1پژوهشکده آبزیپروری جنوب کشور، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اهواز، ایران
2مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
چکیده
با افزایش روز افزون جمعیت کره زمین، توسعه کشاورزی به عنوان مهمترین بخش تامین غذای انسان ها اهمیت زیادی پیدا کرده است و در این ارتباط ترویج نقش مهمی را به عنوان حلقه واسط بین تحقیقات و عرصه بر عهده دارد. آبزی پروری، تجارتی بر پایه دانش، فناوری و مهارت است که برای توسعه ظرفیت منابع انسانی به خدمات بخش ترویج نیازمند میباشد. آموزش تولیدکنندگان در زمینه افزایش بهره وری از محصولات خام و بازاریابی، از نقش های اختصاصی در ترویج محصولات شیلاتی میباشند. تهیه محصولات خمیری و دودی، انواع فیله و بسته بندی که به حفظ کیفیت ماهی کمک میکنند، از روشهای مهم عملآوری در افزایش بازارپسندی محصولات شیلاتی می باشد. هدف این مطالعه معرفی محصولات با ارزش افزوده از ماهی کپور نقرهای شامل فیله مرغوب، فیله دودی، گوشت چرخ شده، کوفته ماهی (fish ball) و برگر در شهر اهواز و سپس تعیین بازخورد مردم نسبت به این محصولات میباشد. نتایج به دست آمده از پرسشنامههای تکمیل شده نشان داد که به ترتیب بیش از %70 و %50 از پاسخ-دهندگان محصولات خمیری )کوفته ماهی و برگر) و محصول فیله ماهی کپور نقرهای دودی گرم را پسندیدند. همچنین بیشترین میزان رضایتمندی (%60) بین محصولات خام مربوط به گوشت چرخ شده ماهی کپور نقرهای نسبت به انواع فیله بوده است. نتایج این مطالعه، آیندهای روشن را برای صنعت فرآوری در استان خوزستان پیشبینی میکند و مشخص کننده اهمیت ترویج در جایگاه این محصولات بین اقشار مختلف مردم میباشد.
Assessing the Ahvazian consumer’s preference towards the new silver carp (Hypophthalmichthys molitrix) processed products
نویسندگان [English]
samira Nazemroaya1؛ Mina Ahangarzadeh1؛ Hosein Houshmand1؛ Davood Zargham2
1South Iran Aquaculture Research Institute, Iranian Fisheries Science Research Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Ahvaz, Iran
2Iranian Fisheries Science Research Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Tehran, Iran
چکیده [English]
By increasing the world population, agriculture development as a trustee of human food suppliers has more importance, so the extension plays a serious role as the link between research and the field. Aquaculture is the knowledge-, technology- and skill-demanding business that requires extension services for capacity development of human resources. The producers’ training in increasing raw products productivity and marketing are some of the key roles in promoting fishery products. Preparing paste and smoked products, different kinds of fillet and packaging which help in maintaining the quality and easy to use of fish are some of the main processing methods for improving fishery product marketing. This study aims to introduce silver carp’ value-added product including high-quality fillet, smoked fillet, fish ball, and fish burger in Ahvaz city, and then assessing the people’s feedback to these products. The results of completed questionnaires indicated that more than 70% and 50% of responders were satisfied of pastry product (fish ball and fish burger) and silver carp hot smoked fillet, respectively. Moreover, the most satisfaction (60%) among raw products belonged to silver carp minced toward fillets. The results of this study anticipate the bright future for the processing industry in Khuzestan province. Also, the importance of extension is highlighted in the opening up of products to different classes of people.
کلیدواژهها [English]
extension, processing, silver carp, value added-products