دقیق, حمیده. (1390). بررسی تأثیر تفرق بر ارتفاع امواج در دهانه بندر کیاشهر با استفاده از نرم افزار MIKE21. سامانه مدیریت نشریات علمی, 3(4), 231-240. doi: 10.22092/ijwmse.2012.101866
حمیده دقیق. "بررسی تأثیر تفرق بر ارتفاع امواج در دهانه بندر کیاشهر با استفاده از نرم افزار MIKE21". سامانه مدیریت نشریات علمی, 3, 4, 1390, 231-240. doi: 10.22092/ijwmse.2012.101866
دقیق, حمیده. (1390). 'بررسی تأثیر تفرق بر ارتفاع امواج در دهانه بندر کیاشهر با استفاده از نرم افزار MIKE21', سامانه مدیریت نشریات علمی, 3(4), pp. 231-240. doi: 10.22092/ijwmse.2012.101866
دقیق, حمیده. بررسی تأثیر تفرق بر ارتفاع امواج در دهانه بندر کیاشهر با استفاده از نرم افزار MIKE21. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1390; 3(4): 231-240. doi: 10.22092/ijwmse.2012.101866
بررسی تأثیر تفرق بر ارتفاع امواج در دهانه بندر کیاشهر با استفاده از نرم افزار MIKE21
دانشآموخته کارشناسی ارشد، واحدعلوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
دهانههای بنادر، مصبها و خورها همواره در معرض خطر امواج، انسداد و فرسایش هستند. بهمنظور حفاظت از چنین محیطهایی و برای افزایش ایمنی در ناوبری، سازههای ساحلی احداث میشوند. یکی از این سازهها، جتی است که بهمنظور تثبیت دهانه بندر در منطقه احداث میشود. سواحل همواره در معرض دگرگونی ناشی از امواج و فرآیندهای ساحلی هستند. احداث سازههای ساحلی در دریا سبب تغییر در این دگرگونیها میشود که خود میتواند بهجای سودمندی و استفاده درست، سبب افزایش مشکلات و خسارتهای پیشبینی نشده شود. در این تحقیق بهمنظور ارزیابی سازه احداث شده روی دهانه بندر کیاشهر واقع در سواحل جنوبی دریای خزر در استان گیلان، از دو مدول BW و NSW نرم افزار مایک 21 برای شبیهسازی امواج در دهانه بندر استفاده شده است. مقایسه اقلیم موج در دو حالت قبل و بعد از احداث جتی نشان میدهد که امواج در نزدیکی ورودی بندر، ارتفاع کمتری در حالت بعد از احداث جتی دارند، ولی همچنان نفوذ امواج شمال و شمال شرقی به بندر بهعلت طول کم جتی شرقی، آرامش ورودی بندر را مختل میکند و در حالت بعد از احداث جتی، همچنان امواج شمال شرقی بهدلیل شکل خاص سازه، بندر را متأثر میسازند و امواج شمال غربی با توجه بهشکل سازه کمتر دهانه را مختل میکنند. کاهش ارتفاع امواج ناشی از احداث جتیها در محدوده 0.15 تا 1.2 متر قرار دارد. همچنین بهمنظور ارزیابی کارآیی این دو مدول در شبیهسازی امواج در دهانه بندر، نمودار ارتفاع امواج حاصل از نتایج دو مدول BW و NSW را رسم کرده که نتایج نشان داد در دهانه بندر، مقادیر بهدست آمده برای ارتفاع امواج از مدول BW بهعلت در نظر گرفتن اثر تفرق، بیشتر است.
Investigation the Effect of Refraction on Wave Heights of Kiashar Port Using MIKE-21 modules
نویسندگان [English]
Hamideh Daghigh
Former MSc Student, Tehran Sciences and Researches Unit, Islamic Azad Univresity, Iran
چکیده [English]
The entrance of ports, deltas and estuary are always subjected to wave attack, obstruction and erosion effects of th environment. The coastal structures of jetty type are erected to protect the facilities of importance and to increase safety of navigation. The contradictory effects of these structures on the environment are considered in this study and for the purpose of application, the Jetty Type structures for the marine environment of Kiashar Port on the North of Iran is selected in this paper.To investigate the effect of jetty structure on Kiashahr port of Guilan provience in Iran, Mike 21 software is used in this study. Wave heights are computed for port entrance for two distinct cases of prior and after the construction of jetty. It has been observed that the wave heights are reduced considerably for the port entrance after its completion. Further, due to the direction of jetty, the port is impressed by north east waves rather than the north-west waves. The wave height reduction is bounded between 0.15 to 1.2 m inside the protected coastal area. In total, the port entrance has more tranquility compared to the original condition. Finally the comparison of wave height of two modules of BW and NSW indicate that due to the refraction effect of port entrance, the results of wave height analysis for BW module are much higher than NSW module.