1دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
2استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
3استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
چکیده
چکیده در فضای فناورانه امروزی، نوآوری برای سازمانها الزامی بوده و راز بقای آنها محسوب می گردد. کاربرد نوآوریها (نوآوری در بازار، نوآوری تولیدی، نوآوری فرآیندی، نوآوری در رفتار، نوآوری در راهبرد) به ویژه در زمینه روشهای تولید و توزیع محصولات کشاورزی در تعاونیهای کشاورزی کمک میکند، تا در بازارهای پویا در مقابل نوسانات محیط خارجی، انعطاف داشته و به اهداف بلند مدت خود دست یابند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر یادگیری گروهی در دوره های آموزشی ارائه شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر کاربرد نوآوریها و این که آیا مولفههای یادگیری گروهی(پیش برنده ها) میتوانند نقش موثری در افزایش کاربرد نوآوریها در تعاونیهای کشاورزی داشته باشند، میباشد. روش پژوهش علی- مقایسهای و جامعه آماری پژوهش شامل اعضاء تعاونیهای کشاورزی استان تهران در گرایشهای زراعت و باغداری (10180N =) بود. حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 335 نفر تعیین شد. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخت مشتمل بر چند بخش، با طیف لیکرت استفاده شده که این پرسشنامهها به روش طبقهای با انتساب متناسب در بین 335 نفر از اعضاء تعاونیهای کشاورزی مذکور، توزیع شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط پنل متخصصان اعضای هیات مدیره تعاونیهای کشاورزی و کارشناسان تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز توسط تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی تأیید شد. نتایج پژوهش با روش معادلات ساختاری نشان داد که از دیدگاه اعضای تعاونی های کشاورزی، یادگیری گروهی تأثیر مثبت، مستقیم و معنی داری بر کاربرد نوآوری دارد و میتواند نقش موثری در افزایش کاربرد نوآوری در تعاونیهای کشاورزی داشته باشد.
The Impact of Group Learning on the Application of Innovation in Agricultural Cooperatives (Case Study: Agricultural Cooperatives of Tehran Province)
نویسندگان [English]
nazanin varamini1؛ ahmad rezvanfar2؛ Hamid Movahed Mohammadi2؛ seyed ahmadreza Pishbin3
1PhD Student in Agricultural Extension ,Campus of Agriculture and Natural Resources ,University
of Tehran
2Professor ,Department of Agricultural Extension and Education ,Campus of Agriculture and
Natural Resources ,University of Tehran
3Assistant Professor ,Department of Agricultural Extension and Education ,Campus of Agriculture
and Natural Resources ,University of Tehran
چکیده [English]
Today, innovation is essential for organizations and the secret to their survival. The application of innovations, especially in the field of agricultural production and distribution methods, helps agricultural cooperatives to be flexible in dynamic markets against environmental fluctuations and achieve their goals. The main purpose of this study is to investigate the effect of group learning on training courses provided by the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare on the use of innovations and whether group learning components can play an effective role in increasing the use of innovations in agricultural cooperatives. The causal-comparative research method and the statistical population included members of agricultural cooperatives in Tehran province in the fields of agriculture and horticulture (= 10180N). The sample size was 335 according to the Cochran's formula. In this study, a researcher-made questionnaire consisting of several sections, with a Likert spectrum, was used. These questionnaires were distributed by stratified method with appropriate attribution among 335 members of agricultural cooperatives. The content validity of the questionnaires was confirmed by a panel of experts from the Board of Directors of Agricultural Cooperatives and Cooperative Experts from the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare. Its reliability was also confirmed by sequential theta and hybrid reliability. The results of research using structural equation method showed that from the perspective of agricultural cooperative members, group learning has a positive, direct and significant effect on the use of innovation and can play an effective role in increasing the use of innovation in agricultural cooperatives.
کلیدواژهها [English]
Group Learning, Agricultural Cooperative, Innovation Application, Production Innovation
مراجع
امین بیدختی، ع.ا، محمدی حسینی، س.ا و فیروزجاییان، م.(1394) بررسی نقش میانجی هویت سازمانی در تأثیر یادگیری بر توانمندسازی سازمانی(مورد مطالعه: مراکز رشد دانشگاهی تهران). فصلنامه مطالعات منابع انسانی، سال پنجم، شماره 17، 40-23.
