1گروه تحقیقات اقتصاد-مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی- مشهد- ایران
2پژوهشگر گروه اقتصاد گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
چکیده
بخش کشاورزی از بخشهای مهم و ضروری برای رشد و توسعه هر استان به حساب میآید. این بخش در استان خراسان رضوی به دلیل سهم قابل توجه تولیدات آن به تولیدات کشور، از اهمیت دو چندانی برخوردار است. بخش کشاورزی استان خراسان رضوی همچون سایر استانهای کشور، با مشکلات مختلف و متعددی از جمله وجود واسطههای اضافی در فرایند بازاررسانی محصولات خود مواجه است و با توجه به ضرورت توجه به این امر، این تحقیق به دنبال امکان سنجی و ارائهی راهکارهای کاهش واسطهگری و تقویت و ارتقاء نقش تولیدکننده در بازار می-باشد. بر همین اساس محصول زعفران، به دلیل اهمیت تولید و نقشی که واسطهها در فرآیند بازاررسانی این محصول ایفا میکند انتخاب گردید. برای این منظور، مسیرهای بازاررسانی زعفران شناسایی و با استفاده از شاخص ترکیبی سابارائو، کاراترین مسیر از دیدگاه تولیدکنندهها انتخاب شد. نتایج شاخص سابارائو نشان داد که در محصول زعفران مسیرهای صادراتی کارایی بالاتری نسبت به سایر مسیرها دارند . همچنین شناسایی و تقویت کانالهای صادراتی شناسنامه دار و گسترش همکاری صادرکنندگان با بهره برداران با استفاده از روش AHP به عنوان مهمترین راهکار کاهش واسطهگری و تقویت نقش تولیدکننده در محصول زعفران معرفی گردید.
Identifying the Most Effective Saffron Marketing Path in Khorasan Razavi Province
نویسندگان [English]
mohammad mazhari1؛ Ali Rahnama2
1economic dept-Agricultural and natural Research centre of Khorasan Razavi -mashhad-Iran
2Researcher of ACECR
چکیده [English]
Agriculture is one of the important and essential sectors for the development of each province. This sector is very important in Khorasan Razavi province due to its significant share of production in the country's products. The agricultural sector of Khorasan Razavi province, as well as other provinces of the country, faces various problems, including the existence of additional intermediaries in the marketing process of their products. Due to the need to pay attention to this, the research seeks to feasibility and provides solutions to reduce Intermediation, strengthening and promoting the role of the market maker. Accordingly, garden products, saffron, pistachio, and apple are selected because of the importance of production and the role that mediators play in the marketing process of these products. The marketing paths of each product were identified and the most efficient route was selected using the combined index of Subbarao. The results of the Sabbarao index showed that in the product of saffron and pistachio, the export routes and in the apple, the internal routes are more effective than other paths. Also, identifying and enhancing export-led export channels and expanding the cooperation of exporters with the beneficiaries using the AHP method was introduced as the most important strategy to reduce the intermediation and strengthen the producer role in saffron product.