جهرمی, سیاوش قزلی, محمدی, حمید, حمید, صادقی. (1387). کاربرد مدل برنامهریزی حمل و نقل در صنایع قند و شکر استان فارس. سامانه مدیریت نشریات علمی, 24(2), 127-109. doi: 10.22092/jsb.2009.1050
سیاوش قزلی جهرمی; حمید محمدی; صادقی حمید. "کاربرد مدل برنامهریزی حمل و نقل در صنایع قند و شکر استان فارس". سامانه مدیریت نشریات علمی, 24, 2, 1387, 127-109. doi: 10.22092/jsb.2009.1050
جهرمی, سیاوش قزلی, محمدی, حمید, حمید, صادقی. (1387). 'کاربرد مدل برنامهریزی حمل و نقل در صنایع قند و شکر استان فارس', سامانه مدیریت نشریات علمی, 24(2), pp. 127-109. doi: 10.22092/jsb.2009.1050
جهرمی, سیاوش قزلی, محمدی, حمید, حمید, صادقی. کاربرد مدل برنامهریزی حمل و نقل در صنایع قند و شکر استان فارس. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1387; 24(2): 127-109. doi: 10.22092/jsb.2009.1050
کاربرد مدل برنامهریزی حمل و نقل در صنایع قند و شکر استان فارس
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، جهرم، ایران.
2استادیاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم ، جهرم، ایران.
چکیده
استان فارس در تولید چغندرقند کشور پساز استانهای خراسان و آذربایجانغربی در رتبه سوم قرار دارد و حجم بالایی از چغندرقند در نقاط مختلف این استان جابجا میشود. این مطالعه در سال 1385 با هدف ارایه الگوی حاوی حداقل هزینه در شبکه انتقال قند و شکر از مراکز تولید استان فارس تا مراکز تصفیه و نگهداری و نهایتاً مراکز توزیع و مصرف صورت گرفت. مراکز تولید شامل مرودشت 3/27، اقلید 9/27، فسا 3/11، کوار3/7 و ممسنی 2/20 درصد از کل تولید استان میباشد و بخشی از قند و شکر استان از طریق واردات تأمین میگردد. مراکز تصفیه و نگهداری متقاضی محصول مراکز یاد شده شامل مرودشت، شیراز، یاسوج، بوشهر، اقلید، آباده، لار، ابرقو، فسا، تهران، اصفهان، ممسنی، کازرون، استهبان و سپیدان میباشند. مراکز مصرف نیز شامل تمامی شهرستانهای استان فارس میباشد. هزینه حمل قند و شکر میان مراکز تولید تا مصرف در الگوی فعلی 55/56 میلیارد ریال است که در الگوی بهینه این رقم 23 درصد کاهش مییابد. از رقم یاد شده سهم شبکه انتقال از مراکز تولید تا مراکز تصفیه و نگهداری و شبکه انتقال به مراکز مصرف به ترتیب برابر با 1/71 و 9/28 درصد است. مهمترین تغییرات در الگوی بهینه میان شبکه تولید و تصفیه و نگهداری تغییر در مسیرهای انتقال محصول مراکز تولید مرودشت، اقلید و ممسنی میباشد. محصول مرودشت در الگوی بهینه علاوهبر مرودشت و شیراز به یاسوج و بوشهر و ابرقو ارسال میگردد. محصول اقلید در الگوی بهینه به جای تأمین مراکز نگهداری شیراز به تهران و اصفهان ارسال میگردد. بخشی از محصول تولیدی ممسنی نیز که در حال حاضر به تهران و اصفهان ارسال میگردد در الگوی بهینه به یاسوج و بوشهر اختصاص یافته است. در شبکه انتقال محصول از مراکز تصفیه و نگهداری به مراکز مصرف نیز تغییر الگوی بهینه نسبت به الگوی فعلی عمدتاً به مراکز نگهداری شهرستانهای شیراز، اقلید و آباده مربوط میشود.
Application of transportation programming model in sugar industries in Fars Province
نویسندگان [English]
S. Ghezel Jahromi1؛ H. Mohammadi1؛ H. Sadeghi2
1Assistant Professor of Islamic Azad University, Jahrom Branch, Iran
2Assistant Professor of Islamic Azad University, Jahrom Branch, Iran
چکیده [English]
The objective of this study was to develop a cost minimizing pattern for cube sugar and sugar transportation from production centers to refinement and storage centers and finally to distribution and consumption centers in Fars province. Producing centers are Marvdasht (27.3%), Eghlid (27.9%), Fasa (11.3%), Kavar (7.3%) and Mamasani (20.2%). Some of the province’s cube sugar and sugar is provided by import. The refinement and storage centers receiving the production of the mentioned producing centers are Marvdasht, Yasuj, Boosher, Eghlid, Abade, Lar, Abarghoo, Fasa,Tehran,Isfahan, Mamasani, Kazeroon, Istahban and Sepidan. The consumption centers also include all ofFarsprovince townships. The transportation cost of the current transporting network amount to 56.55 billion Rials reducing by 23% in optimal solution. Of the figure, transportation network between producing and refinement and storage centers accounts for 71.1% and 28.9% of the total cost rise from transportation network between refinement and storage and distribution and consumption centers. The main changes in network between producing and refinement and storage centers relate to transporting paths of Marvdasht, Eqlid and Mamasani. In optimal pattern production of Marvdasht is allocated to Yasuj, Boosher and Abarghoo in addition to Marvdasht andShiraz. In optimal pattern, Eqlid’s production instead ofShiraz’s refinement and storage centers is transported toTehranandIsfahanones. A part of Mamasani’s production being transported toTehranandIsfahanin current network is allocated to Yasuj and Boosher. In the transportation network between refinement and storage and distribution and consumption centers the main difference of current and optimal solutions relates to refinement and storage ofShiraz, Eqlid and Abade.
کلیدواژهها [English]
Cube Sugar, Fars province, Optimal Solution, sugar, transportation