- حاجی زاده، پ. و سرداری، ا.(1397). تأثیر مدیریت دانش بر بهبود عملکرد نوآورانه سازمان با تأکید بر نقش میانجی یادگیری سازمانی(مورد مطالعه: هولدینگ تولید محصولات پتروشیمی قائد بصیر). فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی دانشگاه جامع امام حسین(ع). سال اول، شماره 2، 63-93. -
حسنی، س. ع.(1388). عوامل موثر بر توسعه یادگیری گروهی. فصلنامه معرفت شماره 37،45-25. - حسینی، س.م. و حاجی پور، ب(1387). تبیین روابط ذهنیت مشترک، ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطاف پذیری: شرکت های دارویی کشور. نشریه مدرس علوم، دوره 12، شماره4، 176-155. -
داوری دولت آبادی، ن. و ملایی، ر.(1396). یادگیری تیمی اعضاء هیأت علمی؛ یک گام به سمت دانشگاههای یادگیرنده. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره چهارم، شماره2،94-72. -
سلیمانی فر، ا.، بهروزی، ن و صفایی مقدم، م.(1393). نقش ویژگی های شخصیتی، شیوه های یادگیری و فراشناخت در پیش بینی تفکر انتقادی دانشجویان. نشریه علم یپژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. جلد هشتم، شماره 10، 67-59.
- شکری نوده، ع.، کاوسی، ا. و علی شیری، ب.(1398).ارائه الگوی سازمان یادگیرنده در راستای ارتقاء سرمایه فکری و بهره وری نیروی انسانی در معاونت فرهنگی دانشگاه ازاد اسلامی. مدیریت بهره وری، سال دوازدهم. شماره 48، 202-181.
- صاحبدل، س.، نساج های صرافی، م.ع.، ملک لی، م. و اجاقی، س(1396). بررسی نقش اکتشاف و بهرهبرداری از دانش در توسعه ابعاد نوآوری در موسسات تحقیقات کشاورزی استان البرز. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 2، شماره 4، 703-693.
- علی بیگی، ا. و میرزایی، ن.(1394). دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی نسبت به بسترهای ضروری یادگیری تجربی. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. دوره 7، شماره 32،25-14.
- عطایی، م.(1398). چشم انداز مشترک، تصویری از آینده مطلوب سازمان. دوماهنامه مهندسی مدیریت، پیاپی 75، 29-13. - عمران زاده، ا، خوش چهره، م، منوریان، ع. و علایی، ح.(1396). تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی، دوره 5، شماره3 ، 112-95.
- فلاح رحمتآبادی ، م. ، نایب زاده، ش. و داودی رکن آبادی، ا. (1397). بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر رقابتپذیری با توجه به نقش نوآوری با رویکرد معادلات ساختاری(مطالعه موردی: مخابرات منطقه یزد). فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری سال دوم، شماره6 ،175-163.
- قاسم زاده، ا.، ملکی، ش. و حبیبی، ج.(1393). نقش هویت تیمی و هویت سازمانی بر عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی. نشریه مدیریت، اقتصاد و حسابداری.دوره 2، شماره4، 110-95. - قرنی آرانی، ب.(1393). بررسی نقش برنامه ریزی مشارکتی در کاهش فقر روستایی. فصلنامه پژوهش های روستایی. شماره 3، 488-667.
- مرتضوی، م، رسولی قهرودی، م. و رستمی، آ.(1395). بررسی تأثیر نوآوری سازمانی و راهبرد عمومی رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی. مجله مدیریت توسعه و تحول. شماره 27، 25-17.
- محمدی حسینی، س.ا. ، امین بیدختی، ع. و جمشیدی، ل.(1392). بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری. دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شماره 4، 83-95.
- مرشدلو، ا.، علی پور، م.ص. و عابدی، ز. (1394). بررسی راهکارهای ارتقاء نوآوری محصول در یک بنگاه تولیدی (مطالعه موردی: شرکت ملی شیمی کشاورز). پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار، سال ششم، شماره 11،63-76.
- مرصعی، س.(1390). بررسی نقش نظام یادگیری سیار در ارتباطات آموزشی تعاونیهای کشاورزی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد6، شماره 2،159-143.
- مشکانی، ع.(1395). یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی. تهران: موسسه فرهنگی انتشاراتی اندیشه کامیاب ایرانیان. - مهارتی، ی، خوراکیان، ع. و فخری فخر آبادی، م.(1392). بررسی و تحلیل رفتارهای تیم سازی موفق بر نوآوری درک شده کارکنان( مورد مطالعه: اداره کل راه آهن اصفهان). نشریه علمی – پژوهشی مدیریت نوآوری. سال دوم، شماره3،40-23.