عرب تبار, حبیب الله, حسین زاده, عبدالرحمن, رضانژاد, علی, ابراهیمی, قنبر. (1379). طراحی و ساخت تراورسهای دو لنگه و مقایسه آنها با تراورسهای معمولی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 12(12- شماره 251), 39-72. doi: 10.22092/ijwpr.2001.117500
حبیب الله عرب تبار; عبدالرحمن حسین زاده; علی رضانژاد; قنبر ابراهیمی. "طراحی و ساخت تراورسهای دو لنگه و مقایسه آنها با تراورسهای معمولی". سامانه مدیریت نشریات علمی, 12, 12- شماره 251, 1379, 39-72. doi: 10.22092/ijwpr.2001.117500
عرب تبار, حبیب الله, حسین زاده, عبدالرحمن, رضانژاد, علی, ابراهیمی, قنبر. (1379). 'طراحی و ساخت تراورسهای دو لنگه و مقایسه آنها با تراورسهای معمولی', سامانه مدیریت نشریات علمی, 12(12- شماره 251), pp. 39-72. doi: 10.22092/ijwpr.2001.117500
عرب تبار, حبیب الله, حسین زاده, عبدالرحمن, رضانژاد, علی, ابراهیمی, قنبر. طراحی و ساخت تراورسهای دو لنگه و مقایسه آنها با تراورسهای معمولی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1379; 12(12- شماره 251): 39-72. doi: 10.22092/ijwpr.2001.117500
طراحی و ساخت تراورسهای دو لنگه و مقایسه آنها با تراورسهای معمولی
1بخش تحقیقات علوم چوب و فراورده های آن، مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
2موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع . بخش تحقیقات علوم چوب و کاغذ صندوق پستی 116- 13185 تهران - ایران
3گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران
چکیده
اهمیت اقتصادی و کاهش شدی منابع تولید چوب، نیاز حیاتی به توسعه راه آهن ایران، بهره برداری از تعداد حدود 5000000 اصله تراورس چوبی، نیاز سالانه به 500000 اصله تراورس جدید، بررسی در مورد امکان استفاده از چوبهای کم قطر، کم ضخامت، کناره های برش تراورس و چوبهای با درجات پایین تر را برای تولید تراورس ضروری می نماید. در این تحقیق برای نیل به اهداف فوق طراحی و ساخت دو نوع تراورس دو لنگه (دو نیم تراورس به صورت کنار هم و دو نیم تراورس بصورت روی هم)، که ابعاد هر لنگه 12.5×15×260 و 7.5×25×260 سانتیمتر باشد، مورد مطالعه قرار گرفت. نحوه طراحی و ساخت تراورسهای دو لنگه با تغییراتی، از الگوی کلی تراورسهای معمولی تبعیت می نماید که دو لنگه تراورس کنار هم (در پهنا) و دو لنگه تراورس روی هم (در ضخامت) قرار گرفته و با پیچ و مهره مهار شدند. جهت ارزیابی و مقایسه تراورسهای دو لنگه با تراورسهای معمولی، 15 اصله تراورس مدل با مقیاس یک سوم ساخته شد. بر اساس نتایج آزمایش خمش استاتیک، مقاومت خمشی مدل تراورسهای معمولی و تراورس دو لنگه کنار هم، تقریبا یکسان شد. مقاومت خمشی تراورس دو لنگه روی هم، از دو مدل دیگر، کمتر شد. تراورسهای در ابعاد واقعی، جهت جمع آوری مشاهدات چند ساله، در زیر ریل راه آهن قرار گرفتند. نتایج مشاهدات نشان می دهند که تراورسهای دو لنگه کنار هم از کارآیی بهتری نسبت به تراورسها دو لنگه روی هم برخوردار هستند.
INVESTIGATION ON DESIGN AND FABRICATION OF TWO HALF LAMINATED SLEEPERS IN COMPARION WITH CONVENTIONAL TYPE
نویسندگان [English]
Habibalah Arabtabar1؛ Abdolrahman Hosseinzadeh2؛ Ali Rezanezhad2؛ Ghanbar Ebrahimi3
1Wood and forest products division, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2Wood and forest products division, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Resear
3wood and paper science and technology department, of natural Resources faculty,
university of Tehran. IRAN
چکیده [English]
The economical importance of railroads and their development in Iran have been caused those annually 500000 wood sleepers to be required, if sleepers are to be maintained in suitable condition. However, the wood resources are also limited, specially producing roadbeds with high classes. For conservation of natural resources (Forests) we need to use logs with lower classes as well. The process of lamination can permits manufacturing sleepers from small logs. Therefore, the manufacturing of two half laminated ties (interface vertical or horizontal) were lower. As in Iranian beech is usually used for manufacturing sleepers, in this study it was also utilized to make dowel-laminated sleepers. The results of this study showed that, the processes of impregnation of dowel-laminated sleepers with preservative (Creosote) and depth of its penetration were better established than in usual sleepers. Laboratory test indicated that modulus of elasticity of two half laminated - vertical sleepers was the same as the usual sleepers but this resistance in two half laminated - horizontal sleepers was decreased. Finally after five years exposure under extensive service, tests no failures in dowel-laminated sleepers especially in vertical shapes were observed.
کلیدواژهها [English]
WOODEN SLEEPER, TWO HALF LAMINATED SLEEPERS, wood, IMPREGNATION, STATIC BENDING