این مطالعه به منظور بررسی وضعیت آموزش عالی در بخش زنبورعسل در طی سال های 1385 تا 1390 انجام شد. اطلاعات مورد نظر با استفاده از پرسشنامه در قالب فرمهای مختلف که در مراکز آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی توزیع شده بود جمع آوری گردید. اطلاعات مورد نظر شامل اطلاعات اعضای هیات علمی، سوابق کار و جوایز کسب شده، طرح های تحقیقاتی، مقالات و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی بود. نتایج نشان داد که تعداد اعضاء هیئت علمی با مرتبه مربی روند افزایشی داشته ولی رتبههای بالاتر دارای روند کاهشی بوده است. نسبت دانشجو به استاد در مقطع کاردانی و کارشناسی از سال 1385 (92/4 به 1) تا سال 1388 (05/7 به 1) افزایش نشان داد اما مجدداً در سال 1390 (62/4 به 1) کاهش یافته است. تعداد دانشجویان مقطع کاردانی در طی دوره مطالعه ابتدا افزایش یافته و سپس روند نزولی پیدا کرده است. در مقطع کارشناسی نیز با یک تأخیر دو ساله روند مشابهی مشاهده شد. در هر دو مقطع تعداد دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر بود. همچنین تعداد دانشجویانی که پایان نامه خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه زنبورعسل گذراندهاند در طی این سالها در هر دو بخش دختران و پسران روند افزایشی داشته است. نتایج نشان داد که از نیازهای عمده این رشته، برگزاری دورههای تحصیلات تکمیلی در مراکز آموزش عالی کشور میباشد که میتواند در توسعه صنعت زنبورعسل در کشور نقش پراهمیتی داشته باشد.
The study of educational status of honey bee science in Iran during 2006-2011
چکیده [English]
In this survey, the status of honey bee education in Iran has been assessed during 2006-2011, using questionnaires consisting of a series of questions for gathering information from respondents in educational centers and research institutes. This survey asked scientists and experts to provide basic demographics information on their academic background, awards, research projects, student theses and dissertations. Our findings showed an increase in the number of assistant scientist (M.Sc.), however, the number of upper levels (Ph.D.) has decreased. The teacher: student ratio has jumped from 1:4.92 to 1:7.05 during 2006-2009, but this trend has dropped by 1:4.62 in 2011. The number of students in the university diploma level fluctuated up and down through the study period. However, the number of students at Bachelor level (B.Sc.) showed the same trend after a two-year period. Overall, the gender rate was higher for males than females in all degrees. During the survey period, the numbers of males and females which graduated in M.Sc. and/or Ph.D. degrees also were increased in both genders. Collectively, our findings suggest that it is necessary to improve the graduate study programs in honey bee science at universities.