1دانشجوی دکترای آموزش کشاورزیگروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران
2استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران
3استاد و عضو هیأت علمی گروه برنامه ریزی آموزش عالی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده
مشارکت فعال دانشجویان سازه ای است که برای نخستین بار جهت درک و تبیین افت و شکست تحصیلی مطرح شد و به عنوان پایه ای برای اص الح روند تعلیم و تربیت مدنظر قرار گرفت. این تحقیق یک پژوهش کاربردی و در نگاه روش گردآوری اطلاعات، جزء پژوه شهای میدانی م یباشد. برای دست یابی به هدف پژوهش از روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل عاملی استفاده شد. مشارکت کنندگان تحقیق در بخش تحلیل سلسله مراتبی فازی شامل 20 نفر از متخصصان در زمینه آموزش عالی کشاورزی بود که برای استخراج و تعیین اهمیت نسبی نشانگرهای سنجش مشارکت فعال دانشجویان، شرکت کردند. یافته های تحلیل سلسله مراتبی فازی نشان داد که یادگیری با همتایان، یادگیری همراه با کار، تجربه آموزی با مدرسان از اهمیت وزنی بیشتری در مشارکت فعال دانشجویان گرایش های علوم کشاورزی برخوردار بودند. در بخش میدانی از جامعه ی آماری شامل 1000 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه ها و دانشکده های کشاورزی، بر مبنای جدول گرجسی و مورگان 278 دانشجو ) 128 تن دختر و 118 تن پسر( به عنوان حجم نمونه ی تحقیق با به کارگیری نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. یافته های تحلیل عاملی گویای آن است که شاخص هایی همچون ترکیب آموزه و تجربه های تخصصی در یادگیری، یادگیری انعکاسی و یک پارچه )تلفیقی(، یادگیری مشارکتی، شیوه های تدریس اثربخش، راهبردهای یادگیری و یادگیری سطح بالا از نظر دانشجویان به ترتیب بیشترین اهمیت را در مشارکت فعال دانشجویان در دانشگاه ها و دانشکده-های علوم کشاورزی دارد.
1PHD student Agricultural Education Agricultural Extension and Education Group Agricultural Sciences
and Natural Resources University of Khuzestan, Molla Sani, Iran.
2Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and
Natural Resources University of Khuzestan , Molla Sani, Iran.
3Professor and faculty planning in higher education Group and Institute for research & planning in higher education
چکیده [English]
Student Engagement is a phrase that was first proposed to understand and explain academic failure and was considered as a basis for reforming the process of education. This study is an applied research and in terms of data collection method is a survey research. To achieve the research goal, fuzzy hierarchical analysis and factor analysis methods were used. Research participants in the fuzzy hierarchical analysis section included 20 agricultural higher education professionals who participated to extract and evaluate the relative importance of indicators for measuring student engagement. Findings of fuzzy hierarchical analysis showed that peer learning, Work Integrated Learning, and experiential learning with professors were of greater importance in the engagement of agricultural students. In the survey section with a statistical population including 1000 third and fourth year students of Iranian universities and colleges of agriculture, based on the Krejcie and Morgan table, 278 students (128 male and 118 female) were selected as the sample size of the research using Stratified sampling with proportional assignment. Findings of factor analysis indicate that from Students' opinions, components such as combination of specialized experiences in learning, reflective and integrated learning, participatory learning, effective teaching methods, learning strategies and Higher Order learning are the most important in the student engagement of students in universities and colleges of agricultural sciences, respectively.
کلیدواژهها [English]
fuzzy hierarchical analysis, active participation of agricultural students, learning
مراجع
حاجی علیزاده، ک.، رفیعی پور .، ا. و سماوی، س. ع. (1395). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. دوره6، شماره 24، ص-ص: 83-102.
حکیمزاده، ر.، قاسمی، ق و مقدم زاده، ع. (1395). بررسی نقش واسطهگری درگیری تحصیلی در ارتباط با سبکهای مشارکت در یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان. پژوهش در نظامهای آموزشی/ شماره 34. ص-ص 109-132.
