- امین خندقی، م.، جامه بزرگ، م.، و سعیدی رضوانی، م. (1391). نیازسنجی شایستگی های حرفه ای هنرآموزان هنرستان های فنی و حرفه ای بر مبنای مدل بوریچ و مدل تحلیل کوآدرانت. دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان 1391، 224-189.
- پای خسته، پ.، علم بیگی، ا.، و بطحائی، س. (1396). بررسی شایستگی های مورد نیاز توسعه کارآفرینی پایدار در آموزش عالی کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 40، 43-32.
- پزشکی راد، غ. (1387). ارزیابی نیازهای آموزشی حرفه ای مربیان کشاورزی مراکز آموزش کشاورزی استان های مازندران وگلستان با استفاده از مدل بوریج. فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، (1)29، 62-55.
- خراسانی، ا.، زاهدی، ج.، و کمیزی، ا. (1393). طراحی و تدوین مدل شایستگی مدیریت بر کسب و کار. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال اول، شماره سوم، 21-1.
- زرافشانی، ک، آگهی، ح، و خالدی، خ. (1390) نیاز سنجی آموزشی زنان روستای قمام شهرستان سنقر (بر مبنای مدل بوریچ و تحلیل کوآدرانت). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، (1) 9، 183-165.
- زلالی، ن، خسروی پور، ب. و زارع، ع. (1394). تنگناها و چالش های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 33، تابستان 1394، 83-73.
- زمانی، غ. (1380). برآورد نیروی متخصص مورد نیاز و آسیب شناسی اشتغال دانش آموختگان بخش کشاورز ی کشور، گزارش طرح پژوهشی نیاز سنجی نیروی انسانی متخصص، تهران: مؤسسه ی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
- زمانی، غ. (1381). کاربرد الگوی چگالی نسبت ها: برآورد نیروی متخصص مورد نیاز بخش خصوصی کشاورزی، مجموعه مقالات سمینار ارائه ی نتایج طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص، تهران: مؤسسه ی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، 21 و 22 خرداد.
- سلیمی، ق، حیدری، ا. و کشاورزی، ف. (1394). شایستگی های اعضای هیأت علمی جهت تحقق رسالت دانشگاهی؛ تأمّلی بر ادراکات و انتظارات دانشجویان دکتری، دو فصلنامۀ نوآوری و ارزشآفرینی، سال سوم، شمارۀ هفتم، بهار و تابستان 1394.
- شکوری، ع. (1389). سیاست های توسعه کشاورزی در ایران. انتشارات سمت، چاپ سوم.
- شمس، غ. و میراحمدی، خ. (1398). طراحی و اعتبارسنجی الگوی ساختار اجتماعی فرهنگی دانشگاه ها. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 25، شماره 4.
- شهبازی، ا.، و علی بیگی، ا. (1385). واکاوی شایستگی های دانش آموختگان کشاورزی برای ورود به بازارهای کار در کشاورزی. فصلنامه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد2، شماره 1، 24-15.
- صالحی عمران، ا. (1386). جامعه، کار و مشاغل: مروری بر نقش مهارت های اشتغال زا در بازار کار، تهران: انتشارات سمت.
- صالحی عمران، ا.، ایزدی، ص.، و فرجی، ش. (1395). بررسی نقش یادگیری های غیر رسمی در پرورش شایستگی های کلیدی در محیط های آموزش عالی و شغلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال سیزدهم، دوره دوم، شماره 24، 106-87.
- صبوحی، ف. (1380). بررسی و تحلیل علل بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی، مجموعه مقالات سمینار ارائه ی نتایج طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص، تهران: مؤسسه ی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، 21 و 22 خرداد.
- عریضی، ح. (1384). پیشنهاد طرح، سازمان گسترش و نوآوری صنایع ایران، ص 25.
- عسگری آزاد، م. (1382). انتخاب و انتصاب و تغییر مدیران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ص 35.
- عسگری، ه. (1389). نیاز سنجی آموزشی بهورزان شاغل در خانه های بهداشت شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژه نامه توسعه آموزش)، (5) 10، 668-674.
