اسکندری، ف. صفری، م. (1382). "راهبردهای شناختی و فراشناختی و تأثیر آن بر موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری". مجله ایرانی آموزش در علوم شناختی، 3 (ویژه نامه 10).صص34-33.
امینی، م، رحیمی، ح، صمدیان، ز و غلامی علومی، ص. (1393)، " ارزیابی مهارتهای فراشناختی دانشجویان در دروس معارف اسلامی، بازاندیشی در کارکردهای نظام آموزش عالی" پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و یکم، دوره جدید، شماره 21، صص 103-120.
آقا داود، س، ر،.حاتمی، م، و حکیمی نیا، ب،. (1389)."بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران، مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان".فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال چهارم، شماره یازده، صص128-170.
جوادی، م.کیوان آرا، م،. یعقوبی، م،.حسن زاده، ا،. و عبادی، ز. (1389)."رابطهی بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10 (3).صص52-42.
دلاورپور، م، ا. (1386)." پیشبینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت، پایاننامه کارشناسیارشد". دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز.
حیدری، م، ح،.امینی ناغانی، ش،.شیروانی شیری، ع،. (1393)." نقش خودکارآمدی، خود تنظیمی، راهبردهای شناختی و فرا شناختی) و عزت نفس در عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال سوم رشته علوم تجربی در دبیرستانهای شهرکرد".رویکردهای نوین آموزشی. سال نهم، شمارة 2، شمارة پیاپی 20، صص102-89.
زارع، ح، و محمدزاده، ر، ع،. (1392)، " پیشبینی آگاهی فراشناختی و مؤلفههای آن بر اساس هدفهای پیشرفت"، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، سال اول، شماره اول، صص1-14.
سعید، ن؛زارع، ح؛موسیپور، ن، ا؛سرمدی، م، ر؛هرمزی، م.. (1389)."ارتباط راهبردهای شناختی، فراشناختی و تعاملات دانشجویان در آموزش مجازی با پیشرفت تحصیلی". پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 4 (58).صص96-73.
صفری، ی، ومحمدجانی، ص،. (1390)." کاربرد راهبردهای فراشناخت در تجربههای دانشجویان و ارتباط آن با سطح پیشرفت تحصیلی آنها ".فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت اموزش.سال دوم، شماره 3.صص41-56.
صفری،ی و مرزوقی، ر، ا. (1391). "بررسی مقایسهای ابعاد آگاهی فراشناختی دانش آموزان دورهی راهنمایی".فصلنامه نوآوریهای آموزش، شماره42. سال یازدهم.صص136-119.
صادقی، ز،.محتشمی، ر. (1389)."نقش فراشناخت در فرآیندیادگیری". فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 3.شماره4.صص148-143.
صالحی، م. (1392)."فراتحلیل یافتههای مربوط به اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکرد تحصیلی".دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. سال اول.شماره اول.صص87-75.
صمصام شریعت، س، م، ر، رنجبرکهن، ز. (1392)."تحلیلی بر فراشناخت، بررسی دیدگاهها و پژوهش ها".چشم انداز امین در روانشناسی تربیتی، سال اول، شماره یک.صص24-1.
صالحی، ج، کریمی، ی.سیف، ع، ا، و دلاور، ع. (1381)."تأثیر دانش فراشناختی و آموزش روش خودپرسشگری هدایت شده بر عملکرد حل مسأله کودکان". مجله روانشناسی2 (8).پیاپی30.صص157-144.
عباباف، ز، (1387)."مقایسهی راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته تحصیلی، جنسیت و ارائه پیشنهادهایی در حوزه برنامه درسی". فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 8 (25).صص 150-119.
علی بیگی، ا، ح،.ایروانی، ه، و شعبانعلی فمی، ح،. (1384)."طراحی الگویی برای تلفیق پایداری در آموزش عالی کشاورزی ایران".رساله دکتری دانشگاه تهران.
قلتاش، ع؛ اوجی نژاد، ا، ر و برزگر، م. (1389). "تأثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر عملکرد تحصیلی وخلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی". فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، 1 (4).صص135-119.
فرخی، ن، ع،. (1389)."اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر درک مطلب دانش آموزان پسر دوم راهنمایی منطقه یازده، آموزش و پرورش شهر تهران".فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره هجدهم. سال ششم.صص 155-129.
کرمی، ا،. (1381)."تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه این راهبردها با پیشرفت تحصیلی". رساله دکتری، دانشگاه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
کرمی، ب، کرمی، آ.هاشمی، ن. (1392)." اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی".مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره2.شماره4.138-121.
