عبداله زاده, غلامحسین, شریف زاده, محمد شریف. (1399). تحلیل انتظارهای ذینفعان در برنامه سازگاری با کمآبی استان گلستان. سامانه مدیریت نشریات علمی, 12(54), 160-175. doi: 10.22092/jaear.2020.124305
غلامحسین عبداله زاده; محمد شریف شریف زاده. "تحلیل انتظارهای ذینفعان در برنامه سازگاری با کمآبی استان گلستان". سامانه مدیریت نشریات علمی, 12, 54, 1399, 160-175. doi: 10.22092/jaear.2020.124305
عبداله زاده, غلامحسین, شریف زاده, محمد شریف. (1399). 'تحلیل انتظارهای ذینفعان در برنامه سازگاری با کمآبی استان گلستان', سامانه مدیریت نشریات علمی, 12(54), pp. 160-175. doi: 10.22092/jaear.2020.124305
عبداله زاده, غلامحسین, شریف زاده, محمد شریف. تحلیل انتظارهای ذینفعان در برنامه سازگاری با کمآبی استان گلستان. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1399; 12(54): 160-175. doi: 10.22092/jaear.2020.124305
تحلیل انتظارهای ذینفعان در برنامه سازگاری با کمآبی استان گلستان
یکی از گزینههای اساسی پاسخگویی جامعه برای کاهش خطرهای ناشی از دگرگونیهای آب و هوایی و اثرهای آن، سازگاری با دگرگونیهای آب و هوا است. از آنجایی که برنامه سازگاری با کمآبی دارای ذینفعان مختلفی میباشند، شناخت این ذینفعان و تحلیل انتظارهای آنان یک تعیینکننده مهم موفقیت برنامه خواهد بود. این تحقیق با هدف تحلیل انتظارهای ذینفعان و شناسایی مداخلهگران برنامهای در رویههای راهبردی و عملیاتی با تأکید بر برنامه سازگاری با کمآبی در استان گلستان نگاشته شده است. از گروه کانونی و اسناد مرتبط برنامه ملی سازگاری با کم آبی و برنامه اولیه سازگاری با کم آبی استان گلستان برای گردآوری دادههای مورد نیاز استفاده شد. سپس ماتریس علاقه - قدرت به منظور دستهبندی ذینفعان با توجه به قدرت تأثیرگذاری و سطح علاقه نسبت به برنامه به کار گرفته شد. چهار گروه ذینفع شامل: مصرفکنندگان/ آببران، مجریان/ تنظیمکنندگان، تدبیرکنندگان/ تصمیمگیرندگان و تسهیلگران/ تاثیرگذاران که هر یک دارای علاقه و قدرت متفاوتی بودند، شناسایی شدند. فزون بر این، ۱۵ نیاز و انتظار مانند: استقرار سازه مدیریت یکپارچه منبعهای آب گلستان (بانک آمار و اطلاعات آب استان)، آموزش تخصصی بهرهبرداران کشاورزی در زمینه مدیریت بهینه مصرف آب و بهرهگیری از ظرفیت اهداگران بینالمللی برای توسعه طرحهای سازگاری با کمآبی، شناسایی شد که به تفکیک چهار گروه ذینفعان گفته شده تحلیل شدند. در نهایت اقدامات مدیریتی برای سازگاری با کمآبی در استان گلستان ارائه شد.
The effect of educating with social network sites on academic performance of agricultural students
نویسندگان [English]
Gholamhossein Abdollahzadeh؛ Mohammad Sharif Sharifzadeh
Associate Professor, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
چکیده [English]
Social Network Sites (SNSs), as a tool for conveying educational messages, have a high position in the agricultural education system. The use of SNSs can affect different aspects of the educational system. Numerous studies have examined the relationship between the use of SNSs and various variables of educational system outputs. This study seeks to identify the factors affecting the educational use of social media and academic performance of agricultural students. The statistical population was 111,528 students of public agricultural colleges across the country in the academic year 2018-2019, of which 400 students were selected from eight universities in the country using Morgan table and multi-stage random sampling method. Data were collected by a researcher-made questionnaire using Likert Scale whose morphological validity was confirmed by a number of professors in the field of agricultural extension and Persian literature, and its content validity was confirmed by Average Variance Extracted (AVE between 0.64 and 0.73 for different variables) and reliability was confirmed using sequental theta (Ɵ between 0.85 and 0.92 for different variables). To investigate the effect of variables on students’ academic performance, t, f and Pearson correlation coefficient were used, respectively, and the findings showed that the most common use of SNSs among students is related to communicating with friends and family. There is a significant difference between the educational use of these networks by male and female students and also between students of different educational levels, but no significant difference was observed between different disciplines. It was also found that the rate of educational use of social networks among students who used these networks for educational purposes, has a positive effect on their academic performance, so it is suggested that educational administrators and planners as well as university professors pay more attention to the inclusion of these media in the curriculum.
کلیدواژهها [English]
social network sites, academic performance, agricultural education, agricultural students
مراجع
ابراهیمیان، ص.، و نهتانی، م. (1392). بررسی بحران کم آبی در حال حاضر ناشی از چالش عدم مدیریت بهینه منابع آب دربخش کشاورزی در راستای تحقق توسعه پایدار کشاورزی. اولین همایش ملی چالشهای منابع آب و کشاورزی انجمن آبیاری و زهکشی ایران. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان. 24 بهمن، 87-81.
- ابطحی فروشانی، ز. س.، فرصتکار ا.، خوشنواپور، ن.، و ابطحی فروشانی، س. ت. (1394). تحلیل ذینفعان کلیدی با استفاده از ماتریس علاقه_قدرت (مطالعه موردی: طرح های توسعه میادین منطقه پارس جنوبی). ماهنامه علمی اکتشاف و تولید نفت و گاز، ۱۲۷: 39-32.
- امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد. (1397). برنامه ملی سازگاری با کمآبی در ایران. انتشارات سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز اسناد، مدارک و انتشارات، چاپ اول. تهران.
- سلیمی کوچی، ج. و ابراهیمی، پ. (1396). تحلیل شبکه ذینفعان محلی و انسجام اجتماعی در مدیریت مشارکتی منابع آب (مطالعه موردی: حوزه آبخیز میان جنگل، شهرستان فسا). علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، 11 (37): 57-63.
- عطایی، پ. و ایزدی، ن. (1393). تحلیل مسئولیتهای تشکلهای آببران و زمینهیابی موانع ایجاد آن از دیدگاه بهره برداران. پژوهش آب در کشاورزی، 28 (4)، 748-737.