه کانال برای زنجیره ارزش آن در تحقیق حاضر ترسیم شده است. نتایج همچنین نشان داد که به منظور بهبود زنجیره ارزش زیره سبز در استان، استقرار صنایع تبدیلی در اولویت نخست قرار دارد، چرا که به کمک تکنولوژی، مازاد تولید به ارزش افزوده تبدیل شده و افزایش درآمد کشاورزان را نیز در پی خواهد داشت و از «خروج زیره سبز از استان بدون فرآوری، خرید زیره سبز توسط واسطهها و عدم بهرهمندی کشاورزان از سود مراحل بعد از تولید، صادرات فلهای محصول به خارج کشور با قیمت پایین» جلوگیری به عمل خواهد آمد. گسترش صنایع تبدیلی (مانند اسانس زیره، دارو گیاهی حاصل از زیره، و دمنوش زیره ...) میتواند زنجیرهای از صنایع جانبی (بستهبندی، حمل و نقل، و ....) را ایجاد و در اشتغالزایی و کاهش بیکاری در نواحی روستایی استان موثر واقع گردد، در این راستا پیشنهاداتی در تحقیق حاضر بیان شده است.
Investigation of value chain of cumin in Khorasan Razavi province
نویسندگان [English]
mohammad mazhari1؛ maryam rasoulzadeh2؛ Hosein Rohani3؛ Majid dashti4
1economic dept-Agricultural and natural Research centre of Khorasan Razavi -mashhad-Iran
2researcher
3Instructor, Khorasan-e-Razavi Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Mashhad, Iran
4Assistant Professor, Khorasan-e-razavi Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Mashhad, Iran.
چکیده [English]
One of the important characteristics of medicinal plants is their trade. The diversity of species and export products of these plants makes income and it possible to gain new markets. supply network of these products can be examined by survy their value chain. In this study, cumin has been selected in Khorasan Razavi province. Data were collected and documented from each of the actors in the Value Chain in 2019 as well as the leading producers in the first five cities producing cumin, and were analyzed using SWOT technique. The results show; Cumin reaches the consumer in three different ways from the producer and as a result, three channels for its value chain have been drawn in the present study. The results also showed in order to improve the value chain of cumin in the province, the establishment of conversion industries is the first priority, because with the help of technology, production surplus is added to the value added and will increase farmers' incomes anf it will be prevented of "Leaving cumin from the province without processing, buying cumin by intermediaries and not benefiting farmers from the benefits of the post-production stages, to export of the product abroad at low prices." The expansion of conversion industries (such as cumin essential oil, cumin herbal medicine, and cumin tea ...) can create a chain of ancillary industries (packaging, transportation, etc.) in creating jobs and reducing unemployment in rural areas, in this regard, some suggestions have been made in the present study.
کلیدواژهها [English]
Value Chain, Cumin, Khorasan Razavi Province
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 415
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 573
سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب