احمدی, غلامرضا, عنایتی, ترانه, تقوایی, مریم. (1399). تأثیرسرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر عملکرد آموزشی مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران. سامانه مدیریت نشریات علمی, 12(53), 205-223. doi: 10.22092/jaear.2020.351815.1758
غلامرضا احمدی; ترانه عنایتی; مریم تقوایی. "تأثیرسرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر عملکرد آموزشی مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران". سامانه مدیریت نشریات علمی, 12, 53, 1399, 205-223. doi: 10.22092/jaear.2020.351815.1758
احمدی, غلامرضا, عنایتی, ترانه, تقوایی, مریم. (1399). 'تأثیرسرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر عملکرد آموزشی مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران', سامانه مدیریت نشریات علمی, 12(53), pp. 205-223. doi: 10.22092/jaear.2020.351815.1758
احمدی, غلامرضا, عنایتی, ترانه, تقوایی, مریم. تأثیرسرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر عملکرد آموزشی مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1399; 12(53): 205-223. doi: 10.22092/jaear.2020.351815.1758
تأثیرسرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر عملکرد آموزشی مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل تأثیر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در عملکرد آموزشی آنان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری نیز شامل کلیه مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران به تعداد 122 نفر بود که از این میان، با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 95 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونهآماری انتخاب گردیدند. جهت گردآوری دادهها، از روش مطالعه اسنادی و کتابخانهای، جستجو از طریق منابع الکترونیک، مصاحبه و پرسشنامههای استاندارد سرمایه اجتماعی بر مبنای مدل ناهاپیت و گوشال (1998) و سرمایه فکری بر مبنای مدل بونتیس و هولند (2002) و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مربیان و آموزشگران استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی، تعیین میزان بارعاملی، آزمون t و روش مدلیابی معادلات ساختاری، با بهرهگیری از نرم افزار SMART-PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که، ضریب مسیر سرمایه اجتماعی مربیان و آموزشگران بر عملکرد آموزشی برابر با 362/0 و مقدار p-value کمتر از 05/0 بود. همچنین ضریب مسیر سرمایه فکری آنان بر عملکرد آموزشی برابر با 245/0 و مقدار p-value کمتر از 05/0 بود. در نتیجه، با 95 درصد اطمینان می توان نتیجه گرفت سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بطور معنی داری با عملکرد آموزشی مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران رابطه داشته و بر آن تأثیرگذار هستند.
Presenting a model of the effect of social capital and intellectual capital of educators and trainers of Mazandaran Agricultural Research and Training Center on their educational performance
1phD student, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2Associate Professor, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
3Assistant Professor, Department of Educational Management, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to present a model of the effect of social capital and intellectual capital of educators and teachers of Mazandaran Agricultural Research and Training Center in their educational performance The research method was applied in terms of the purpose of the mixed data type of exploratory type. The statistical population also includes all educators and trainers of Mazandaran Agricultural Research and Training Center, 122 people, of which, using Cochran's formula, 95 people were selected as a statistical sample using simple random sampling method. In order to collect data, the method of documentary and library study, search through electronic resources, interviews and standard social capital questionnaires based on Nahapit and Goshal model (1998) and intellectual capital based on Bontis-Holland model (2002) and a researcher-made questionnaire of teachers and teachers have been used. SPSS16 and Smart PLS statistical software were used for data analysis. The significance of the questions and the relationships between the variables were shown by examining the fit of measurement models, structural and fit of the general model. Also, using t-test, the effect of independent variables on the dependent variable was determined.. The results showed that social capital and intellectual capital were significantly related to and influenced by the educational performance of educators and teachers of Mazandaran Agricultural Research and Education Center. The results also showed that the intellectual capital of educators and teachers plays a mediating role in the effect of social capital on their educational performance.
کلیدواژهها [English]
intellectual capital, social capital, performance of Mazandaran Agricultural Research and Training Center staff
مراجع
آیباغی اصفهانی، س. ) 1392 (. طراحی و تبین مدل مواجهه با فرسایش سرمایه اجتماعی در سازمان، رساله دکترا، دانشگاه تهران، پردیس فارابی. امینی، ع.، دولتشاه، پ . و فتاحی، ح . ) 1396 (. سرمایه اجتماعی، بازاریابی کارآفرینانه و نقش میانجی تسهیم دانش، .569 -547 ،)1( فص لنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، 6 الوانی، سید مهدی.، پورمهدی، کتایون.، و باقری، هدایت ) 1390 (. بررسی ارتباط توانمندسازی کارکنان با عملکرد . 53-42 ،)5( اداره کل آموزش و پرورش استان گ الین، ماهنامه مهندسی مدیریت، 5 احمدیان، مجید.، و قربانی، رحیم. ) 1392 (. بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد سازمانی مورد مطالعه وزارت .130-111 ،) اموراقتصادی و دارایی، مجله اقتصادی، ) 11 و 12 باقی نصرآبادی، ع . و شادالویی، ن. ) 1389 (، نقش منابع انسانی در بهره وری سازمانی، فص لنامه حصون، شماره .43 -35 ،26 تقی زاده، لی ال ) 1393 (، بررسی تأثیرسرمایه فکری بر عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، کنفرانس بین المللی توسعه وتعالی کسب و کار، نمایه شده در سایت سیویلیکا. حسین پور، د . و آذر، م. ) 1390 (. بررسی رابطه سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با عملکرد سازمانی از نظر مدیران و .29 -19 ،)7( کارکنان، فص لنامه مدیریت توسعه و تحول، 1 جوان پور، م.، گرجی دوز، س و سبحانی، ع. ) 1396 (. تحلیلی بر سرمایه اجتماعی در سازمان، فص لنامه مطالعات .125 -108 ،)4( مدیریت و حسابداری، 3 تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. . PLS داوری، ع. و رضازاده، آ. ) 1392 (. مدل سازی معادله ساختاری با نرم افزار دانائی فرد، ح . و الوانی، س. ) 1390 (. مباحث مدیریت دولتی تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. ذاکرفرد، م.، نوری، ا.، سماواتیان، ح . و سلطانی، ا. ) 1391 (. تأثیر آموزش مهار تهای ادراکی سرپرستان شیفت بر .22-13 ،6 ) میزان رضایت و عملکرد شغلی کارکنان. روانشناسی معاصر، ) 1 رضائی، ر. ، شعبانعلی فمی، ح . و صلاحی مقدم، ن. ) 1395 (. بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمانی در .)2(1394 ، سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، فص لنامه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 11 ) 3 )پیاپی 25 ) راوند، م . و میرعلی، س. ) 1395 (. پژوه شهای مدیریت منابع انسانی، ) 8 تأثیر سرمایه های اجتماعی و فکری بر عملکرد آموزشی مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران شماره 53 222 فصل نامه علمی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی تابستان 1399 صفرزاده، ح .، تدین، ا . و حرمحمدی، م. ) 1391 (. بررسی تأثیر استراتژ یهای مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد .76-86 ،)1( سازمانی، فص لنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، 11 عالی پور، ع . و مطلبی، ا . ) 1396 (. تجاری سازی پژوه شهای بین رشت های، با تأکید بر بسترسازی توسعه سرمایه .275-296 ، اجتماعی دانشگا هها. فص لنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 9 قربانی زاده، و .، حبیبی بدرآبادی.، ح . و ابراهیم زاده، حسین. ) 1391 (. نقش تعدیل کننده فرایند یادگیری در رابطه .161-135 ،)16( سرمایه فکری و عملکرد سازمانی، فص لنامه پژوهش های مدیریت عمومی، 25 معمارزاده، غ .، عطایی، م . و اکبری، ا. ) 1389 (. بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر بهبود عملکرد کارکنان. فص لنامه . 15 -9 ،)3( مدیریت توسعه و تحول، 1 نصر اصفهانی، ع .، فرخی، م . و امیری، ز. ) 1395 (. تأثیر سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان )مورد مطالعه: