1دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
3استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی
چکیده
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی در مسیر پیشرفت خود با تغییرات بیشماری چون تحولات سریع تکنولوژیکی، تغییرات عمده در بازار کار، انتظارات ذینفعان، بودجه، رقابتهای ملی و بین المللی و ... مواجه هستند که تهدیدی برای شیوههای سنتی در دانشگاهها محسوب شده و نیاز به انجام بهتر، سریعتر و کمهزینهتر فعالیتها را ضرورت بخشیده است. هدف این پژوهش کیفی شناسایی مؤلفههای نهادینه سازی نسل چهارم دانشگاهها درآموزش عالی کشاورزی ایران بود. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با متخصصان و صاحب نظران آموزش عالی کشاورزی که از تجربهی مدیریتی در سمتهای ستارهدار دانشگاهی نیز برخوردار بودند(20 مصاحبه فردی)، جمعآوری و با روش تحلیل خط به خط و در قالب تحلیل محتوای متعارف با استفاده از نرم افزار MAXQDA پردازش شدند. براساس یافتهها مؤلفههای نهادینه سازی نسل چهارم دانشگاهها در آموزش عالی کشاورزی ایران شامل شایستگی دانشگاه کشاورزی، سرعت و انعطاف پذیری دانشگاه در رویارویی با تغییرات و دگرگونیها، پاسخگویی، دانش بنیان بودن و یادگیرنده و نوآور بودن دانشگاهها (6مؤلفه)، میباشند.
1Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
2Professor of University of Khuzestan Agriculture and Natural Resources
3Associate professor of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture, Razi University
چکیده [English]
Universities are usually made subject to many complex, and sometimes contradictory, changes in the provision of job opportunities, missions, technological advancements, budgets and national/international competitions. These changes can pose threats to the traditional mode of education, research and services. They have prompted the need to perform activities better, faster and with less cost. While universities must protect the ideals and values of society and strive to convey virtuous culture from one generation to another, they are also expected to be agile and flexible in policies. The purpose of this qualitative study was to identify the components of institutionalization of the fourth generation of universities in Iranian organizations of higher education. Data were collected through in-depth interviews with specialists in agriculture of higher education and experts who also had managerial experience in starred academic positions. The research involved 20 individual interviews via line-by-line analysis. The interviews were processed in the form of conventional content analysis using MAXQDA software. Based on the findings, the components of institutionalization of the fourth generation of universities in Iranian agricultural higher education included the competence of the agricultural university, the speed and flexibility of the university in dealing with changes and transformations, responsiveness, knowledge-based learning and innovative capacity of the university, all of which summarily comprised the 6 components
پژوهش، ا. و پورکریمی، ج.(1394). دانشگاه کارآفرین: بیم و امیدها در اقتصاد دانش بنیان. نشریه صنعت و دانشگاه، سال هفتم، شمارههای 45 و 46، صص 46-35.
پورجاوید، س.؛ خسرویپور، ب. و علی بیگی، ا.ح. (1397). عاملهای مؤثر در چابکسازی مدیریت آموزش عالی کشاورزی ایران، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 44، صص 126-109.
حبیبی رضایی، م. و سیاه منصوری، ی.(1391). تحقق دانشگاههای نسل سوم از رهگذر توسعه مراکز رشد دانشگاهی. نشریه نشاء علم، سال سوم، شماره اول، صص 50-43.
خاوری، س. ع.؛ آراسته، ح. و جعفری، پ. (1396). عوامل مؤثر دستیابی به دانشگاههای چابک با تأکید بر نقش برنامه ریزی آموزشی. فصلنامهی مرکزی مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی، سال هشتم، شماره 1، صص 142-136.
خورسندی طاسکوه، ع. (1396). دانشگاه نسل چهارم. نشریه دانشگاه امروز، شماره دوم، صص 60-29.
سلطانی، ف.؛ صانعی، م.؛ امیری، م. و خسروی، ا. (1394). چابکی سازمان و عوامل مؤثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود.مجله مدیریت بهداشت و درمان، دوره 6، شماره3، صص 36-29.
عالیپور، ع. و عنایتی، ت. (1395). تجاری سازی تحقیقات دانشگاههای نسل چهارم. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی، سال هفتم، شماره 26، صص 76-53.
عبدالهزاده، غ.؛ بارانی، ح.؛ باقری، ع.؛ نجفینژاد، ع. و سلطانی، ا. (1395). مهمترین مسائل آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی در ایران. نامه آموزش عالی، شماره 32، صص 72-51.
عصاری، ن.؛ فردایی بنام، ک.؛ سیادت، س. ع. و هویدا، ر.(1394). بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و هوش سازمانی در آموزش عالی. مطالعه موردی: کارکنان ستادی دانشگاه اصفهان. نامه آموزش عالی، دوره جدید، سال هشتم، شماره 31، صص 94-77.
فاضل، ا.؛ کمالیان، ا. ر. و روشن، س. ع. (1396). شناسایی ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با تأکید بر دانشگاههای نسل سوم و چهارم با استفاده از رویکردهای دلفی فازی: ارائه الگویی مفهومی. دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 10، شماره 6، صص 468-455.
نیلی احمدآبادی، م. (1396). دانشگاه، کیفیت و مسئولیت اجتماعی. دو ماهنامه تخصصی سیاست گذاری آموزش عالی، خرداد و تیر 96، صص 11-7.