فلاححقیقی, نگین, بیژنی, مسعود, محمودی, مریم. (1399). دیدگاه اعضای هیئت علمی کشاورزی یزد نسبت به تأثیر آموزش عالی کشاورزی بر توسعه انسانی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 12(52), 74-93. doi: 10.22092/jaear.2020.342218.1702
نگین فلاححقیقی; مسعود بیژنی; مریم محمودی. "دیدگاه اعضای هیئت علمی کشاورزی یزد نسبت به تأثیر آموزش عالی کشاورزی بر توسعه انسانی". سامانه مدیریت نشریات علمی, 12, 52, 1399, 74-93. doi: 10.22092/jaear.2020.342218.1702
فلاححقیقی, نگین, بیژنی, مسعود, محمودی, مریم. (1399). 'دیدگاه اعضای هیئت علمی کشاورزی یزد نسبت به تأثیر آموزش عالی کشاورزی بر توسعه انسانی', سامانه مدیریت نشریات علمی, 12(52), pp. 74-93. doi: 10.22092/jaear.2020.342218.1702
فلاححقیقی, نگین, بیژنی, مسعود, محمودی, مریم. دیدگاه اعضای هیئت علمی کشاورزی یزد نسبت به تأثیر آموزش عالی کشاورزی بر توسعه انسانی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1399; 12(52): 74-93. doi: 10.22092/jaear.2020.342218.1702
دیدگاه اعضای هیئت علمی کشاورزی یزد نسبت به تأثیر آموزش عالی کشاورزی بر توسعه انسانی
1استادیار گروه مطالعات تکنولوژی، پژوهشکده مطالعات فناوریهای نوین، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران (IROST)، تهران، ایران.
2دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3استادیار، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی،کرج، ایران.
چکیده
نظام آموزش عالی به عنوان بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، نقش اصلی در تربیت و تأمین منابع انسانی اثربخش را بر عهده دارد. نظام آموزش عالی کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما پرسش این است که چنین نظامی برای تأثیرگذاری بهینه بر توسعه منابع انسانی، چگونه باید باشد؟ این پژوهش با هدف تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب عاملهای نظام آموزش عالی کشاورزی تأثیرگذار بر توسعه منابع انسانی در استان یزد طراحی و اجرا شد. جامعه آماری، اعضای هیئت علمی مرکزهای آموزش عالی و پژوهشی کشاورزی استان یزد بودند (253=N) که 163 تن از آنان بر مبنای جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای پژوهشگرساخته بود که روایی شکلی آن توسط گروهی از متخصصان آموزش عالی کشاورزی تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برای هر دو بخش مربوط به بررسی وضعیت موجود(87/0≤θ≤81/0) و مطلوب (93/0≤θ≤83/0)، تأیید شد. به منظور پردازش دادهها با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS24 و R افزون بر آمارههای توصیفی، از آزمون منوایتنی برای مقایسه دیدگاه اعضای هیئت علمی در مورد وضعیتهای موجود و مطلوب عاملهای نظام آموزش عالی کشاورزی تأثیرگذار بر توسعه منابع انسانی استفاده شد. نتایج گویای وجود تفاوت معنیدار در شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب چهار عامل تأثیرگذار بر توسعه منابع انسانی (به ترتیب افزایش شکاف) شامل "صلاحیت شغلی و مهارتی نیروی انسانی"، "فرآیند آموزش و برنامهریزی آموزشی"، "تعادل در عرضه و تقاضا و تعامل با بخشهای اقتصادی" و "توسعه نوآوری در نظام آموزش عالی کشاورزی" بود.
1Assistant Professor, Department of Technology Studies, Research Institute for New Technology Development Studies (RINTDS), Iranian Research Organization for Science and Technology (IROST), Tehran, Iran.
2Associate Professor of Agricultural Extension and Education Department of Agricultural Extension and Education College of Agriculture Tarbiat Modares University (TMU)Tehran, Iran
3Assistant Professor, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran.
چکیده [English]
The higher education system, as the most obvious manifestation of human resource investment, plays a key role in training and providing effective human resources. The agricultural higher education system is no exception to this rule. But, the question is, what should such a system look like for optimal impact on human resource development? This study aimed to analyze the gap between current and desirable situations of agricultural higher education system factors affecting human resources development (HRD) in Yazd province. The statistical population consisted of faculty members of Yazd agricultural higher education and research centers (N=253), 163 of whom were selected based on Krejcie and Morgan table using stratified random sampling method. The research instrument was a researcher-made questionnaire which its face validity was confirmed by a panel of agricultural higher education experts. The reliability of the questionnaire was confirmed by ordinal theta for both parts of current status (0.81≤θ≤0.87) and desirable status (0.83≤θ≤0.93). In order to process the data using SPSS24 and R software, in addition to descriptive statistics, Mann-Whitney test was used to compare faculty members' viewpoints towards the current and desirable situations of agricultural higher education system factors affecting human resources development. The results indicated a significant gap between the current status and the desired status of four factors influencing HRD (respectively increase in gap) including "job and skill competence of human resources", "process of training and educational planning", "balance in supply and demand and interaction with economic sectors "and" development of innovation in agricultural higher education system".