کاظمی، ح،.مطهری، س. (1392)." رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و حالات فراشناختی در دانش آموزان دختر و پسر".مجله علمی- پژوهشی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری سال سوم، شماره اول، پیاپی 4.صص22-11.
مولودی، پ، رستمی، خ، فدایی، ن، آ، محمدیان، ه و رسول زاده، ب، (1385)." عوامل مؤثر بر کاهش انگیزهی دانشجویان علوم پزشکی اردبیل". مجله تحقیقات سرطان، 25 (1).
منصوری، ر،. (1380)."دانشگاه و تعریف آن".فصلنامه رهیافت، شماره24.29-16.
موسوی نژاد، ع، ا،. (1376)."بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه".پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
متحدی، ا، ر. (1386)."بررسی مقایسهای فراشناخت و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهری و روستایی (پایاننامه کارشناسیارشد) ". دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز.
میرزایی، ف. (1381)."بررسی رابطه بین اجزا دانش فراشناختی و درک مطلب خواندن با دیدگاهی تحولی در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی منطقه هفت تهران".
یوسفی، ز. (1380)."مقایسه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان موفق و ناموفق، رشتهی علوم انسانی و علوم پایه دانشگاههای تهران". پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
ورمزیاری، ح،.غنیان، م، ووبرادران، م. (1388)."دیدگاه دانشجویان نسبت به وضعیت نظام آموزش عالی کشاورزی در ایران، چالشها و راهکارها، مطالعه موردی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین ". فصلنامه دانش کشاورزی.سال هجدهم.شماره4. پیاپی72.
یزدی، ا، ا،.عالی، آ. (1387)."بررسی تأثیر سبکهای مدیریت کلاس بر رشد مهارتهای فراشناختی دانش آموزان".مجله تعلیم و تربیت شماره93.صص90-73.
Alexander, J. M., Carr, M., & Schwanenflugel, P. J. (2000). Development of metacognition in gifted children: Directions for future research. Developmental Review, 15,pp; 1–37.
Anderson, N. J. (2002) ; The role of metacognition in second Language Teaching and Learning.Birgham Young University, Eric DigestByrnes. I. P. (1996). Cognitive development and learning in instruction content. Boston: Allyn and bacon.
Browns, A.L.,. (1987)."Leaming, remembering, and understanding. In J.H. Flavell & E.M. Markman (Eds.) ", Handbook of child psychology, cognitive development (Vol. 3., pp.77-166). New York: John Wiley & Sons.
Carson,L,J,. (2012).”An Exploration Of Metacognition And Its Interplay With Other Forms Of Conscious Thought Processing In Independent Learning At Tertiary Level”.A Thesis Submitted In Fulfilment Of The Requirement For The Award Of Phd.www.google.com.
Danuwong,ch. (2006).” THE ROLE OF METACOGNITIVE STRATEGIES IN PROMOTING LEARNING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUGE INDEPENDENTLY” A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. School of International, Cultural and Community Studies Faculty of Education and Arts Edith Cowan University.Available in:www.google.com.
Flavell, J. H. (1979). Metacognitive aspects of problem solving, INL.B.Rensich (ED.) The Nature of Intelligence. Hill- Sdale, NJ: Erlbaum
Ganz, M. N. & Ganz, B. C. (1990). Linking metacognition to classroom success. The high
school Journal, 73 (3), 180-185.
Gardner G, Jewler G. (2009)." The keys to success in university". Tehran: Yastoroon;
Joseph, N. (2010). Metacognition Needed: Teaching Middle and High School Students to Develop Strategic Learning Skills. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth.. 54 (2): 99-103.
Hennessy, M.G. (1993). Students’ ideas about their conceptualization: Their elicitation
through instruction. ERIC Document service No:ED361209.-Hamman,D,.Berthelot,J,.and Growely,J,E,. (2000).'Teachers,Coaching Of Learning and its relation to students, strategic Learning”. journal Of Educational Psycology.
Schleifer L. F. and Dull Richard B. (2009), “Meta Cognition and Performance in the Accounting Classroom”, Issues in Accounting Education,Vol. 24, No.3, pp. 339-367.
Schraw,T,G.&Dnnison,R.S. (1994)." Assessing metacognitive awareness. Contemporary E ducational Pyschology ".19.pp,460-475.
Tobias, S. & Everson, H. T. (2002). "Knowing what you know and what you don’t: further research on metacognitive knowledge monitoring". College Board Research Report 2002-3, College Entrance Examination Board: New York.
Pintrich P. R. and De Groot E. V. (1990), "Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of Educational Psychology", Vol. 82, PP.33-40.