The main objective of this cause- effect research was to study factors affecting students using library resources. The statistical population of the research consisted of graduate students in the Agricultural Faculty of University of Zanjan who were members of the agricultural library (N=432). A sample size of 168 students was selected using random sampling technique (n=168). Data were collected applying a questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The construct validity and composite reliability of the research instrument were tested by estimating the measurement model. The data were collected and analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) multivariate technique. The results showed that five factors including: services quality, facilities and environment of library, resources quality of library, logistic services and infrasructures and equipments had a positive and significant effect on students using library resources. These factors, totally, explained about 64 percent of the variances of students using library resources. Also, the results indicated that total structure of the research model was confirmed based on the model fit indices and the theoretical model of the research was consistent with reality. Based on the findings, it was concluded that improving quality of services, providing suitable environment and facilities, increasing quality of library resources, providing appropriate supportive services and creating necessary infrastructures can directly lead to increase students using the library resources.
|
- بابالحوائجی، ف. و پورداداش سنگده، م. (1388). بررسی چگونگی استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران از پایگاه اطلاعرسانی تخصصی موجود در وب سایت دانشگاه تهران، فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 3 (7)، 37-21.
- جمشیدیپور، ف. و بیگدلی، ز. (1382). بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز از مجلههای خارجی رشته تخصصی آنان و از طرح تامین مدرک و بررسی میزان، علل و مشکلات استفاده آنان از مجلههای خارجی رشته تخصصی در خارج از دانشگاه، فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (3 و 4)، 148-127.
- بیگدلی، ز.، عبدالهزاده، آ. و معرفزاده، ع. (1393). مقایسه میزان استفاده اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم دانشگاه شیراز از مجلههای الکترونیکی و مجلههای چاپی مشترک، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 29 (3)، 736-711.
- تفرشی، ش. و دروگرکلخوران، س. (1388). بررسی میزان آشنایی و بهرهگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از کتابخانههای آن واحد، فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 5، 44-33.
- حجازی، ی. و رضایی، م. (1385). بررسی عوامل مؤثر بر استفاده دانشجویان کشاورزی از منبعهای کتابخانه، فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، 36 (1)، 221-207.
- خوئینی، ف. و حضرتی، ی. (1388). بررسی میزان آشنایی و استفاده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه از کتابخانه و اثرات آن بر موفقیت تحصیلی آنان، فصلنامه مدیریت (پژوهشگر)، 6 (15)، 20-12.
- غفاری، س. و نجفی، م. (1392). بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین از مجلههای چاپی و فارسی در مقایسه با مجلههای الکترونیکی، فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 21، 94-77.
- درویشی نیافندری، م. و حضرتی، ی. (1392). بررسی میزان آشنایی و استفاده اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد از منبعهای اطلاعاتی کتابخانه مجازی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه)، اولین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مهندسی کامپیوتر و بازیابی اطلاعات ایران، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش، 325-299.
- محمدی، م. و فضلاللهی، س. (1387). بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با کتابخانه و ضرورت ارایه آموزش از دیدگاه آنها، فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 48: 299- 325.
- مختارپور، ع. (1393). بیش از 75 درصد منبعهای کتابخانههای ما مورد استفاده قرار نمیگیرد، خبرگزاری کتابداری و اطلاعرسانی ایران، 14 آذر 1393، قابل دسترس در: http://www.lisna.ir/Report/17341.
- Abraham, L., Ishaya, D., and Daudu, H. (2013). Human and physical environmental factors affecting students’ utilization of library and information services in colleges of education libraries in Nigeria. American International Journal of Research in Humanities, Arts and Social Sciences, 13, 8-16.
- Aina, L.O. (2005). Library and information science text for Africa. African Journal of Libraries and Information Science, 71 (1), 102-103.
- Alison, K., Yiyingi, G., and Baziraake, B. (2012). Factor affecting utilization of electronic health information resources in universities in Uganda. Library and Information Studies, 59, 90-96.
- Bartlett, J., Kotrlik, J., and Higgins, C. (2001). Organizational research: Determining appropriation sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 1 (19), 43-50.
15. Hair, J., Black, C., Babin, J., and Anderson, E. (2010). Multivariate data analysis. Prentice Hall Publisher, USA.
- Jubb, M., and Green, R. (2007). Researchers’ use of academic libraries and their services. Research Report, Research Information Network and the Consortium of Research Libraries.
- Korobili, S., Tilikidou, I., and Delistavrou, A. (2006). Factors that influence the use of library resources by faculty members. Library Review, 55 (2), 91-105.
18. Paswan, A. (2009). Confirmatory factor analysis and structural equations modeling: An introduction. Research Report, Dept. of Marketing and Logistics, COB, University of North Texas, USA.
19. Taiwo, A., and Oluwole, O. (2011). Determinants of library use among students of agriculture: A case study of Lagos State Polytechnic. Journal of Library Philosophy and Practice, 521, 1- 10.
20. Yusuf, F., and Iwu, J. (2010). Use of academic library: A case study of Covenant University, Nigeria. Chinese Librarianship, 30, 1-12.
|