کلیدواژهها [English]
Human resources development (HRD), Agricultural higher education, Job competence, Educational planning, Innovation development
مراجع
ابراهیمپور، م. و سبحانینژاد، م. (1393). ارزیابی وضع موجود و مطلوب برنامه درسی مجازی دانشگاهی از دید دانشجویان. پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 2(7)، 106ـ89.
- بازرگان، ع. و عامری، ر. (1389). نگاهی دیگر به ساختار سازمانی مناسب برای ارزیابی کیفیت درونی در سطوح دانشگاهی و نظام آموزش عالی کشور. مجموعه مقالات چهارمین همایش ارزیابی درونی کیفیت در نظام داشگاهی. تهران: موسسه انتشارات دانشگاه تهران: 15ـ5.
بستهنگار، م. (1384). توسعه سرمایههای انسانی در صنعت الکترونیک. مجله رهیافت، 36، 38ـ31.
بیژنی، م.، مجیدی، ف. و عباسی، ع. (1397). آسیبشناسی نشر یافتههای پژوهشی کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورز،. 10(ویژهنامه)، 17ـ3. DOI: 10.22092/JAEAR.2018.117903
توفیقیداریان، ج. (1388). ضرورت ارتقای کیفیت در آموزش عالی ایران. نشریه صنعت و دانشگاه، 2(5 و 6)، 10ـ5.
ثابتی، م.، همایون سپهر، م. و احمدی، ف. (1393). نقش آموزش عالی در توسعه ملی. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 6(4)، 69ـ59.
حسنزاده بارانیکرد، س. و صالحیعمران، ا. (1395). ارتقای کیفیت آموزش منابع انسانی آموزش عالی با تأکید بر تولید و ساخت سرمایه اجتماعی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 3(10)، 49ـ23.
رحیمنیا، ف. (1396). چالشهای کیفیت بخشی در نظام دانشگاهی. معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد. بازیابی شده در تاریخ 22 خرداد 1396. قابل دسترس در: https://vpap.um.ac.ir
رضایی، م. و پاشا، ن.ا. (1387). ارزیابی عملکرد نظام آموزش عالی مطالعه موردی مؤسسههای آموزشی علمی کاربردی (ترمیک و پودمانی) در شهر تهران (1385). آموزش عالی ایران، 1(1)، 138ـ107.
شجاعیمیاندرق، م.، بیژنی، م، و امیرامینیخلفلو، م. (1397). چالشها و راهبردهای جذب دانشجویان خارجی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 10(47)، 65ـ52. DOI: 10.22092/JAEAR.2018.122761.1531
شریفی، ع.ر. و آقاجانی، ح. (1391). نقش مدیریت استراتژیک در توسعه سرمایه انسانی سازمانها. مجموعه مقالات اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور، 27 و 28 اردیبهشت.
صادقی، ع. و بیژنی، م. (1397). آسیبشناسی کاربرد روشهای آماری و دادهپردازی در پژوهشهای علمی کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 10(44)، 148ـ127. DOI: 10.22092/JAEAR.2018.120280.1471
عزیزی، ن.ا. (1387). وضعیت آموزش و پژوهش در دانشگاهها: تأملی بر نظر دانشجویان درباره چالشها و نارساییهای علوم انسانی و راهبردهای توسعه کیفی آن. کنگره ملی علوم انسانی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. علیمیری، م. (1387). آموزش کارآفرینی: پیدایش، توسعه، گرایشها و چالشها. توسعه کارآفرینی، 1(1)، 169ـ133.
غنچی، م.، حسینی، س.م. و حجازی، ی. (1391). تحلیل عاملی مؤلفه های مدیریتی تأثیرگذار بر کیفیت آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیئت علمی پردیسهای کشاورزی دانشگاه تهران. مجله پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، 5(2)، 18ـ1. مرجع دانشگاههای ایران. (1398). مرجع دانشگاههای ایران: رتبهبندی علمی دانشگاهها. قابل دسترس در: https://www.uniref.ir/Province31.html
مطهرینژاد، ح. (1394). تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب آموزش مهندسی (مطالعه موردی: دانشگاههای استان کرمان). فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 17(67)، 21ـ1.
میرکمالی، س.م.، نوروزی، ع.، شهبازی، ب. و احمدی، آ. (1389). بررسی تفاوت وضعیت موجود و مطلوب کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دانشکدههای پردیس فنی و علوم انسانی دانشگاه تهران. پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 1(42)، 48ـ33.
هاشمی، س. ح. و پورامینزاد، س. (1390). چالشهای فراروی توسعه منابع انسانی و راهکاری برای رفع آن. فصلنامه کار و جامعه، 136، 21ـ4.
وزیری، م. (1387). نظام برنامهریزی درسی در آموزش عالی ایران: ویژگیها و جهتگیریها). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. منتشر نشده.