حیدری، ع.؛ راد، م. و قاسمی، م. (1394). مشغولیت دانشگاهی در آموزش علوم پزشکی و عوامل مؤثر بر آن: یک مطالعه مروری. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره 12، شماره 2، ص-ص: 366-376.
خالقی نژاد، س. ع. (1391). ساخت و اعتباریابی مقیاس درگیری در امور تحصیلی و بررسی رایطهی آن با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران.
ساداتی، ل.، پازوکی، ع.، گلچینی، ا.، مهدی زاده کاشی، ا.، پیشگاه رودسری، م. و تمنایی، ز. (1392). تأثیر تدریس با الگوی آموزشی همیاری و مشارکت فعال دانشجویان بر میزان یادگیری در دانشجویان اتاق عمل دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز. دوفصلنامه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، 1 (2): 46-52.
سماوی، س.، ابراهیمی، ک. و جاودان، م. (1395). بررسی رابطه درگیری های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. نشریه راهبردهای شناختی و یادگیری، 4 (7): 71-92.
سیادت، س. (1390). الگوی ساختاری رابطهی جهتگیری هدفی استادان در تدریس، ادراک از ساختار کلاس، ارضای نیازهای روانشناختی پایه، و درگیری تحصیلی دانشجویان در درس آمار، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 210-1.
سپهوند، ر، سلگی، ز و اکبری پشم، ف. (1398). ارزیابی عوامل مؤثر بر شکلگیری اینرسی دانشگاهی با استفاده از رویکرد ترکیبی مدلسازی ساختاری تفسیری-فازی. فصلنامه آموزش عالی، (47)12: 53-78.
شاکرمی، م.، صادقی، م. و قدمپور، ع. (1396). تدوین مدل درگیری تحصیلی بر اساس عوامل جو روانی-اجتماعی کلاس درس و جو عاطفی خانواده با نقش میانجی تابآوری. مجله روشها و مدلهای روانشناختی، 8 (29)، 182-159.
شهرکیپور، ح. (1391). عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت آموزشی دورههای کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد دانشکده علوم تربیتی (مطالعه موردی واحد رودهن). نشریه پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(34): 124-118.
صابر، س. و پاشا شریفی، ح. (1392). پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس سبکهای هویت در دانش-آموزان دختر پایه اول دبیرستانهای دولتی تهران. پژوهش در برنامهریزی درسی، (38)10: 85-72.
عمادی، س.ر و فرشچی، ف. (1394). تحلیل همبستگی مشغولیت تحصیلی دانشجویان با دستاوردهای تحصیلی آنها . دوفصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 4(8): 134-115.
علی بیگی، . و زلقی، ع. (1386). تحلیل بنیان های یادگیری تجربی در آموزش کشاورزی. قابل دستیابی در سایت انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران به آدرس http:// : www.agriextension.blogfa.com/post- 87.aspx
فرهادی، ع. قدم پور، ع. ا. و خلیلی گشنیگانی. (1395). پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 9(4)، ص-ص 260-265.
فراستخواه، م. (1394). تجربههای زیسته و ادراک شدهی دانشجویان مطالعه موردی یک دانشگاه ایرانی. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 7 (2): 70-25.
قاسمی، ص.، بهرامیان،س. و احمدوند، م. (1393). عوامل مؤثر بر توانمندی کارآفرینی و اشتغال پس از دانش-آموختگی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی کشاورزی در دانشگاه یاسوج). کارآفرینی و کشاورزی، سال اول، شماره 2: 1-19
منیعی، ر.، فراستخواه، م. و نورشاهی، ن. (1396). بررسی میزان و ابعاد مشغولیت دانشجویی در دانشگاههای ایران. طرح اجرا شده در مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، 1-275. موحدی، ر. (1396). بازدارندههای اشتغال دانشآموختگان کشاورزی. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی شماره 41: 79-95
موحدی، ر.؛ شیرخانی، م. و طالبی، ب. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزش از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلیسینا). نامه آموزش عالی شماره 37، ص-ص: 79-11 .