- قانعی راد، م.، ابراهیم آبادی، ح. (1389). تاثیر ساختار اجتماعی آموزش بر عملکرد دانشجویان. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال دوم، شماره 4، 27-1.
- مالکی نژاد، پ.، ضیائیان، م. و ضیائیان، م. (1399). طراحی چارچوب نوین مدل شایستگی مدیران آموزش عالی با رویکرد تلفیقی ISM و SEM. نشریه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت، سال دهم، شماره اول، بهار 1399.
- محمدی، ح. و روحانی، ح. (1394). کاربرد مدل پروبیت چندگانه درتحلیل عوامل موثر بر نوع اشتغال دانش آموختگان علمی کاربردی کشاورزی. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 29، شماره 2، 116-125.
- مومنی مهموئی، ح، کرمی، م و مشهدی، ع. (1391). بررسی میزان آموزش مهارتهای اشتغالزای مورد نیاز بازار کار در برنامههای درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، مهندسی عمران و صنایع غذایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، سال نهم، دوره دوم، شماره 7، پیاپی 43، 72-61.
- یگانگی، ع. (1389). نقش شایستگی مدیران در اثربخشی مدیریت (مطالعه موردی در شرکت مخابرات استان قزوین). مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 5، 68-57.
- Borich, D. Garry. (1980). A needs assessment model for conducting follow-uostudies. journal of teacher education, 4(3), pp39-42.
- Hale, M. R. (1993). Assessment of staff development needs as perceived by Extension agents, Texas Agricultural Extension Service, utilizing a modified Borich Needs Assessment Model. For the degree of doctor of philosophy, Submitted to the office of Graduate Studies of Texas A & m University.
- Katrien Koenen, A. & Dochy, D. and Berghmans, I. (2015). A phenomenographic analysis of the implementation of competencebased education in higher education. Teaching and Teacher Education. 50: 1-12.
- Khalifi, A. and Nasimifar, H. (2014). A study of emotional intelligence components as predictors of entrepreneurship in students of Shahid Chamran University. Journal of Novel Applied Sciences, 3 (1), 1- 4.
- Kiffer, S., & Tchibozo, G (2013). Developing the Teaching Competences of Novice Faculty Members: A Review of International Literature. Policy Futures in Education, 11 (3): 277-289.
- Misbah, Z. & Gulikers, J. & Maulana, R. and Mulder, M. (2015). Teacher interpersonal behaviour and student motivation in competence-based vocational education: Evidence from Indonesia. Teaching and Teacher Education, 50: 79-89.
- Moran, L., & Myringer, B. (1999). Flexible learning and university change. In Harry, K. (Ed.), Higher education through open and distance learning: World review of distance education and open learning, PP. 57-71. New York: McGraw-Hill.
- Mulder, M. (2001). Competence development –some background thoughts. The Journal of Agricultural Education and Extension. 7(4), 147-158.
- Patel, K.B., Maina, M, Hagmann, J., & Woomer, P.L. (2001). Curriculum development and transformation in rural development and natural resource management. Paper presented at the strategy workshop of the Rockefeller Foundation’s Bellagio Center, Italy.
- Pollard C, Stringer E, Cockayne D. Clinical education: A review of the literature nurse education in practice. Nurse Educ Pract. 2007;7(5):315-22.
- Sterling, S. (2000) The significance of systems thinking to environmental education, health, education and beyond. In Jensen, B.B., Schnack, K. & Simovska, V. (Eds.). Critical environmental and health education: Research issues and challenges, pp. 251-270. Denmark: The Danish University of Education.
- Sterling, S. (2001) Sustainable education: Re-visioning and change. UK: Green Books Ltd.
- Wals, A.E.J., & Bawden, R. (2000). Integrated sustainability into agricultural education: Dealing with complexity, uncertainty and diverging worldviews. Scotland, University of Aberdeen. Dealing with complexity, uncertainty and diverging worldviews. Gent: ICA.
- Yusoff, M. N. H., Ismail, M., Hassan, H., & Al Mamum, A. (2019). Entrepreneurship Competency Enhancement Training: a study among the Managers of Internet Centres. INTERNATIONAL JOURNAL OF ACADEMIC RESEARCH IN BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES, 9(7).